Nyheter

Naturvernforbundet om nye billettpriser: – Klinger veldig dårlig

I januar justeres prisene på bussen, samtidig som rushtidsavgiften fjernes. Naturvernforbundet mener det er feil utvikling. Fylkesordføreren er enig i at det ikke er god miljøpolitikk.

– Det klinger veldig dårlig at en kutter rushtidsavgiften og samtidig øker prisene på bussen. Nullvekstmålet er jo den hellige gral, og det er jo det vi skal oppnå i alle storbyene. Så da er jo spørsmålet om det som nå skjer i Stavanger er positivt eller negativt? Etter vår oppfatning er det helt klart negativt, sier Erik Thoring, daglig leder i Naturvernforbundet Rogaland.

Han tror fjerning av rushtidsavgiften vil lokke flere til å velge bil framfor buss.

– Alle snakker om å bruke kollektivt, men hvis belønningen for å reise kollektivt er at det blir dyrere, så er jo det et veldig negativt signal, sier han til RA.

Fylkestinget har bestemt at prisen justeres opp på alle billettyper på bussen bortsett fra ungdomsbilletten og HjemJobbHjem-billetten fra 1. januar 2020. (se faktaboks nederst i saken). Enkeltbillettene øker med én krone.

Bilbyen

– Jeg tror ikke folk blir deprimerte fordi bussbilletten øker med én krone, men jeg synes nivået er for høyt allerede. Det burde gått motsatt vei, og det er jo dyrere å ta bussen enn å passere med bil i rushtiden. Det er bra det brukes penger på å bygge ut et effektivt kollektivnett, men det må jo være et poeng at prisene holdes såpass moderate at folk ser at det er penger å spare ved å velge buss i stedet for bil, sier Erik Thoring.

– Når det er kaldt, surt og pøsregn ute blir valget mellom buss og bil enkelt, legger han til.

Thoring mener det tidligere ikke er blitt tilrettelagt for en kollektivsatsing i Stavanger-regionen.

– Det er lagt til rette for bil i alle år, og dette er bilbyen. Og nå skal bilbyen konverteres til kollektiv- og miljøby. Det kommer til å bli seigt og krevende, og jeg tror det vil bli den største politiske utfordring i årene som kommer, sier han.

Thoring tror det er spesielt tre faktorer som spiller inn når folk skal velge mellom bil og buss.

– Tilgjengelighet, framkommelighet og pris. Jeg tror folk vil betale en relativt høy pris hvis de kommer raskt og behagelig fram med buss, for tid betyr enormt mye. Så dersom bussen kommer fram før bilen er mye gjort, men det ligger nok langt fram i tid.

Kun midlertidig

Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) forstår kritikken fra Thoring.

– Jeg er helt enig i at det ikke er god miljøpolitikk å fjerne rushtidsavgiften og justere prisene på buss, men det vil komme en endring til våren, sier Chesak til RA.

– Da vi signerte den nye byvekstavtalen i desember fikk vi økte belønningsmidler. Deler av disse skal brukes til å gjøre kollektivtransporten billigere. Det som skjer videre nå er at vi skal se på hvor mye penger vi har og hva som er den beste måten å redusere billettprisene på, legger hun til.

Videre sier Chesak at prisene på buss er resultat av en konsumprisindeksjustering, og at det ikke går an å sette ned prisene før man vet hva man har å forholde seg til.

– Det handler ikke om at en ikke tenker miljøpolitikk, men at den nye byvekstavtalen ikke ble landet før i desember. Fylkestinget skal vedta kollektivsatsene i mars, og jeg forventer da at vi skal ha saken klar og se på hvordan flere kan bruke buss, sier hun.

– Vanskelig å konkurrere

Chesak mener det blir vanskelig for bussene å konkurrere med de lave satsene når rushtidsavgiften fjernes, og sier de er avhengige av at folk er villige til å bli med på å få ned trafikken.

– Vi ønsker dessuten en fortgang i bussveibyggingen, og at en da kan komme raskere fram med buss enn bil. Jeg tror det er viktigere enn om billetten blir én krone dyrere, sier hun.

– Så mitt hovedpoeng er egentlig at; ja, Thoring har et poeng, men her kommer det til å skje ting. Med ny avtale blir handlingsrommet og mulighetene til å gjøre noe med billettprisene større. Jeg er enig i at det som skjer nå ikke er en god miljøstrategi, men det jobbes med og det vil komme tiltak, sier fylkesordføreren.

Billettpriser:

* Om bordtillegget innføres i Ryfylke Sør fra 1. januar.

* Prisen for sykkel om bord vil bli samme som for barn/student/honnør.

* Rabatten for barn/student/honnør er halv pris (rundet opp til neste hele krone når prisen er oddetall).

* Enkeltbilletten for en sone økes fra 37 til 38 kroner, to soner fra 67 til 73 kroner og tre eller flere soner fra 97 til 108 kroner.

* 24-timersbilletten for en sone økes fra 90 til 95 kroner, to soner fra 140 til 145 kroner og tre eller flere soner fra 190 til 195 kroner.

* 7-dagersbilletten for en sone økes fra 280 til 290 kroner, to soner fra 420 til 430 kroner og tre eller flere soner fra 560 til 570 kroner.

* 30-dagersbilletten for en sone økes fra 720 til 760 kroner, to soner fra 1120 til 1160 kroner og tre eller flere soner fra 1520 til 1560 kroner.

* 365-dagersbilletten for en sone økes fra 7.200 til 7.600 kroner, to soner fra 11.200 til 11.600 kroner og tre eller flere soner fra 15.200 til 15.600 kroner.

* Ungdomsbilletten forblir uendret på 299 kroner.

* Kombibilletten økes fra 2100 til 2150 kroner.

Kilde: Kolumbus

Mer fra Dagsavisen