Nyheter

– Det har vært et ganske risikabelt prosjekt

Festivalsjef Jan Inge Reilstad har alltid hatt troen på økonomifestivalen KÅKÅnomics. Men han hadde ikke trodd det skulle slå så voldsomt an som det har gjort til nå.

– Det var et ganske risikabelt prosjekt første året, for vi visste ikke hva slags respons vi kom til å få. Men responsen har jo vist seg å være overveldende positiv og med en total mangel på kritikk. Det virker som om alle vil at vi skal få det til, sier Jan Inge Reilstad, festivalsjef for økonomifestivalen KÅKÅnomics.

I år arrangeres festivalen for tredje gang, og Reilstad forteller at utviklingen kun har gått én vei siden oppstarten: Det første året startet de med 50 arrangementer og 4000 besøkende i løpet av festivalen. I fjor økte det til 70 arrangementer og 5000 besøkende.

Sammenligner med Arendalsuka

– Nå føler vi et visst ansvar for å ta det videre og gjøre KÅKÅnomics til det vi har hatt ambisjoner om at det skal være; en nasjonal festivalinstitusjon for økonomi, på lik linje som Arendalsuka er for politikk. Derfor utvider vi i år, og tar sjansen på å lage en festival med 100 arrangementer fordelt på 12 scener og 200 ulike foredragsholdere, sier Reilstad til RA.

– Akkurat nå kjennes det ut som om flyet er litt tungt. Men vi skal nok få det til å lette i år og, sier han og ler. Festivalsjefen beskriver KÅKÅnomics som en festival for folk flest. Selv om økonomi kan virke vanskelig for mange, er litt av greia med KÅKÅnomics å «ta det ned» og gjøre det forståelig for publikum.

– I og med at det er 100 arrangementer betyr jo det at det er 100 ulike tema. Men hovedtemaet i år er den økonomiske framtiden, det grønne skiftet og de gule vestene, sier Reilstad.

– Hvordan gjør man økonomi kult? 

– Litt gjennom å gjøre det enkelt, forståelig og for folk flest. I tillegg tror jeg litt av vår suksess skyldes at fagfolkene og økonomene trives med å stå på en utelivsscene og snakke med folk. Dessuten har vi et utrolig bredt program, og når vi hanker inn ordstyrere og programledere velger vi like gjerne en komiker som en fagperson, nettopp for å formidle ting på en måte som gjør at folk skjønner at terskelen er lav. Det er viktig for oss, sier Reilstad til RA.

Håper på 6000

Når festivalen arrangeres for tredje gang, har Reilstad målet klart når det gjelder publikumstallene.

– I år må vi ha minst 6000, det sier seg jo selv. Men samtidig vet vi aldri helt hvordan det slår ut. Det avhenger av vær, hvilke andre ting som skjer i byen og om programmet treffer.

– Hadde du trodd KÅKÅnomics skulle slå så an?

– Jeg har alltid hatt veldig tro på det, men jeg hadde kanskje ikke trodd det skulle slå så voldsomt an som det har gjort.

Mer fra Dagsavisen