Nyheter

Leder nytt prosjekt: Åpner teaterhøsten på Rogaland Teater

Skuespiller Helga Guren er leder av det nye kurator-prosjektet ved teatret.

Bilde 1 av 3

– Jeg setter veldig stor pris på tilliten og ansvaret jeg har fått fra Glenn André og teateret, og jeg tar det veldig på alvor. Det er veldig spennende å være involvert i flere deler av den kunstneriske prosessen, noe som var en av grunnene til at jeg søkte. Så hadde jeg fra før av to prosjekter som lå fremst i hodet og hjertet mitt som ble naturlig å søke med, sier Helga Guren til RA.

Onsdag inviterte Rogaland Teater til lansering av «Prosjekt Kurator». Det er et prosjekt som strekker seg over en toårsperiode hvor ideen bak er at det skal være et allmannastyrt og skuespillerinitiert prosjekt, og hvor drivkraften er å oppsøke ny viten, ny inspirasjon og nye kunstneriske uttrykk, ifølge teateret.

Etter en intern søknadsprosess ble det klart at det er skuespiller Helga Guren som er ansatt som leder av prosjektet. Hun har fått en fri og uavhengig stilling og er ansvarlig for å utvikle to kunstneriske produksjoner som skal inngå i teatrets ordinære program.

Hun har valgt seg ut de to produksjonene «Happy Hour» av italienske Christian Ceresoli, og «Rekviem» av russiske Anna Akhmatova. Sistnevnte skal etter planen ha premiere på Rogaland Teater i september 2021, mens førstnevnte kickstarter teaterhøsten med premiere allerede 5. september.

LES OGSÅ: Skal arrangere festival: – Gleden er uendelig stor

En naturlig forlengelse

Helga Guren vant Heddapris for beste kvinnelige hovedrolle i 2019 for sin rolle i «Dritt/La Merda», som er skrevet av nettopp Christian Ceresoli.

###

– Det er mange grunner til at jeg valgte akkurat disse to. Da prosjektet ble utlyst hadde jeg arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend, og da jobbet jeg med disse ideene. Jeg fikk tid til å fordype meg i stoffet og tenke over hva det kunne bli, så dette ble en naturlig forlengelse av arbeidet. «Happy Hour» sa seg nesten selv, i og med at «Dritt/La Merda» var så gøy å jobbe med. Så da Christian Ceresoli kom med noe nytt måtte jeg bare gjøre det, sier Guren til RA.

Rogaland Teater beskriver «Happy Hour» som en lystig ferd mot undergangen. Ifølge teateret er det et fragment av det samme landskapet som «Dritt/La Merda», og utfolder seg som en dystopisk advarsel om hvor vi kan havne hvis vi ikke overveier de grunnleggende strukturene og verdiene i vår verden på nytt. Det er Helga Guren og Karl-Vidar Lende som spiller de to rollene som bror og søster i stykket.

– Jeg opplever at Christian Ceresoli utfordrer teateret i sin sjanger og form, og at han har et sterkt ønske om å si noe om tiden vi lever i. Det er en slags musikalsk interpretasjon av en tekststrøm, og han sier jo at Bach er en av hans største inspirasjonskilder. På samme måte som i «La Merda» er det en strøm av tekst, men i stedet for kun én stemme er det denne gangen to, en bror og en søster, sier Guren.

LES OGSÅ: Sløtface kommer med konsertfilm: – Litt annerledes å ikke spille for publikum (+)

Flyttet fra intimscenen til hovedscenen

Ideen til Prosjekt Kurator kom fra teatersjef Glenn André Kaada.

– Ideen har modnet over tid mens jeg selv var skuespiller og en del av et ensemble og kjente på et behov for å være deltakende og medskapende. Jeg har alltid følt at skuespillere bør bli gitt den type ansvar for å kunne gi retning til et prosjekt og ikke bare være utøvende, sier Kaada til RA.

Teatersjef Glenn André Kaada.

Han sier Guren får veldig stor frihet under prosjektet, og at det er kalt et autonomt prosjekt.

– Hun er produsent og har derfor stor frihet. Men jeg har jo fortsatt ansvaret, det slipper jeg ikke unna. Men det er en del avgjørelser hun må ta som jeg vanligvis ville tatt, sier han.

Teatersjefen sier han har så stor tillit til Guren at det bare føles fint å gi fra seg litt av kontrollen.

– Hva synes du om stykkene hun har valgt? 

– Jeg synes det er veldig kult. Jeg hadde ikke nødvendigvis gått i den retningen selv, og det er litt av poenget; å prøve å skape bredde og utfordre mitt eget kunstsyn, på et vis. Et annet poeng er at de skal få lov å fordype seg i noe og strekke strikken litt. Å utfordre både seg selv og publikum og se om vi kan pløye opp litt ny mark, sier han til RA.

LES OGSÅ: Rockestjerne med hjemmekontor (+)

Høy vanskelighetsgrad

Egentlig skulle «Happy Hour» spilles på Intimscenen, men på grunn av koronasituasjonen er det flyttet til Hovedscenen. Det synes Guren er stas, men hun er klar over at hun får litt å bryne seg på.

– Ja, det er høy vanskelighetsgrad, men det er jo litt gøy, sier hun, og forteller at de så vidt har startet med prøver.

– Det er jo ikke spennende hvis det ikke er litt vanskelig. Dessuten er det veldig givende og inspirerende å være involvert i så store deler av en produksjon. Alt fra å bygge kunsteriske team til plakatfoto og scenografi. Det er ikke jeg som gjør den jobben, men det er veldig gøy å være med og ha et overordna blikk, sier Guren til RA.

Mer fra Dagsavisen