Nyheter

Sykkelstamveien skaper sinne i nord

Å få stavangermenn i kondomdress fort nok på jobb er viktigere enn laksen som skal ut i Europa, mener kommentator i Nordlys. – Kunne ikke si nei til fullfinansiert pilotprosjekt, sier fylkesordfører Marianne Chesak (Ap).

«Det snakkes ofte om Forskjells-Norge, men dette tar kaka», er overskriften til Nordlys-kommentator Tone Angell Jensen, som skriver videre:

«Det er åpnet en flunkende ny sykkelvei i Rogaland til 1,4 milliarder, sånn at menn i kondomdress kan komme seg lynraskt til jobben. På yttersia av Senja derimot, må folk og næringsliv fremdeles slite med et vanstelt, utdatert veinett som kunne vært utbedret til litt mer enn en tredjedel av denne summen.

«Ingen har det så travelt som en død norsk laks», heter det. Et kjapt googlesøk på utsagnet, gir veldig mange resultater. Enigheten om dette later til å være unison, både fra næringslivet og politikerne. Men det er beviselig feil. Nå vet vi bedre. Noen har det travlere. Menn i kondomdress på tur til jobben i Stavanger, for eksempel. Sånn må det vel være, siden de er prioritert?».

Debatten koker i kommentarfeltet. Både nordlendinger og rogalendinger engasjerer seg.

Kommentarforfatteren er ikke overrasket.

LES OGSÅ: Ny del av Sykkelstamveien åpnet (+)

– Utrolig prislapp

– Samferdsel og veibygging engasjerer folk. Det er et stort tema i den offentlige debatten, sier Angell Jensen og forklarer RA hvorfor hun sammenligner veier på Senja med sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.

– Jeg ble oppmerksom på sykkelveien på NRK: Det utrolige var prislappen, 1,4 milliarder kroner. Det er mye penger. Vi får mye vei i Norge for en slik sum. Det spesielle med dette er at man prioriterer én gruppe med en så stort sum.

– I Tromsø, hvor jeg bor, er det ikke sikkert at man kan gå i gang med en byvekstavtale på grunn av lite penger. Veiene er katastrofalt dårlige. Folk har klaget i årevis, men det blir aldri gjort noe med, sier Angell Jensen.

De dårlige veien på Senja fraktet sjømat som eksporteres ut i verden.

– Tonnevis med sjømat. En utrolig viktig næring i Norge frakter enorme verdier, men det blir ikke prioritert med bedre infrastruktur, sier Angell Jensen.

100 prosent finansiert av staten: – Kan ikke si nei til det

Fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak (Ap), mener det er feil å sammenligne sykkelstamveien og dårlige veier på Senja i Troms og Finnmark fylke.

– Folk må vite at sykkelstamveien er hundre prosent finansiert av staten. Ingen bompenger. Det er et pilotprosjekt, hvor man vil se om en slik sykkelstamvei kan få ned bilbruken i pressområder, sier Chesak til RA.

Hadde ikke Rogaland takket ja, hadde det ikke blitt noe.

– Det var «take it of leave it» for oss. Og det er ikke gitt at de pengene ville blitt brukt andre steder, sier Chesak, som påpeker at også Rogaland har fylkesveier i dårlig forfatning.

LES OGSÅ: Slik er reisevanene på Nord-Jæren (+)

Handler om det større bildet

Angell Jensen er med på det Chesak sier.

– Jeg skjønner at man sier ja i Rogaland når valget er mellom å få det eller få ingenting. Det ville alle gjort. Men i det store bildet, på nasjonalt plan, blir det en merkverdig forskjellsbehandling, sier Angell Jensen.

– Jeg tror også rogalendinger hadde porsjonert 1,4 milliarder annerledes dersom de hatt fått valget, legger Angell Jensen til.

Fylkesordfører Chesak forstår reaksjonene i nord.

– Jeg er enig i at vi trenger en skikkelig satsing på fylkes og riksveier, men vi kommer ingen vei med å sette det opp mot hverandre. Pengene var øremerket. Vi hadde ikke fått en krone dersom vi hadde sagt nei, sier hun.

At det skulle komme en egen sykkelstamvei mellom Stavanger og Sandnes ble bestemt tilbake i 2014.

Formålet er å få folk til å velge to hjul foran fire på Nord-Jæren.

– Det blir spennende å se tallene, og om sykkelstamveien hjelper. Sykkeltallene i Rogaland går oppover. Samtidig ligger Norge bak i forhold til mange andre europeiske land, sier Chesak.

LES OGSÅ: Nå rives parkeringshuset på flyplassen (+)

Mer fra Dagsavisen