Nyheter

Færre pasienter fornøyd med sykehjem i Stavanger

Eldre på korttidsopphold og rehabilitering i Stavangers sykehjem er mindre fornøyd enn før. Lervig og Øyane scorer best, Haugåstunet får dårligst score.

Resultatet av en brukerundersøkelse for pasienter som har vært på korttidsopphold og/eller rehabiliteringsopphold i sykehjem i Stavanger legges nå fram for politikerne i utvalg for helse og velferd.

Ett av hovedfunnene er at brukere i snitt er mindre tilfreds med oppholdet enn de som svarte var i tidligere undersøkelser. I både 2013 og 2015 var scoren totalt sett 77 på en skala fra 0 til 100, nå er scoren 71 av 100 (se detaljer i fakta nederst i saken).

– Vi har ikke et klart bilde av hva som er årsakene til at det er lavere score nå enn tidligere. Én årsak kan være at i motsetning til i de tidligere undersøkelsene er nå pårørende også gitt muligheter til å svare, sier Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd i Stavanger kommune, til RA.

SLIK VAR SITUASJONEN I 2015: Gir ikke så god hjelp som målet er

Pårørendes medvirkning

Hun peker på at brukere som har svart på egen hånd gjennomgående gir høyere score enn i tilfeller der pårørende helt eller delvis har medvirket.

– Pårørende stiller sterkere krav enn pasientene?

– Det kan være en dekkende måte å betrakte tallene på. Kanskje brukerne har en bedre opplevelse av oppholdet enn de pårørende oppfatter forholdene.

Fosse er glad for at ansatte og mat scorer godt i undersøkelsen, og at tjenestene hos bestillerkontoret får god tilbakemelding.

Følges opp nå

Pandemien har gjort at helseadministrasjonen og sykehjemmene har måttet prioritere forsvarlig smittevern i etterkant av innhenting av tall, men undersøkelsen skal følges opp i tiden framover.

– Jeg merker meg at de største utfordringene for oss er de samme som i tidligere undersøkelser, informasjon om mål for oppholdet og planlegging og informasjon ved utskrivning. Vi er i gang med å lage forbedringsplaner, sier Fosse.

– Kompetanse er viktig

Bedre kompetanse hos ansatte kan være nøkkelen til bedring.

– Overganger som utskriving er sårbare for pasientene. Det krever god samhandling og god kompetanse. Organisering som sikrer trygghet er viktig, sier fylkesleder Aud Hølland Riise i Norsk Sykepleierforbund, og peker på at kommuner sliter med rekruttering.

– Jeg tror nedgang i tilfredshet er et spørsmål om ressurser, sier Riise.

Hun peker på at eldre på sykehjem ofte er sykere og har mer komplekse diagnoser enn før.

– Eldre lever lengre enn før, behandlingsmetodene er bedre, og det gir mer komplekse sykdomstilstander, sier Riise.

Hun legger vekt på at dette gir kommunene muligheter.

– Kompleksiteten innen behandling på sykehjem gjør det mulig for kommunene å bygge opp sterke fagmiljøer, og faglighet tiltrekker mer faglighet, sier Riise.

Fakta:

Sentio Research Group   har i perioden 2. desember 2019–14. februar 2020 via post og på nett spurt 619 pasienter som er kommet hjem etter korttids- eller rehabilitering på sykehjem i Stavanger om hvor fornøyde de er med tjenestene. 289 brukere og/eller pårørende har svart, en svarprosent på 47.

Én av tre personer oppgir at de totalt er svært fornøyd med sykehjemsoppholdet, mens 5 prosent svarer at de er svært misfornøyd. Den beregnede snittscoren for hovedmålet er 71 på en skala fra 0 til 100. Dette er en nedgang fra 77 i score i undersøkelser i 2013 og 2015.

Lervig sykehjem (90) og Øyane rehabiliteringsavdeling (82) scorer signifikant bedre enn andre sykehjem, mens én av avdelingene på Haugåstunet kun oppnår en score på 56 på total tilfredshet.

Maten er en stor hoveddel av brukerne fornøyd med. For mengde er scoren 86 av 100, og maten ble godt likt (79 av 100).

Aktivitetstilbud scorer relativt lavt, score 57 for tilbudet og 56 for mulighet for å selv bestemme.

De ansattes innsats vurderes gjennomgående som god. Over halvparten av brukerne oppgir svært stor grad av trygghet og ivaretakelse av de ansatte. Snittscoren er 80 av 100.

På delpunktet «mål for oppholdet» går det fram at 50 prosent hadde målsamtale i løpet av de første dagene av oppholdet. Under halvparten av pasientene var i noen grad med å bestemme målet for sykehjemsoppholdet. Snittscoren på 52 er av de laveste i denne undersøkelsen. Som for total tilfredshet scorer Lervig sykehjem (79) og Øyane rehabiliteringsavdeling (76) signifikant bedre enn andre sykehjem, mens Tasta sykehjem (30) og én av avdelingene på Haugåstunet (27) skiller seg ut med signifikant lavere score enn de øvrige avdelingene.

39 prosent av brukerne fylte ut skjemaet selv uten hjelp fra noen, mens 38 prosent hadde hjelp av pårørende. 18 prosent av tilbakemeldingene er fylt ut kun av pårørende.

Bakgrunnsanalysen viser at de som har fylt ut skjemaet uten hjelp fra andre, er signifikant mer fornøyd enn de som hadde hjelp til utfylling.

Kilde: Sentio Research Group/Stavanger kommune

Mer fra Dagsavisen