Nyheter

Alle lokalpolitikerne vil ha nye bomstasjoner på Eiganes og Tasta

Et samlet kommunedelsutvalg ber om bomstasjoner i stedet for fysisk stenging i Eiganesveien og Lindeveien.

Statens vegvesen og politiet anbefalte fysisk stenging av Eiganesveien, Lindeveien og Jåttåveien da bomringene ble satt opp i 2018, men bystyret vedtok en prøveordning med forbud mot gjennomkjøring, med evaluering etter ett år.

Høy andel bomsniking gjør at veimyndighetene i en ny høring anbefaler fysisk stenging. I Eiganes og Våland kommunedelsutvalg, der partiene Ap, H, Frp, FNB, MDG, SV og V er representert, var det bare én mening om det: Utvalget ber om at det etableres bomstasjoner i stedet.

– Det er et sterkt signal når samtlige medlemmer i kommunedelsutvalget går inn for bomstasjoner framfor fysisk stenging av veiene, sier forslagsstiller og nestleder Thomas Bendiksen (MDG) til RA.

LES OGSÅ: Dette er «smutthullene» i bomringen

Mer trafikk

Han peker på en av forutsetningene for etableringen av bomstasjoner og bomring var at det ikke skulle endre kjøremønsteret.

– Da bomstasjon ble valgt vekk til fordel for «gjennomkjøring forbudt»-skilting, økte gjennomgangstrafikken, sier Bendiksen, og peker på at veiene leder både til Eiganes og Kampen skole.

Trafikkøkningen er også slått fast i automatiske trafikktellinger utført av Stavanger kommune. Før bomringen ble satt opp, hadde for eksempel Eiganesveien en gjennomsnittlig døgntrafikk (årsdøgnstrafikk) inn i bomringen på 379, mens den økte til 825 rundt to måneder etter bomringen, og som ble målt til 783 passeringer ett år etter innføringen av bomringen. Trafikkøkningen ble altså over doblet, en økning på 107 prosent. Trafikken ut av bomringen gikk derimot ned i Eiganesveien i samme perioder.

– Bilister ser sitt snitt til å kjøre gratis gjennom bomringen, oppsummerer Bendiksen.

Sikkerhet

Han peker på at politiet ikke har ressurser til hyppige kontroller. Uansett: Kommunedelsutvalget fraråder fysisk stenging.

– Veimyndighetene mener at trafikkgrunnlaget bør være utslagsgivende for om man setter opp en bomstasjon i stedet for å stenge. Det mener jeg er helt feil. Hensynet til trafikksikkerhet og effektivt kjøremønster er det som bør telle mest. Stengte veier vil føre til mye omkjøring, sier Bendiksen.

Han ber om bomstasjoner i stedet for fysisk stenging også av hensyn til skoleelever og andre myke trafikanter.

– Jeg er sterkt bekymret for trafikksikkerheten i og rundt Eiganesveien og Lindeveien. Her er det mange skolebarn som går, og det er dels trange gater og smale fortau, sier Bendiksen.

Politiet vil ha fysisk stenging

Politiet er klare på at fysisk stenging er det beste for Lindeveien, Eiganesveien og Jåttåveien.

– Vi i politiet mener det vi alltid har ment om de tre veiene: De bør stenges fysisk. Folk er villig til å gå veldig langt for å spare de 17–18 kronene de sparer ved kjøre inn i bomringen gjennom disse veiene, sier Rune Svensen, seksjonssjef for trafikk i Sør-Vest politidistrikt, til RA.

Han peker på at «gjennomkjøring forbudt»-skilting, som det er på Eiganesveien og i Jåttåveien, er ressurskrevende for politiet å håndheve.

– Vi har gjennomført sporadiske kontroller, sier Svensen.

53 bøtelagt på to dager

I Lindeveien på Byhaugen er det enklere å gjennomføre kontroll, fordi det her er ulovlig å kjøre forbi skiltet, som markerer forbud for motorisert trafikk. I en større aksjon 27. og 28. november holdt politiet kontroller i Lindeveien. Første kontrolldagen ble 41 bilførere tatt for å ha kjørt ulovlig, andre dagen var det 12 biler som ble tatt for ulovlighetene. Boten for bomsniking er 5500 kroner.

– Vi har fått ekstremt mye klager i Lindeveien, sier Svensen.

Skiltet i Lindeveien er satt opp mellom Bjørkeveien og Almeveien. Det ble satt opp i tiden da den nye bomringen kom. Regelen er slik: Det er forbudt å kjøre forbi skiltet, med et underskilt som gir unntak for moped, motorsykkel og renovasjonsbil.

Fakta:

* Kommunedelsutvalgene Eiganes og Våland (2. mars), Tasta (9. mars) og Hinna (10. mars) har i disse dager høring om stengte veier i Bymiljøpakken til behandling.

* Det er nå ulovlig å kjøre gjennom Eiganesveien, Lindeveien og Jåttåveien.

* Kommuneadministrasjonen anbefaler fysisk stenging.

* Kartlegging viser at rundt 700 biler kjører daglig ulovlig i de tre veiene, og unngår dermed bompengebelastning.

Mer fra Dagsavisen