Nyheter

Vil sprenge holmer for å gi plass til skip

Stavanger Havn ønsker at innseilingen til Vågen skal være så trygg som mulig, og støtter Kystverket sitt prosjekt som legger til rette for utgrunning i hovedled inn til Stavanger havn. – En katastrofe, sier politikere og Naturvernforbundet.

– Slik jeg forstår det er dette langt fra avgjort. Stavanger Havn ønsker å sprenge holmer og skjær, og jeg mener det er på tide at politikerne sier noe om dette. Vi må helt åpenbart stoppe prosjektet så fort som mulig, sier kommunestyrepolitiker for Miljøpartiet De Grønne Stavanger, Håkon Fossmark, til RA.

I førstkommende møte i utvalg for miljø og utbygging ønsker han svar på hvilke konsekvenser et slikt prosjekt kan få for natur og dyreliv. I sakspapirene står det at prosjektet Innseiling Stavanger Havn ser ut til å være prioritert i siste Nasjonal Transportplan, under Kystverkets prosjektportefølje for tiltak under 100 millioner kroner. Prosjektet går ut på å sprenge bort holmer og skjær – Majorholmen, Midtgrunnen, inntil Tjuvholmen og Ulsnesgrunnen – i innseilingen til Stavanger.

Det er planlagt å sprenge og gjøre store grep under vann.

—  Håkon Fossmark

– Holmene forsvinner ikke, men det er planlagt å sprenge og gjøre store grep under vann. Dette vil gå utover fiskebestanden og dermed gi mindre mat til fuglene på holmene, sier Fossmark.

– Ønsket om å få stadig større og flere skip inn i havna i Stavanger er det stikk motsatt av hva politikerne i Stavanger ønsker, legger han til.

MDG-politikerens største bekymring med dette er at en viktig del av Stavangers skjærgård raseres og at det går utover marint- og fugleliv. Menon Economics har utarbeidet rapporten Samfunnsøkonomisk analyse – innseiling til Stavanger havn. Fossmark påpeker at rapporten er tydelig på at prosjektet ikke lønner seg samfunnsøkonomisk.

– Prosjektet er helt unødvendig i en tid hvor man ønsker færre store skip til Stavanger, sier han.

Vil ha politisk diskusjon

Saken har fått lite oppmerksomhet tidligere, men nå håper Fossmark at det kan oppstå politisk diskusjon.

– Når politikerne først får høre om dette, kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil være flertall for å droppe prosjektet, sier han.

Fossmark mener det vil være en gigantisk feil dersom man får muligheten til å gå videre med prosjektet.

– Det vil være et enormt inngrep i Stavangers natur, og det er jeg sikker på at innbyggerne heller ikke synes er greit. Vi er kjent for å ha en flott kyst og en viktig skjærgård, og det er ingen tvil om at slike store inngrep går utover skjærgården og naturen, sier han.

Leder for SVs kommunestyregruppe, Paal Kloster, er undervannsjeger, og han forteller at undervannslandskapet kommer til å bli sterkt forandret av utsprengningen.

– Livet i havet er spredt i alle høyder i vannsøylen, og når man gjøre slike endringer kan det føre til større konsekvenser enn hva vi er klar over. For mange arter vil dette oppleves som en katastrofe, sier han til RA.

– Vi i SV mener dette er bortkastet arbeid og ressurser – det er ikke nødvendig. Dette tiltaket er laget for at cruiseturismen skal vokse, legger Kloster til.

Naturvernforbundet: – Sjokkerende

Daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland, Erik Thoring, er enig med både Fossmark og Kloster.

– Prosjektet er definitivt ikke bra – det er sjokkerende å registrere, og det vil prege naturmangfoldet sterkt, sier han til RA.

Thoring sier at Tjuvholmen har den største hekkekolonien av ærfugl innenfor Stavanger gamle kommunegrenser. Dette er en art som sliter i store deler av landet.

– I tillegg er dette én av de siste holmene med hekking av terner, som også står på rødlisten over truede arter, sier han.

– Rundt Tjuvholmen er det områder med grunner og skjær, og det er viktig beite for overvintrede sjøfugler. Et slikt prosjekt vil ødelegge for fuglebestanden, og være tilnærmet katastrofalt for dyrelivet i området, legger Thoring til.

Majorholmen er blant holmene og skjærene som kan bli utsatt for sprenging dersom prosjektet Innseiling Stavanger Havn prioriteres og gjennomføres.

Stavangerregionen Havn vil ha trygg innseiling

Havnedirektør i Stavangerregionen Havn, Merete Eik, sier til RA at det er Kystverket som har ansvaret for hovedleden inn til innseilingen i Stavanger, og derav også ansvaret for dette prosjektet. Dette handler ifølge Eik om å trygge innseilingen i Stavanger og å etablere bedre snuområder for skipene.

– Kystverkets loser har i mange år hatt dette på agendaen, og dette skal ikke bare gjøres for framtidige skip, men for eksisterende trafikk, sier Eik.

– Som havnemyndighet har vi interesse av at innseilingen er trygg og at fartøy som skal til Stavanger havn ivaretas, legger hun til.

I rapporten og analysen gjort av Menon Economics vises det imidlertid til at det er lav ulykkesfrekvens i området, noe som også underbygges av antallet registrerte ulykker i Kystverkets kartdatabase. Eik er glad det ikke har skjedd mange ulykker og hendelser i området, men påpeker at det har vært noen hendelser.

– Dette utgrunningsprosjektet er viktig og nødvendig for dagens og framtidens ferdsel i dette sjøområdet, sier havnedirektøren.

– Vi har planer om forlengelse av Skansekaien og å etablere ny kai i Bjergsted, og for å utnytte disse nye kaiene godt er det behov for et bedre snuområde. I tillegg har Kystverket vært positive til at Stavangerregionen Havn kan få massene som sprenges ut til utfylling. Dette kan brukes til å skape nye arealer på Holmen, slik Sentrumsplanen legger opp til.

Nettopp fordi det er vernesoner i området, har Kystverket nedskalert prosjektet. Eik forteller at som følge av dette er prosjektinvesteringen nær halvert, og samfunnsøkonomisk nytteverdi er betraktelig forbedret. Hun skriver i en e-post at dette prosjektet ble sist støttet av kommunens politikere ved behandlingen av kommuneplanen for Stavanger i desember 2019, samt i høringsuttalelse til Nasjonal Transportplan 2022–2033 i mai 2020.

Stavangerregionen Havn ønsker å påvirke slik at Kystverket kan prioritere dette prosjektet så raskt som mulig.

– Vi har en egen maritim interesse – vi vil at det skal være en trygg innseiling, sier Merete Eik.



Mer fra Dagsavisen