Nyheter

Høyre reagerer på Aps planer om Nord-Norgebanen

Mens Arbeiderpartiet ønsker å bygge jernbane i Nord-Norge, er Høyre redd kostnadene vil være så høye at det går utover allerede planlagte tog- og veiprosjekter i Rogaland.

Tidligere i april vedtok Arbeiderpartiet på sitt landsmøte å bygge ut Nord-Norgebanen. Forrige uke støttet Ap forslaget fra Sp, SV og Frp, og sikret et flertall for bygging av jernbanen i Nord-Norge. Stortingsrepresentant for Rogaland Høyre og medlem av finanskomiteen, Aleksander Stokkebø, er redd planene om ny jernbane i Nord-Norge vil gå på bekostning av andre vei- og togprosjekter i Rogaland.

– Det er anslått at Nord-Norgebanen vil koste et sted mellom 100 og 200 milliarder kroner, og det er dermed et kjempedyrt prosjekt. Hvis vi sammenligner prosjektet med Rogfast, er det ti ganger dyrere, sier han til RA. Anslaget er gjort av blant annet Jernbanedirektoratet, og jernbanen er planlagt fra Fauske til Tromsø.

– Man kan ikke for alvor si at man skal prioritere dette, uten at det skal gå utover noe annet. Hvor skal pengene hentes fra? Enten er vedtaket valgflesk, og ikke noe Ap kommer til å gjennomføre, eller en historisk dårlig investering som går utover andre prosjekter. Spørsmålet er hva som står for fall, legger Stokkebø til.

H: Bekymret for prosjekter i Rogaland

Han forteller at Høyre ønsker å bygge mer jernbane, og kan bekrefte at det er lagt av midler til flere avganger på Jærbanen. Likevel mener han at en jernbane til en anslått sum på flere hundre milliarder kroner vil resultere i at det ikke er mye midler igjen til prosjekter i resten av landet.

– Det finnes allerede togstrekninger i Nord-Norge, og regjeringen arbeider med å utrede en ny infrastruktur som binder Nord-Norge mer sammen internt, og med resten av Norge. Samtidig vet vi at handlingsrommet i norsk økonomi blir mindre framover og at det må gjøres prioriteringer. For Høyre er det viktig å prioritere god samferdsel i hele landet, og ikke minst i Rogaland hvor verdiene skapes. Derfor la vi ekstra penger på bordet for få i gang Rogfast, nye E39 mellom Kristiansand og Stavanger, og oppgraderinger på Jærbanen, sier Stokkebø, og legger til at disse satsingene nå kan stå på spill.

Høyre-politikeren er bekymret for flere prosjekter i Rogaland. Regjeringen har innført at det skal være lavere bomsatser for reisende gjennom Ryfast og Rogfast, men Stokkebø frykter at denne ordningen kan stå i fare.

– Det vil i så fall bety tusenvis av kroner i økte reiseutgifter for innbyggerne i fylket. I tillegg brukes det store beløp på rimeligere og hyppigere busstilbud på Nord-Jæren, og det kan være under press, sier han.

Vi må ta valg som gir mest mulig transport for pengene.

—  Aleksander Stokkebø

Stokkebø mener at en eventuell Nord-Norgebane må utredes grundig. Han mener det er viktig at politikerne finner de transportmulighetene som er smartest, og finner løsninger som er best for miljø og klima.

– Vi må ta valg som gir mest mulig transport for pengene – sørge for trygge og gode veier, samtidig som det tas hensyn til klimaet og gjøres minst mulig inngrep i naturen, sier han.

– Ap har solgt inn togbanen som en kjempeseier for Nord-Norge, og jeg mener de får et forklaringsproblem for hvordan det skal finansieres. Hvis man skal legge 200 milliarder kroner på bordet til Nord-Norgebanen, må man satse mindre på noe annet, legger Stokkebø til.

Ap: – Et viktig prosjekt

Stortingskandidat for Rogaland Arbeiderparti, Tom Kalsås, registrer med forundring at Stokkebø er mer opptatt av jernbanen i Nord-Norge enn i Rogaland.

– Det er Stokkebø og Høyre som har et forklaringsproblem overfor folk i Rogaland, som sitter og venter på et lenge lovet dobbeltspor på Jærbanen. Jeg oppfatter dette som et forsøk på å få oppmerksomheten bort fra Høyre-regjeringens dårlige satsing på jernbanen i Rogaland, sier han til RA.

– Regjeringen ledes av Høyre, og i forslaget til Nasjonal Transportplan har de lagt inn et forslag for jernbanebudsjettet. Kun 2,5 promille av budsjettet går til Rogaland, og det er ikke satt av en eneste krone til dobbeltspor på Jærbanen. Det er en katastrofe for jernbanen i fylket. Jeg anbefaler Stokkebø å heller jobbe for dobbeltsporet enn å snakke ned andre partiers politikk.

Selv er han på ingen måter bekymret for finansieringen av Nord-Norgebanen.

– På lik linje med andre samferdselsprosjekter vil dette bli dyrt, men det må utredes, og tas etappe for etappe for å finne finansieringer, på samme måte som vi gjør når vi bygger ferjefri E39. At vi skal bli kritisert for å ha ambisjoner for et ønske om å binde landet bedre sammen synes jeg er rart, sier Kalsås.

– Dette er et viktig prosjekt for Nord-Norge, og for resten av landet, fortsetter han og legger til at Ap ønsker å gjøre store grep for å redusere klimautslipp, og da er jernbanen viktig.

På lik linje som Høyre er også Ap opptatt av at de må finne rimelige løsninger på prosjektet, og som er minst mulig inngripende for miljøet.

– Vi må søre for gode utredninger også i dette tilfellet, sier Ap-politikeren.

Han forteller at prosessen er lang, og at det vil ta tid med alle rundene med planlegging.

– Det bindes ikke penger til prosjektet allerede nå, og det er mye som skal på plass før man kan begynne å bygge. At det lages bilder av at det vil bli tatt penger fra prosjekter som Rogfast trenger man ikke å bekymre seg for, sier Kalsås.




Mer fra Dagsavisen