Nyheter

Nå rives parkeringshuset på flyplassen

Siden januar har det brannskadde parkeringshuset på flyplassen stått nærmest uberørt. Tirsdag startet rivearbeidet.

Bilde 1 av 6

– Det har vært tungt å se på en ruin hver dag, og det er heller ikke det vi ønsker at de reisende skal bli møtt med. Så nå skal det bli veldig godt å få det ned, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad til RA.

Tirsdag startet Risa arbeidet med å rive det brannskadde parkeringshuset ved Stavanger lufthavn, Sola. P-huset brant 7. januar i år, og siden da har det blitt planlagt hvordan veien videre blir.

P-huset på Sola flyplass, parkeringshusbrannen, Sola flyplass, Stavanger flyplass Sola, Avinor, Anette Sigmundstad, Dag Falk-Petersen, brann i parkeringshus

– Dette er et komplisert arbeid, fordi en skal være sikker på at HMS og alle miljøaspekter blir ivaretatt, i tillegg til at det må sikres en god sortering av avfall. Det er det som har gjort at ting har tatt tid og at vi ikke kunne starte rivingen med én gang. Det er et arbeid som må planlegges litt, sier Sigmundstad.

LES OGSÅ: Robot skal hente ut biler fra brannskadd P-hus på Sola

Et minne om noe dramatisk

Tirsdag startet rivingen av parkeringshuset fra 2014, som er det huset som har kollapset helt. Hele huset skal rives, og det er estimert at rivingsarbeidet vil være ferdig i desember. Deretter går Risa videre til mellombygget fra 2011.

– Det er delvis skadet, så det er foreløpig ikke helt avklart hvor mye som skal rives, men arbeidet skal uansett være ferdig til februar, sier direktøren.

– Og hva skjer når alt er revet? 

– Da begynner rekonstruksjonen av p-huset, hvor huset skal bygges opp på samme sted og med samme kapasitet som tidligere. Detaljplanleggingen er ikke landet, men det vil bli en litt annen logistikk for å bedre sikkerheten til de gående, sier hun.

Sigmundstad sier et ødelagt parkeringshus naturlig nok gir tapte inntekter, men hun vet ikke nøyaktig hva det vil si. Spesielt ikke siden korona kom et par måneder etter brannen.

P-huset på Sola flyplass, parkeringshusbrannen, Sola flyplass, Stavanger flyplass Sola, Avinor, Anette Sigmundstad, Dag Falk-Petersen, brann i parkeringshus

– Vi vet ikke hvor mye det vil koste å bygge opp igjen huset. Der vil vi ha mer oversikt når tilbudskonkurransen går ut ved årsskiftet. Men kontrakten på riving er på 11 millioner kroner, sier Sigmundstad.

– Hvordan har denne brannen påvirket flyplassen? 

– Den påvirker både de reisende og de ansatte fordi det er et minne om noe som var veldig dramatisk. Derfor gleder vi oss til å få det ned. Så nå ber vi om forståelse for at det kommer til å bli en del støy i forbindelse med rivingsarbeidet, sier hun.

LES OGSÅ: – P-hus-brannen: Målet er å redde mest mulig verdier

En krevende jobb

Svein Risdal er prosjektleder i Risa. Han sier arbeidet med å rive parkeringshuset har krevd mye planlegging i forkant.

– Det er en krevende jobb, og vi har gjort mange vurderinger av stabilitet for å hindre at vi får kollaps og at folk blir skadet. Nå er vi i gang med å fjerne delen som har kollapset, med de ødelagte bilene under. Det belaster resten av konstruksjonen, så når vi først får vekk det skal det gå greit. Deretter begynner vi på resten, sier Risdal til RA.

P-huset på Sola flyplass, parkeringshusbrannen, Sola flyplass, Stavanger flyplass Sola, Avinor, Anette Sigmundstad, Dag Falk-Petersen, brann i parkeringshus

– Det er ganske mange tonn som skal kjøres ut. Cirka 30.000 tonn, hovedsakelig betong, legger han til.

I fjor ble Risa ferdig med å rive en hangar på flyplassen.

– Det er en tilsvarende stor konstruksjon hvor det er opp i høyden og tungt utstyr. Så det hjelper veldig å ha erfaring fra det, sier han.

LES OGSÅ: Fant død fisk etter p-hus-brannen – skal se på miljøkonsekvensene

Har vært et vanskelig år

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, sier til RA at Avinor har tatt lærdom av hendelsen med parkeringshuset og at de først og fremst er takknemlige for at ingen mennesker ble skadet.

– Vi skal bruke dette for å bygge bedre i framtiden. Men dette er noe jeg gjerne skulle vært foruten, sier han.

– Det skal bli deilig å få dette vekk nå. Det er trist å møte dette når du kommer på flyplassen, og det er på ingen måte et hyggelig syn, legger han til.

– Hva har denne hendelsen betydd for Avinor? 

– Det vi har lært er at det som var gjeldende regelverk viste seg å ikke være godt nok. Vi har gått gjennom samtlige anlegg for å se om dette kan skje andre plasser, og vi har iverksatt tiltak. I framtiden og med nye anlegg må vi sikre at dette ikke skjer igjen, sier Falk-Petersen til RA.

P-huset på Sola flyplass, parkeringshusbrannen, Sola flyplass, Stavanger flyplass Sola, Avinor, Anette Sigmundstad, Dag Falk-Petersen, brann i parkeringshus

Men det er ikke bare brannen i parkeringshuset som har gjort 2020 tungt. I år, mye på grunn av korona, kommer Avinor til å ha en redusert omsetning på mellom syv og åtte milliarder kroner, ifølge konsernsjefen.

– Det har vært et vanskelig år for luftfarten, og et vanskelig år for Avinor. Normalt er jeg en veldig positiv person, men dette har gitt oss mange utfordringer. Det kommer til å løse seg, men det vil ta tid, sier Falk-Petersen.

 – Nå er det over åtte måneder siden det brant her. Det virker som om det har tatt tid her også? 

– Det virker lenge for oss også, men det stilles høye krav til gjenvinning, så skal det prosjekteres og ut på offentlig anbud. Det tar tid. Vi jobber så raskt vi kan. Men korona har ikke akkurat hjulpet oss, sier han.

Mer fra Dagsavisen