Nyheter

Setter opp svensk klassiker på Rogaland Teater

Hva skjer når vår lengsel etter det guddommelige krasjer med hverdagens trivialiteter? Ifølge regissør Ole Anders Tandberg er det nettopp dette som er det store dilemmaet i «Et drømmespill».

Bilde 1 av 3

– Stykket introduserer et absurdistisk livssyn. Altså at menneskelivet er meningsløst. Det er tomt bak den grønne døren der de påstår at livets gåte finnes. Der er det ingenting, sier Ole Anders Tandberg.

Han har regien på «Et drømmespill» som har premiere på Rogaland Teater 11. november. Stykket er skrevet av August Strindberg, og er kanskje ett av hans mest kjente. Selv om det ble skrevet i 1902 mener Tandberg at det fortsatt er aktuelt og relevant.

– Ja, for ingen har jo funnet noen mening med livet siden da. Det som gjør mennesket så sårbart er at vi ser på oss selv som så betydningsfulle, men å tenke på at universet som er meg plutselig bare skal forsvinne og bli til en ånd, hva nå det er, etter et livsspann på 70, 80 eller 90 år, det er ubegripelig. Det opptar meg, og mer eller mindre bevisst tror jeg det opptar oss alle. Og jeg mener at Strindberg var en pioner når det kommer til å beskrive dette i litteraturen, sier Tandberg til RA.

LES OGSÅ: Setter opp «Brødrene Løvehjerte» på Rogaland Teater: – Dette er ikke en veldig munter og lys forestilling. Den er ganske mørk (+)

Døyve egen lidelse

I forordet til «Et drømmespill» skriver Strindberg at han har prøvd «å etterligne drømmens usammenhengende, men tilsynelatende logiske form». Og stykket består derfra av «en blanding av minner, opplevelser, påfunn, urimeligheter og improvisasjoner».

Mari Strand Ferstad spiller rollen som Agnes, Guds datter.

– Strindberg var dypt religiøs, men i dette stykket stiller han spørsmålstegn ved Guds eksistens, ettersom han så hvor bestialsk menneskene rundt oppførte seg. Og det er nok drømmespillets kjerne: Om menneskene lever som dyr og lider og plager hverandre i et forsøk på å døyve sin egen lidelse. Og hvis Gud ikke griper inn ... Da finnes han jo ikke, sier Tandberg.

LES OGSÅ: Lokalt stjernelag med juleturné: – Vi må prøve å få publikum til å senke koronaskuldrene (+)

Vår drøm og lengsel

I «Et drømmespill» følger vi Agnes, Guds datter, som har dratt til jorden for å finne ut av hvorfor menneskene alltid klager.

Ifølge Rogaland Teater observerer hun dem og livene deres, men tar også selv del i livet. Hun forelsker seg, får et barn og får etter hvert smake dagliglivets grusomme trivialiteter, mens hun hele tiden stiller spørsmålet; hvorfor må det være så hardt å være menneske? Agnes møter et arsenal av karakterer som alle har sine skjebner: Ulykkelig kjærlighet, ekteskapsproblemer, økonomiske kriser, tap av status og det verste av alt; smerten ved å være til.

– Hun forsøker å forene det guddommelige og det jordiske, men hun finner det helt håpløst. Dette er nok både Strindbergs problematikk og alles problematikk, sier Tandberg.

– Så dilemmaet stykket behandler er vår drøm og lengsel etter det guddommelige, som krasjer med vårt hverdagsliv og hverdagens trivialiteter, legger han til.

LES OGSÅ: Han kan få Bokhandlerprisen i år

Oppleves sant

I Rogaland Teaters oppsetning av «Et drømmespill» er det Mari Strand Ferstad som spiller rollen som Agnes. Hun mener rollen kan tolkes på flere måter: Enten er det Guds datter som er sendt til jorden, eller så er det en tenåringsjente som har en drøm. Det kan være begge deler, ifølge Ferstad.

– Når jeg spiller denne rollen er det som oppleves sant, men samtidig er det en drømmelogikk som er veldig ulogisk til tider og det skjer mange merkelige ting. Men for Agnes er det som skjer sant, selv om det er en drøm, for det er jo ofte vi opplever drømmer som fullstendig reelle, sier Ferstad til RA.

Ifølge henne er det uvisst hvor lenge Agnes er på jorden, men mens hun er her blir hun mer og mer menneskelig i form av at hun går stadig dypere i det å være menneske. Hun gifter seg, får barn og ulike relasjoner, opplever mer og blir stadig mer tynget.

Mari Strand Ferstad spiller rollen som Agnes, Guds datter.

– Av og til er det veldig befriende å spille en sånn rolle, for jeg kan bare si til meg selv at det er en drøm. Jeg som skuespiller må forstå reisen til karakteren min, men det er ikke alltid like lett når det er ulogisk. Men da er det også befriende at det bare er en drøm, sier Ferstad.

LES OGSÅ: Folken er hardt rammet av korona: – Det er en slags sakte pining (+)

Har forsket på drømmer

Hun forklarer at hun finner inspirasjon til å gå inn i karakterene på flere områder. Det kan være i litteraturen, gjennom film, scenografien, kostymene og selvfølgelig teksten.

Til denne rollen har hun dessuten prøvd noe helt nytt.

– I denne perioden har jeg forsøkt å forske litt på drømmene mine. Jeg har ikke skrevet de ned, men memorert dem, og forsøkt å hente ting fra drømmene mine og ta det med inn på scenen. Jeg prøver å gjøre det til noe fysisk, eller bare bruke en tanke som gir meg retning. Jeg har gjort det litt bevisst på grunn av rollen, sier hun til RA.

Ferstad kjente til «Et drømmespill» fra før av, men sier det er mange år siden hun har vært borti det. Derfor opplevde hun å oppdage det på nytt i forbindelse med oppsetningen, i og med at det var så lenge siden sist. I likhet med Tandberg mener også hun at stykket fortsatt er relevant.

– Ja, det vil jeg si. Vi holder fortsatt på å kave med å være menneske. Det er det vi gjør, og det gjorde de i 1902 også, sier Ferstad til RA.

Mer fra Dagsavisen