Nyheter

Åpner pop-up i Østervåg

Hver lørdag fram mot jul blir det pop up-marked med vintage klær, smykker, tepper og kunst og design i det tomme butikklokalet i Østervåg 10.

Bilde 1 av 2

– Det er nok den skattejakt-biten vi er litt hekta på. Du bruker tid på å lete og du vet ikke helt hva som kan dukke opp, men så finner du noe kjempefint og føler at du virkelig har vunnet, sier Cathrine Bjerga til RA.

Sammen med Fretex-kollega Martha Nordahl Vatne starter hun pop up-konseptet Cool Spot i det tomme butikklokalet i Østervåg 10. Cool Spot er et mikset marked, hvor du finner alt fra second hand klær, kunst og design, tepper, pynt og smykker. I tillegg blir det servering av kake og kaffe, og det er tegnekrok for ungene. Markedet skal arrangeres hver lørdag fram mot jul, og i dag går det første markedet av stabelen.

– I London eller andre storbyer er det mange markeder som dette, og det er de vi oppsøker selv når vi er ute og reiser. Vi vil at dette skal være noe for mannen i gata, og det er også derfor vi vil at det skal være ulike ting som selges – ikke bare klær eller bare hjemmelagde kranser, sier Vatne.

###

– Dessuten håper vi jo kanskje at folk som vanligvis ikke går på gjenbruksmarked kommer innom og oppdager at dette er veldig gøy. De som ikke liker å kjøpe bruke klær kan kanskje finne noe annet de synes er kjekt her. Også er det jo også fint å støtte det som skjer lokalt og i byen, legger hun til.

Helt fullt

For å selge ting på Cool Spot må det sendes en søknad til Bjerga og Vatne. Maks antall selgere per gang er 30, og det koster 500 kroner for en standplass. Denne gangen er det helt fult, men Vatne forteller at det fortsatt er ledige plasser på de andre markedene.

– Alle er velkomne til å søke om standplass, enten du skal selge brukte klær eller noe du har laget. Så plukker vi ut 30 stykker for å sikre at det blir en god miks. I dag er det som sagt fullt, men det er fortsatt ledig plass på de andre lørdagene. Spesielt lørdag 21. desember er det mye plass, og vi oppfordrer folk til å søke, sier Vatne.

– Selv om det er tett opp mot jul og folk har mye å gjøre, så er jo den lørdagen en av de dagene i året hvor det er flest folk i byen. Hvis du har et produkt du vil ha ut i verden, så er november og desember to gode måneder å drive butikk på, legger hun til.

Viktig med bevisstgjøring

Bjerga og Vatne har aldri arrangert et marked som dette før, men i og med at begge jobber i Fretex har de vært med på en rekke ulike marked i regi av jobben tidligere. Med seg på laget har de også fått Kjetil Østbø Enoksen som driver nettstedet Loppis.no, og både Vatne og Bjerga har stor tro på konseptet.

Nå er planen å ha markedet i Østervåg 10 fram til jul, men etter det håper de at markedet kan poppe opp i andre tomme lokaler.

De understreker at dette ikke er noe de kommer til å tjene seg rike på, men noe de gjør fordi de brenner for det.

– Vi synes det er viktig med en bevisstgjøring rundt gjenbruk. Og det har jo endret seg, det ser vi jo hos Fretex, at veldig mange av kundene er unge mennesker, sier Bjerga.

Mer fra Dagsavisen