Nyheter

– Bekymringsfullt at Posten bygger ned infrastrukturen

– Den samfunnsviktige infrastrukturen Posten besitter blir veldig sårbar dersom andre skal ta seg av posttjenestene.

Bilde 1 av 3

Det sier Mímir Kristjánsson i Rødt Stavanger.

– Det er alvorlig at en by som Stavanger ikke skal ha et postkontor. Ingen i hele Rogaland, eller Vestland fylke. Dette burde flere reagere på, sier Kristjánsson til RA.

Det blir stadig færre postkontorer. I september 2022 legges Stavanger sentrum postkontor ned, som det siste i Rogaland.

De rene postkontorene erstattes med post i butikk og pakkeutleveringspunkter. Det gjør infrastrukturen mer sårbar, mener Kristjánsson.

LES OGSÅ: Postkontoret i Stavanger legges ned: – Selvfølgelig bekymrer de seg (+)

– Kan bli dårligere

– Post i butikk fungerer sikkert på mange måter, men de kan ikke erstatte pakkevolumet. Butikkene har ikke kapasitet. De er overbelastet. Det er ikke mange butikker som er i stand til å ha stor lagerplass til pakker. Kanskje er det noe butikkene ikke ønsker. Kanskje blir det vanskelig å rekruttere nok butikker. Jeg tror ikke det å alltid ha nok butikker er en selvfølge, som jeg fått inntrykk av at Posten mener. Vi risikerer å ende opp med en dårligere tjeneste. En så viktig infrastruktur som Posten besitter er for sårbar til at samfunnet skal være avhengig av private selskaper, sier Kristjánsson.

– Posten er mer enn bare brev, Det er pakker og levering av mange lokalaviser. Medisiner og andre viktige leveringer kan være noe Posten må gjøre i framtiden. Hvem vet hvordan samfunnet blir i framtiden, påpeker Kristjánsson.

Sp: – Likt for by og bygd

Geir Pollestad (Sp), leder i Stortingets næringskomité, deler til dels Kristjánssons bekymring.

– Det er symboltungt når en by som Stavanger mister det siste postkontoret sitt. Det er slutten på Posten slik vi kjenner den, sier Pollestad.

– Kristjánsson er litt vel over-romantisk og litt vel Stavanger-fokusert. Det aller viktigste nå er at man skal få et likeverdig pakketilbud til alle, enten det er by eller bygd, sier Pollestad.

– Jeg er mer kritisk til at Posten rokerer på leveringsdagene. Det er mer alvorlig, sier Pollestad. Når postkontoret i Stavanger sentrum legges ned, skal det erstattes med flere post i butikk-punkter. Ifølge distriktssjef i Posten, Ann Helen Eide Helland, skal to butikker erstatte det siste postkontoret i Stavanger. Hun sier også at det blir en anbudsprosess for å finne butikker som kan ta over.

– Omfattende ombygging

Nærmeste matbutikk til postkontoret i Stavanger sentrum er Helgø Meny i kjøpesenteret Herbarium. Butikksjef Rune Ådsen er ikke begeistret for post i butikk.

– I utgangspunktet er det ikke noe jeg ønsker. Da måtte vi ha bygget om på nytt, med større lagerkapasitet og postområde på rundt 50 kvadratmeter, sier Ådsen.

Butikken åpnet for ett år siden.

– Jeg vet at butikker gruer seg til denne tiden av året. Pakkevolumet er stort. Man må nok regne 1,5 stilling på å ha posttjenesten. Det kan hende man tjener penger på å ha posttjenester, men jeg mener det er mer et servicetilbud.
Ådsen setter seg ikke på bakbeina dersom ledelsen ønsker posttjenester.

– Det er opp til administrasjonen. Jeg protesterer ikke, men vi har nettopp vært gjennom en omstilling. Jeg håper andre rekker opp hånden før meg, sier Ådsen.

LES OGSÅ: 25 postkontorer legges ned innen 2022 

Coop Extra: – Positivt

Coop Extra Petroleumsveien på Forus har hatt post i butikk i fem år. Butikksjef Linda Ødegård har bare gode erfaringer.

– Det er positivt for kundene våre. Et postkontor har kortere åpningstid, mens en matbutikk har åpent fra klokken 07 til 23. Det trekker folk til butikken som kanskje ellers ikke ville ha handlet her eller visst om oss. Vi er helt nødt til å ha flere folk på jobb, men det er overkommelig, sier Ødegård.

Butikken måtte utvide for å få plass til posttjenestene, cirka 50 kvadratmeter. På denne tiden av året, i høysesongen, er det 1–2 personer som betjener «posten» i butikken.

– Lagerkapasiteten er ikke kjempestor. Derfor er vi helt avhengige at folk henter pakkene sine. Folk kunne virkelig ha vært raskere til å hente, sier Ødegård, som sier det er opp til den enkelte butikk å tilby posttjenester eller ikke.

Posten: – Bygger ikke ned

Pressesjef i Posten, Kenneth Tjønndal Pettersen, er ikke med på at Posten bygger ned infrastrukturen sin.

– Snarere tvert imot. Vi forsterkere Posten med flere punkter og mer tilgjengelighet for kundene våre. I år har Posten fått 130 nye punkter. Totalt har vi 1700 i Norge. I løpet av få år skal tallet vært 3000, sier han.

– Stavanger har fått sin første 24 timers pakkebokser hvor kunder kan hente ut med mobiltelefonene sine. Pakkenettet utvides, sier pressjefen.

– Jeg blir glad når Kristjánsson sier det han sier. Alle har et forhold til Posten. Posten ble etablert på 1600-tallet. Vi hadde ikke overlevd så lenge om vi ikke moderniserte oss, og tilpasset nye behov, sier Tjønndal Pettersen, som forteller at Posten er bevisste på at de ivaretar en viktig infrastruktur i det norske samfunnet.

LES OGSÅ: Posten ansetter 600 nye før jul (+)

50 prosent flere pakker

Black Friday var forrige uke. Jul nærmere seg. Koronapandemien gjør at flere handler på nett. Sammenlignet med samme periode i fjor har pakkevolumet økt med 50 prosent.

– Slike tall har vi aldri sett før, sier pressesjefen.

– Post i butikk var kontroversielt da det kom. Nå er det en kjærkomment tjeneste. Noen butikker ønsker posttjenester, andre ikke. Andre stedet har færre og mindre butikker. Der er det mest krevende, sier han.

Mer fra Dagsavisen