Nyheter

7000 bruker digital juss-tjeneste fra Stavanger

Stavanger-selskapet Justify har hatt stor suksess med designpris og massiv økning i kunder.

– Justify er en ny digital tjeneste som gjør det enklere enn noen gang å opprette, kvalitetssikre og oppbevare juridiske dokumenter av høy kvalitet til en fornuftig pris, forklarer Ole Fredrik Lie, designleder i Justify til RA.

Målet er å gjøre juridiske tjenester mer tilgjengelig for folk flest, og i dag har Justify 7000 kunder.

Tjenesten ble lansert i 2020, og er spisset mot å hjelpe folk med å få bedre orden i privatlivet. Per i dag løser Justify tre konkrete brukerbehov: testament, samboerkontrakt og framtidsfullmakt.

– Kundene er svært fornøyde med tjenestene. Vi er i en skaleringsfase og har sett god respons i markedet med massiv økning i antall nye kunder de siste månedene. Dette viser at vi er på riktig spor og framover vil mye handle få tjenesten ut til enda flere, sier Dag Josef Foss, gründer og advokat i Justify.

Foss jobbet som vanlig advokat i mange år og så tidlig et stort behov for å finne måter å gjøre det enklere for folk å sette seg inn i egen rettsstilling, og gjøre det enklere for folk å kunne ta de gode juridiske valgene for seg og sine. Derfor grunnla han Justify.

Designpris

Torsdag fikk Justify DOGA-merket. DOGA-merket er en årlig pris som gis til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur.

– Det kom noen gledestårer da vi leste juryen sin begrunnelse for at Justify ble tildelt DOGA-merket, som er Norges viktigste og mest høythengende designpris, sier designleder Ole Fredrik Lie.

I jurykjennelsen står det at «Justify er en innovativ, smart og solid tjeneste med godt avgrenset funksjonalitet og god brukervennlighet. Tjenesten har en åpenbar samfunnsnytte ved at den gjør viktige juridiske tjenester mer tilgjengelige for folk flest. Juryen roser også Justify for at de lykkes med å gjøre noe så komplekst som juss så enkelt for brukeren.»

Lie påpeker at DOGA-merket har vært utdelt siden 1965, og som mottaker av utmerkelsen har Justify nå fått en plass i norsk design- og arkitekturhistorie, sammen med andre sterke merkevarer som de ser opp til.

– Dette synes vi er veldig stas, understreker Lie.

Justify-teamet

– Vi gjøre juss tilgjengelig og forståelig

Gründer Dag Josef Foss forklarer at for Justify handler det om å ta juss fra noe som er vanskelig og uoversiktlig til å bli forståelig, tilgjengelig og relevant i folks liv.

– Det er derfor utrolig kjekt for meg og teamet å få anerkjennelse for at vi lykkes med det vi har gjort til nå, sier Foss til RA.

Han understreker at det ikke hadde vært mulig uten et nådeløst fokus på kundebehov og ypperlig designhåndverk fra Ole Fredrik og designteamet.

– Dette gjennomsyrer alt vi gjør, fra det som skjer bak kulissene og ut til det som møter kundene, noe de har æren for, sier han.

– Relevant for alle

Hvem er målgruppen til Justify?

– De fleste mennesker vil i løpet av et liv møte på juridiske utfordringer. Men kun 1 av 10 velger å oppsøke en advokat. Vi retter oss først og fremst til de 9 av 10, men ønsker også å være et tilgjengelig og rimeligere alternativ til å tradisjonell advokat, sier Lie.

– Vi bygger tjenester som er relevant for alle, men retter oss særlig inn oss mot unge voksne i etableringsfasen, familier med og uten barn, og eldre mennesker som er i en livsfase hvor de planlegger for en god og trygg alderdom, sier Foss.

Justify består i dag av et tverrfaglig team på ni personer med bakgrunn innen juss, design og teknologi.