Nyheter

Flere feil i Black Friday-tilbud

Forbrukertilsynet har sendt ut 14 brev etter å ha undersøkt markedsføring i tiden rundt Black Friday i 2020. Flere feil ble meldt inn av forbrukere.

– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

Tilsynsaksjonen ble foretatt etter fjorårets salgsdager Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week, melder tilsynet.

– Også i fjorårets kampanje fant vi markedsføring som kan ha villedet forbrukerne, og har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, sier Rønningen.

I brevene har Forbrukertilsynet tatt opp tilfeller av salgsmarkedsføring uten førpriser, noe som ikke er lovlig. Markedsføringsloven krever at det skal oppgis førpriser slik at forbrukeren blir informert om avslaget på varen.