Nyheter

De fleste på denne musikklinjen er sangere. Hva påvirker elevenes valg av instrument?

Søkertallene til musikklinjen holder seg stabile, og sang og gitar er mest populært. For Nathaniel og Vera kom musikkinteressen fra familien, men hva er det egentlig som påvirker elevenes valg av instrument?

Stavanger har hatt musikk-, dans- og dramalinje siden 1994. Studieretningen startet på St. Svithun VGS og ble overført til Stavanger katedralskole, avdeling Bjergsted i 2011. Søkertallene har holdt seg jevne i 25 år, og hver høst tar de inn 30 nye elever.

De siste tre årene er det sang og gitar som har dominert listen over hovedinstrumenter. Blant årets førsteklassinger har åtte stykker sang som hovedinstrument, mens fem stykker har gitar. Året før var tallene henholdsvis 13 og tre, og enda et år tidligere var det syv og tre.

Mangeårig sanglærer ved skolen, Ådne Sæverud, sier til RA at han merker at trender i musikkbildet påvirker elevenes valg av instrument.

– For 10–15 år siden var det flere som søkte seg inn med bandinstrumenter som elgitar, bass og trommer, og det skyldes nok hva slags musikk som var populært da. En annen periode var det veldig mange menn og kvinner som sang og spilte kassegitar, da «Idol» kom ble det flere og flere popsangere, mens nå er det kanskje mer elektronisk popmusikk som dominerer. Disse trendene gjenspeiles nok til en viss grad i våre søkertall, sier Sæverud til RA.

– Hva tenker du om at det endrer seg på den måten? 

– Det vil alltid være naturlige variasjoner. Vi som underviser ønsker variasjon i størst mulig grad, slik at vi kan gjøre forskjellige prosjekter på skolen. Så vi vil gjerne både ha strykere, blåsere, sangere og bandinstrumenter hos oss, sier han.

Det er for tiden en god miks av instrumenter hos katedralskolen i Bjergsted. Selv om sang og gitar er de mest dominerende, finner man også instrumenter som piano, bratsj, hardingfele, eufonium, trombone, fiolin, althorn og tuba på listen.

– Vi lever jo i en pluralistisk sjangertid. Før hørte folk på én sjanger, men nå er det ikke uvanlig at folk liker musikk i ulike sjangre og fra ulike tidsepoker. Etter at strømmetjenestene gjorde sitt inntog ble musikk mye mer tilgjengelig for alle, sier Sæverud.

LES OGSÅ: Flyttet 13 timer hjemmefra som 15-åring

Ville vært utenkelig

Kristin Storhaug, avdelingsleder for musikk, dans og drama, sier elevenes instrumentvalg alltid har vært variert, men at de kan se tendenser som gjenspeiler musikktrender.

– Jeg tror ikke det blir feil å si at programmer som «Idol» og «The Voice» gjorde at mange musikklinjer opplevde en eksplosjon av elever som ville synge, sier Storhaug.

– Samtidig har vi i Stavanger veldig sterke miljøer innen skolekorps, kor, rock, jazz og klassisk musikk – ikke minst gjennom vår nærmeste nabo Stavanger Kulturskole. Elever som kommer herfra velger gjerne instrumenter de har spilt i disse miljøene, legger hun til.

I tillegg til de mer klassiske instrumentene har det også dukket opp et relativt nytt alternativ; laptopen.

Vågen VGS i Sandnes har gitt elevene mulighet til å velge laptop som hovedinstrument i noen år, og også Bjergsted har den muligheten.

– Det har skjedd en endring i musikklinjenes syn på hva som er et instrument, og det har nok med utvikling av nye elektroniske musikkuttrykk å gjøre. På 90-tallet var det nærmest utenkelig å si at laptop var et instrument, mens nå er det en selvfølge, sier Storhaug.

Foreløpig er det ingen som har laptop som hovedinstrument på Bjergsted, men Storhaug forteller at et par Bjergsted-elever har varslet overgang fra et tradisjonelt instrument til laptop. Hun ser også på søkerlistene at det er langt flere gutter som søker seg til musikklinjen i år.

– Jeg er spent på om det betyr flere elever til bandinstrumenter og laptop. I og med at det generelt sett er flere gutter som går den veien kan det jo være en indikator. Det blir spennende å se, sier Storhaug.

LES OGSÅ: Skambankt strømmer releasekonsert: – Vi har lyst å gjøre litt stas på den nye plata

Vil bytte instrument

En av dem som vurderer å bytte over til laptop som hovedinstrument er Nathaniel Strømsvold (18).

– Jeg spiller bass og piano, med piano som hovedinstrument, men jeg vurderer sterkt å bytte til laptop. Jeg liker å lage musikk, og jeg synes det er veldig interessant hvordan du kan «tweake» musikken til å høres bedre ut etter den er spilt inn, sier Strømsvold.

Da han var rundt ti år gammel fikk han en iPad med GarageBand, og siden da har han jobbet med ulike musikkprogrammer. Selv om han eventuelt velger laptop som hovedinstrument kommer han ikke til å legge bass og piano på hylla, men i stedet ha delt hovedinstrument.

– Jeg liker å lære meg nye instrumenter. Jeg trenger ikke å kunne de veldig bra, men det er gøy å kunne bruke dem. Ser jeg et instrument jeg synes er kult blir jeg gira. Derfor har jeg nettopp kjøpt meg sag og fiolinbue, og i tillegg har jeg begynt å spille klarinett, sier Strømsvold og ler.

LES OGSÅ: – Jeg er en sirkushest. Det har nok ligget i blodet fra jeg ble født

Musikalske familier

Medelev Vera Ottesen (17) har sang som hovedinstrument. Hun forteller at hun har sunget hele livet og at hun ville gå på en skole hvor hun fikk drive med mye av det hun liker.

– Jeg synger, spiller litt gitar og bruker mye tid på å lage min egen musikk. Jeg vet ikke om jeg kommer til å jobbe med musikk resten av livet, men det kommer uansett alltid til å være en hobby, sier Ottesen.

Både Strømsvold og Ottesen kommer fra musikalske familier, og de er begge enige om at det sannsynligvis har påvirket dem en del i oppveksten.

– Fedrene våre jobber med musikk, og det var mye musikk da vi vokste opp. Det er ofte det som er temaet hjemme, sier Ottesen til RA.

I løpet av året er begge Bjergsted-elevene klare for å debutere musikalsk; Strømsvold med singel og Ottesen med album.

– Jeg prøver å holde det litt nede og unngå at det blir for elektronisk og for mye pop. Min musikk heller nok mest mot visesang, men samtidig er det moderne. Og på norsk, for der har jeg bedre ordforråd, sier Ottesen, som håper platen kan slippes allerede i november.

Mer fra Dagsavisen