– For noen er en fortrolig prat med en av våre frivillige den eneste menneskelige kontakten de har i løpet av ferietiden, sier generalsekretær Leif Jarle Theis i Kirkens SOS i en pressemelding.
Et overveldende flertall tok kontakt via telefon, mens snaue 3.000 samtaler ble besvart skriftlig. Ifølge generalsekretæren foretrekker stadig flere unge de skriftlige kanalene.
Uavhengig av alder og kontaktmåte, gjelder henvendelsene i sommerferien stort sett det samme; ensomhet, relasjonsutfordringer og psykiske problemer.
– Den største forskjellen vi merker på samtalene i ferietiden, er at flere av samtalene omhandler relasjonsproblemer, og da primært innad i familien, forteller Theis.
Krisetelefonen ble stiftet i 1974, og består av nærmere 1.000 frivillige medarbeidere og cirka 40 ansatte. De mottar omkring 300.000 henvendelser hvert år, og besvarer rundt 200.000 av dem.
(©NTB)