Nyheter

Ny politisk runde på cruiseskip-tak

Et flertall i havnestyret ber Stavanger kommune revurdere vedtaket om maksimalt 200 cruiseanløp årlig.

I et ekstraordinært møte i styret i Stavangerregionen Havn IKS onsdag kveld samlet et flertall på fire representanter, (John Peter Hernes (H), Stavanger, Bjørn Kahrs (H), Randaberg, Renate Gimre (Frp), Sola og Jess Milter (Ap) Sola), seg for å be Stavanger kommune om snarest å oppheve den politisk vedtatte begrensningen i antall cruiseanløp til 200 anløp årlig. De tre øvrige, styreleder Arnt-Heikki Steinbakk (Ap), Bjørg Sandal (Ap) og Mímir Kristjánsson (Rødt), alle Stavanger, ville avvente framlegging av handlingsplanen for ny cruisestrategi.

– Alle er enige om en regulering av antall cruiseanløp, og tiden for evig vekst er forbi. Det er for dominerende når det kommer 4–5 skip i løpet av en dag, og noen av de største båtene dominerer helt innerst i Vågen, men å sette et tak på 200 anløp årlig blir helt feil, sier Hernes til RA.

Å sette et tak på 200 anløp årlig blir helt feil.

—  John Peter Hernes

Rederibekymring

Han ønsker i stedet en jevnere fordeling, og peker på at blant andre Lars Rødne, daglig leder i rederiet L. Rødne og sønner, har sagt at et tak på 200 anløp i året vil gå ut over fordeling av cruiseaktiviteten ut over året, og at det vil føre til at mange helårsarbeidsplasser i hele fylket igjen vil bli sesongarbeidsplasser fra rundt 17. mai til 1. september.

– Det blir også helt meningsløst både miljømessig og næringspolitisk hvis et tak på 200 anløp i Stavanger fører til at cruiseskip sendes til Sandnes havn på en dag der det ikke er andre cruiseskip i Vågen i Stavanger, sier Hernes.


– Stavanger får belastningen

Mímir Kristjánsson (R) er kritisk til at Stavanger Høyres Hernes går sammen med representanter fra Sola og Randaberg for å ta det Rødt-representanten karakteriserer som en omkamp om grensen på 200 anløp, et gjennomsnitt av toppårene 2018 og 2019.

– Hernes sitter i havnestyret som representant for Stavanger kommune. Stavanger har andre interesser enn Sola og Randaberg. Kortsiktig vil flere anløp generere mer inntekter, men Stavanger kommunes innbyggere får belastningen med skipene liggende i Vågen, og et flertall av byens innbyggere har stemt på partier som vil redusere cruisetrafikken, sier Kristjánsson.

Hernes viser også til at havnestyrets leder, Arnt-Heikki Steinbakk (Ap), i Aftenbladet tidligere har stilt seg åpen om taket skal settes på antall anløp, antall skip per dag eller totalt antall passasjerer.

– 200 anløp er en firkantet tolkning, nærmest “tenk på et tall”. Nå bes det om ny dialog med Stavanger kommune, sier Hernes.

Steinbakk framholder overfor RA at cruisestrategien framover uansett skal avklares nærmere en ny handlingsplan, et arbeid som allerede pågår, og som etter planen skal være ferdig i løpet av 2021.

– Vi har allerede fått klare styringssignaler fra Stavanger kommune, derfor så jeg ikke noe poeng i å sende saken tilbake til Stavanger kommune. Jeg oppfatter også at det er en viss enighet om å sette begrensninger på cruisetrafikken, sier Steinbakk.





Mer fra Dagsavisen