Nyheter

Selger mer vegetarprodukter enn noen gang

Helgø Meny Mariero får stadig spørsmål fra kunder om vegetarprodukter. Så langt i år har de solgt 40 prosent mer vegetar- og veganprodukter enn i fjor.

– Vi ser at vegetar- og veganprodukter er en voksende trend, og jeg tror det kommer til å vokse videre. For vår del er det viktig å henge med i tiden og møte etterspørselen. Ikke bare i denne varegruppen, men i alle, sier Jan Helge Marvik.

Han er kjøpmann hos Helgø Meny Mariero, og kan fortelle at salget av rene vegetarprodukter har økt med 40 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Det må sies å være rimelig bra. Hvis vi er gode på disse produktene, noe vi ønsker å være, så kan vi jo kanskje tiltrekke oss andre og nye kunder. Og det synes vi er kjekt, sier Marvik til RA.

Han har vært i Meny i ni år, mens butikkens ferskvaresjef, Brynhild Ree Jensen, har vært der i 26 år. De sier markedet for vegetar- og veganprodukter har endret seg voldsomt, og at det først er de siste par årene de har merket en veldig etterspørsel.

– Før jul i fjor var det veldig mange som etterspurte nøttesteik. Vi rakk ikke gjøre noe med det før jul, men etter jul begynte vi å lage våre egne, og de solgte vi fram til sommeren. I og med at det har vært etterspørsel etter nøttesteik i hele landet selger nå alle Meny-butikkene i Norge halvstekte nøttesteiker, sier Ree Jensen.

LES OGSÅ: Slik lager du Mari Hults nøttestek til jul (+)

Mest unge

Butikken på Mariero får ofte spørsmål om vegetar- og veganprodukter, i tillegg til spørsmål om å ta inn enkelte matvarer.

– Hvis en kunde etterspør et produkt prøver vi å få det inn så fort som mulig. Det er litt viktig for oss. Vi skal jo være litt ekstra, sier Marvik.

Hva de får spørsmål om varierer etter sesongen – om sommeren er det grillmat, og i desember er det julemat og nøttestek.

Kjøpmann Jan Helge Marvik og ferskvaresjef Brynhild Ree Jensen, Helgø Meny Mariero

– Det er mange som forteller at de ikke spiser nøttestek selv, men at de får en sønn eller datter på julemiddag, og at de da må ha en vegansk rett til dem i tillegg til pinnekjøttet til seg selv. Mange vet kanskje ikke helt hvordan de lager en nøttesteik, så da kjøper de den halvstekte vi selger hos oss. Jeg tror kanskje ferdige nøttesteker gjør at flere tør å prøve det. Enten til seg selv eller når de får besøk av noen som spiser vegansk, sier Ree Jensen, som samtidig opplyser at de har oppskrifter på vegetar- og veganske retter liggende i butikken dersom noen trenger inspirasjon.

En ting kjøpmann Marvik har bitt seg merke i, selv om han ikke har konkrete tall på det, er hvem som kjøper vegetar- og veganske produkter.

– Mitt inntrykk er at det er unge kvinner i 20- og 30-årene som handler mest vegetar- og veganprodukter. Mange trender starter på østlandet, og jeg opplever at det kommer unge folk inn i butikken som vil ha det de fikk der. De utfordrer oss, og det synes jeg er litt kult. Vi lærer jo hele veien vi óg, sier han.

LES OGSÅ: Slik er værprognosene julaften (+)

Nøttesteik i alle butikker

Også nasjonalt merker Meny en økning i solgte vegetarprodukter.

– Så langt i år har Meny en vekst på vegetarprodukter på 35 prosent – og det er en stor vekst, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, og opplyser at linser, bønner og grønnsaker ikke er inkludert i disse tallene.

– Vi selger, for første gang i år, nøttesteik i alle våre butikker nå før jul. Det er fordi vi opplever stor etterspørsel etter vegetar, også i julen. Mange har en vegetarianer, veganer eller fleksiterianer rundt julebordet, sier hun.

For hele Norgesgruppen, som Meny er en del av, har de også merket økt interesse for vegetar- og veganmat.

– Jeg kan bekrefte at vi ser en økende interesse for vegetar – og veganprodukter. Det er en trend vi har sett gjennom flere år, og den fortsetter også i 2020, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen ASA til RA.

De ferskeste tallene fra Norgesgruppen er fra uke 35, og da var volumveksten hittil i år på 38 prosent. Heller ikke i disse tallene er naturlig vegetariske produkter som brod, frukt og grønt, kokosmelk og kikerter medregnet, men kun produkter som aktivt markedsføres som vegetarisk eller vegansk. Norgesgruppen skiller heller ikke mellom vegetarisk og vegansk, opplyser Søyland.

– Det er solgt rett under 8,2 millioner enheter vegetarprodukter, en økning på ca. 1,7 millioner enheter mot samme periode i fjor. Størst vekst ser vi innen meieriprodukter, og plantebasert melk er størst. På sistnevnte har vi hatt en volumvekst på 45 prosent, sier Søyland.

På dypfryst ferdigmat, inkludert kjøtterstatninger, har volumveksten vært på 40 prosent, mens den er på rundt 26 prosent for fersk ferdigmat.

– Uansett er det klart at vegetar- og veganprodukter vokser betydelig mer enn matmarkedet generelt, selv om det her også er en god vekst hittil i år. Men så er det også verdt å huske på at vegetar fortsatt utgjør en liten del av totalsalget, avslutter hun.

LES OGSÅ: Profilert idrettsutøver var bakmann i narkosmuglersak (+)

Etterspør større utvalg

Også Coop har merket økt salg av vegetarprodukter.

De har en vekst på 22 prosent i salget av Coop Vegetardag (Coops egen vegetar-serie) hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi er nok fremdeles ganske tradisjonelle når det kommer til julemat, og desember pleier ikke å være den måneden vi selger mest av Coop vegetardag. Men for de som ønsker å spise mer kjøttfritt i julen er det flere alternativer å velge mellom i dag enn tidligere, sier Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge SA.

Hun sier Coops kunder etterspør et større utvalg både vegetariske og veganske produkter, der spesielt veganske produkter og hverdagsprodukter som pålegg og middagsprodukter er mye etterspurt.

– Vi har per i dag 29 ulike produkter i vår egen serie Coop Vegetardag, med fokus på nettopp hverdagsprodukter. Blant annet lanserte vi tre nye mikroretter i høst, som gjør at det blir enda enklere å velge kjøttfrie alternativ når man er på farten, sier Alisøy til RA.

– Vi er alltid interessert i tilbakemeldinger fra kundene våre på hvilke produkter de ønsker seg. Vi har ingen produkter i Coop Vegetardag-serien som er egne juleprodukter, men vi vurderer hele tiden hvilke nye produkter vi skal lansere neste gang, legger hun til.

Mer fra Dagsavisen