Nyheter

– Feil og fordomsfullt

Høyre-politiker Terje Eide mener Arbeiderpartiet spiller på stereotypier om blå partier i et bilde som har blitt publisert på sosiale medier. – Jeg hadde vært flau, sier han.

– Dette er en dårlig kommunikasjonskampanje, og den oppnår motsatt av det Arbeiderpartiet ønsker å oppnå. Jeg hadde vært flau, sier Stavanger Høyre-politiker og rådgiver innen merkevarebygging og analyse, Terje Eide, til RA.

Et bilde lagd i regi av Arbeiderpartiet har skapt reaksjoner de siste dagene. Bildet viser en kvinne som lager et hjerte med hendene, og har teksten «Unngå å bli kald og blå – bli med i Ap nå!».

Skjermdump.

Det er denne annonsen Høyres Terje Eide reagerer på. 

– Dette reagerer jeg kraftig på. Analysen som ligger i bunn er fordomsfull, feilaktig og naiv, sier Eide før han fortsetter:

– På venstresiden finnes en underliggende fortelling om at de røde er gode og varme, og at vi blå er kalde. Arbeiderpartiet prøver desperat å finne en ny identitet, men dette er ikke måten å gjøre det på. Bildet er et forsøk på humor, men klarer man ikke å løfte seg selv uten å tråkke på noen andre så kan man tie stille. Hadde det vært et humorpoeng i dette kunne man trukket på skuldrene, men dette er ikke morsomt, og helt feil.

Høyre-mannen mener at hvis formålet til Arbeiderpartiet er å skaffe seg flere medlemmer, må det snakkes til de som ikke allerede er medlemmer.

– Å tro at man kan appellere til de tapte velgerne ved å snakke på denne måten er en ekstremt dårlig og naiv analyse, sier Eide.

LES OGSÅ: Bygger 4000 kvadratmeter drivhus: – Nesten selvforsynt

– Burde holdt seg for gode

Mandag valgte Terje Eide å publisere bildet på sin egen Facebook-side, og kommentarene har ikke latt vente på seg. 
– Er det slik at Høyre har lagd solkrem med slagordet «Unngår å bli rød i sommer – stem Høyre»?

– Jo, og rent kommunikasjonsfaglig var heller ikke det en supergod kampanje, men det sies at man skal bruke solkrem for ikke å bli rød. Det er stor forskjell i måten man har tenkt i den kampanjen og Ap sitt bilde. Solbrenthet er ikke en personlig egenskap, og kampanjen baseres på humor, sier Eide.

– Bildet til Arbeiderpartiet er et fint bilde, men har ingen gode poeng. Både idé, gjennomføring og tekst ville fått stryk på en eksamen, legger han til.

Eide synes Ap helt klart burde holdt seg for gode til den slags.

– Jeg vet at flere er flaue over dette, og er de ikke det har de dårlige antenner, sier han.

LES OGSÅ: Storhaug-løft

Ap: – Uskyldig moro

Kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Ingrid Langerud, sier til RA at bildet som det refereres til er brukt på partiets historiefunksjon på Instagram.

– Dette var ment som en humoristisk måte på en kald vinterdag for å oppfordre folk til å engasjere seg i Arbeiderpartiet. Den nevner ikke Høyre eller noen andre partier med ett eneste ord. «Kald og blå» er noe man blir når temperaturen er som den har vært nå, men vi registrerer at det er en beskrivelse som enkelte på høyresid føler seg truffet av, sier hun og forklarer at det er kommunikasjonsavdelingen i Ap som produserer innhold til partiets kanaler.

Politiker i Stavanger Ap og rådgiver innen merkevarebygging, Dag Svihus, er enig i at det kan diskuteres om plakaten fra Ap er god eller dårlig, men han ser ingen grunn til å reagere på den.

– Det er ingen glimrende og fantastisk bra reklame, og det har ingenting med analytisk og seriøst kommunikasjonsarbeid å gjøre. Likevel mener jeg at det må være såpass høyt under taket at man kan gi et lite spark til de andre partiene. Jeg vil betegne bildet som uskyldig moro fra medlemsmassen, og med litt flaks klarer de å terge opp folk som Terje, sier Svihus til RA.

Han mener at solkrem-kampanjen fra Høyre og bildet fra Arbeiderpartiet er sammenlignbare og kliss like når det gjelder mangel på seriøsitet og som en krenkegrunn.

– Jeg tror ingen av utspillene virker på den måten at det skaffer partiene nye velgere, men det er lov å ha litt humor. Man må kunne ta dette med et smil, sier han.

LES OGSÅ: Ordfører vil avvente skjenking: – Vil ikke gi falske forhåpninger

Uenige 

Heller ikke gruppeleder i Stavanger Ap, Dag Mossige, tar reaksjonene så tungt.

– Dette var et bilde på en historie på Instagram. Jeg synes vi blir litt lettkrenkede om vi reagerer så sterkt på instahumor. Det tar oppmerksomhet fra andre ting. Jeg ser på dette som humoristisk, og ingen partier er nevnt ved navn. Det er faktisk bikkjekaldt ute. Punktum, sier han til RA.

Terje Eide er helt uenig med politikerne i Ap om at deres bilde og Høyres solkrem kan sammenlignes.

– Det er helt opplagt at dette ikke er likt. Aps bilde tar tak i en stereotypi, mens solkremen bygger på humor. Jeg er helt uenig med dem, og mener at dette er symptomer på mer enn en tabbe. Ap-politikerne synes dette er flaut, og vil ikke at det skal snakkes om, sier Terje Eide.

Mer fra Dagsavisen