Nyheter

Har nummer fra 1916 – nå sier antikvar Buch opp fasttelefonen

Pensjonert museumsbestyrer og antikvar Carl Egil Buch føler han svikter familiens tradisjon ved å si opp et 105 år gammelt fasttelefonnummer. Likevel er tiden inne.

– En gang er det en slutt for det meste, og nå har vi kommet til et punktum for dette telefonnummeret, sier Buch til RA.

Besteforeldrene hans tok over et hus i Wessels gate på Vestre Platå i 1916. Da fikk de telefonnummeret 840 hos Stavanger telefonselskap. Allerede før Buchs barndom på 1940-tallet var sifrene 20 føyet til i forkant av det opprinnelige nummeret, og da han overtok telefonen etter sin farmor i 1980 ble det føyet enda tre sifre. Siden har nummeret vært 51 52 08 40.

– Når man har et slikt tradisjonselement som dette nummeret, ønsker man å ha det så lenge man kan. Nå vil jeg ikke det lenger, sier Buch. Telefonapparatet han bruker har han arvet etter sin farmor og er 50 år gammelt.

Grunnen til at han nå ønsker å si opp det gamle telefonnummeret, er fordi Telenor har varslet at det vil koste ham ytterligere 40 kroner i måneden å ha en fasttelefon.

LES OGSÅ: – Strøm er vår største og mest uforutsigbare utgift

Stor affeksjonsverdi

– Jeg har i mange år hatt denne telefonen kun på grunn av nummeret, sier Buch:

– Jeg har et hjem i Haugesund også og tilbringer mer tid der enn i huset i Stavanger. Jeg har derfor ikke bruk for en fasttelefon her.

Ikke fungerer telefonen hundre prosent heller, og det er kun noen av hans venner som foretrekker å ringe ham på den.

– Jeg har betalt 250 kroner i måneden i ti år kun for å ha nummeret, og det er helt meningsløst. Jeg vil heller at disse pengene skal gå til bedre formål, sier Buch.

Han legger ikke skjul på at han kommer til å savne telefonnummeret som et tradisjonselement i miljøet sitt. Et miljø hvor noen ting er mer spesielle enn andre, og det unike med dette telefonnummeret har en stor affeksjonsverdi for antikvaren.

– Den siste telefonen jeg tar med dette apparatet skal være for å si den opp, sier Carl Egil Buch.

LES OGSÅ: Joner vil inspirere til trening – med øl og røyk

Telenor: – Forståelig

Telenor skriver i en e-post til RA at de har forståelse for at noen reagerer på prisendringer.

– Kunden får levert fasttelefon gjennom et kobbernett som ble bygd før krigen. Et så gammelt nett er kostbart å drifte og har færre og færre kunder. Derfor ønsker vi å legge ned kobbernettet før 2023 og flytte kunder over til moderne tjenester via mobilnett og fiber, opplyser informasjonssjef Magnus Line.

I 2001 hadde Telenor over to millioner kunder på fasttelefon. I dag er det rundt 150.000 igjen. Line synes det er viktig å understreke at fasttelefonen ikke forsvinner med kobbernettet.

– Telenor vil sørge for at de som ønsker det fortsatt kan få en oppgradert versjon av fasttelefonen tilkoblet mobilnettet eller fiber, skriver Magnus Line i e-posten.

Mer fra Dagsavisen