Nyheter

Nærbutikken i Saxemarka forsvinner

23. april 1960 åpnet dagligvarebutikken i Saxemarka dørene for første gang. 31. mai er det helt slutt.

Bilde 1 av 4

– Vemodig. Det er klart vi synes at dette er trist, sier butikksjef Hanna Nesse i Coop Prix Saxemarka.

Hun blir den siste av sitt slag i butikken som åpnet med festtaler, brask og bram for nokså nøyaktig 59 år siden. Nå gjenstår kun noen få åpningsdager.

Hyllene er i ferd med å tømmes. Denne gang skal de ikke fylles opp igjen.

– Samtidig så er det slik utviklingen er. Beslutningen er tatt, og den er forståelig. Selv om vi som jobber her aller helst skulle sett at vi kunne fortsette med det. En knytter bånd både til sted og kunder, mennesker som vi har en rolle i hverdagen til, sier Nesse.

Foto:Thor Erik Waage

Butikksjef Hanna Nesse (t.v.), Fatbarde Ishala og Elin Berland ved Coop Prix Saxemarka. Foto: Thor Erik Waage

20 år i samme butikken

Det får hun støtte i av Elin Berland. Hun har jobbet på butikken i Saxemarka i snart 20 år.

– Det kommer til å bli rart. Jeg startet her 3. januar 2000, og har trivdes veldig godt, både med kolleger og i forhold til kundene. Vi har mange trofaste kunder. De kjenner meg og jeg kjenner dem. Dessuten har vi et supert arbeidsmiljø. Det blir merkelig å ikke skulle dra hit på jobb hver dag lenger. Merkelig og trist, sier Berland.

Hun forteller om mange gode tilbakemeldinger, støtteerklæringer og samtaler med fortvilte kunder etter at det ble kjent at butikken skal legges ned.

Mange eldre

Spesielt blant de mange eldre som bor i Saxemarka og bruker butikken daglig.

– Det er mange eldre i dette området som synes dette er litt vanskelig å forstå. Det er noe med vanen, det trygge i hverdagen. Vi pleier av og til å si at butikken er byens største og triveligste busstopp, for det er inn her når de venter. Naboer som tilfeldig treffes her og blir stående en halvtime for å drøse. Dette er folk vi ser daglig, som er lei seg for at et viktig sted i nærmiljøet forsvinner. Jeg skjønner det godt, sier Berland.

Nabo og kunde i 30 år

At avviklingen av butikken blir et tap for nærmiljøet er Anne Randi Aarthun hjertens enig i. Hun har bodd i Saxemarka i over 30 år, i blokka som ligger nærmest butikken.

Anne Randi Aarthun har bodd i Saxemarka i 30 år, og er butikkens nærmeste nabo. Hun mener nedleggelsen er et stort tap for nærområdet. Foto: Thor Erik Waage

Nabo og kunde gjennom 30 år, Anne Randi Aarthun. Foto: Thor Erik Waage

Hun er lei seg for å miste nærbutikken.

– Dette har vært en god butikk i alle de 30 årene jeg har handlet her. Jeg har aldri hatt noe å klage på, tvert imot. En del av hverdagen min forsvinner nå, og det er vemodig. Butikken har vært viktig for oss som bor her, en institusjon i nærområdet, og det er klart at det er trist når dette nå forsvinner, sier Aarthun til RA, og legger til at hun skjønner hvorfor butikken nå blir nedlagt.

– Dette viser hvor viktig det er å bruke de tilbudene man har rundt seg, ellers forsvinner de. Slik er det i dag. Og det bor nok folk her til å holde liv i en nærbutikk. Men det blir annerledes her uten butikken. Vi mister noe, sier hun.

Ingen mister jobben

Når det gjelder de ni ansatte i butikken i Saxemarka i dag, så er det ingen som mister jobben på grunn av nedleggelsen, kun arbeidsstedet. Coop Økonom bekrefter at alle som jobber i butikken fortsatt har jobb videre.

– Alle ansatte har fått jobb i andre Økonom-butikker. Dette er vi veldig stolte og fornøyde med. Det har vært veldig viktig for oss i Coop, sier administrerende direktør i Coop Økonom, Marianne Wiig, til RA.

Butikksjef Hanna Nesse berømmer Coop for oppfølgingen av de ansatte, og er glad for at ingen mister jobben.

– Men vi har vært en veldig fin gjeng her i butikken som har jobbet sammen lenge som nå blir spredt. Ingen mister jobbene, men vi skal ikke jobbe sammen mer og det er også vemodig, sier butikksjef Nesse, og legger til at de ansatte skal samles til avslutningsfest 1. juni.

Da er en epoke i Saxemarkas historie definitivt over.

Coop: – Halvert omsetning

Avgjørelsen om å avvikle butikken var tung, men nødvendig, ifølge Coop. 

– Vi har forsøkt å holde liv i butikken i lang tid. Butikken har behov for omfattende oppgradering både knyttet til eiendomsmassen og butikkstandard for å svare på kundenes og myndighetenes krav. Med nøye gjennomarbeidede investeringsanalyser så ser vi ikke at en reinvestering på denne butikken vil gi sunn drift over tid, sier administrerende direktør Marianne Wiig i Coop Økonom til RA.

Coop Prix Saxemarka har vært innom forskjellige kjeder gjennom årene helt siden etableringen i 1960. Fra starten var butikken i Saxemarka ganske «alene» i området.

– Dagligvarebransjen endrer seg over tid og det som en gang var bra lokaliseringer for dagligvarebutikker endrer seg også. Oppblomstring av lavprisbutikker og endrede handlemønstre gjør at nærbutikken i Saxemarka ikke er like aktuell som tidligere, ifølge Coops vurderinger.

Foto: Thor Erik Waage

– Vi har i løpet av en 15 års periode halvert omsetningen på butikken og vi ser at plasseringen ikke er optimal i forhold til dagens handlemønster. Fallet i omsetningen forteller oss også at det trolig er stor handelslekkasje til andre butikker også blant dem som bor i nærområdet, sier Wiig.

– Etter grundige vurderinger har vi derfor landet på å ta en solid investering og oppgradere butikken vår i Bekkefaret som ligger like i nærheten, opplyser Wiig. Coop Prix i Bekkefaret omprofileres fra Prix til Extra-konsept med åpningsdato 6. juni.

– Vi har vurdert at dette er et bedre alternativ for eierne våre enn å pusse opp en butikk som uansett vil gå med minus, selv om de må gå litt lenger. Vi ønsker alle kunder fra Saxemarka velkommen i den nye butikken i Bekkefaret og håper de vil bli med oss over dit. Trenden er at det norske folk ønsker lavprisbutikker, og vi har valgt å satse den veien, sier Wiig.

– Den største og flotteste butikken

Utviklingen har gått litt mot Coop i Saxemarka. Det sier forfatter og historiker Gunnar Roalkvam.

Han har skrevet flere bøker om Samvirkelaget Økonom og forbrukersamvirket i Rogaland. Han forteller at butikken i Saxemarka var Økonoms største og flotteste av sitt slag da den ble åpnet med brask og bram, og store forventninger 23. april 1960. 
– Butikken i Saxemarka var på mange måter en epokegjørende butikk. Det var den største og flotteste butikken de hadde. Og ble på mange måter en modell for oppbygging av nærmiljøsenter med butikk og andre tjenester som frisør, vaskeri, bank og helsetjenester på samme sted, sier Roalkvam til RA. 

God planlegging

Butikken åpnet på samme tid som området ble utbygd av Stavanger boligbyggelag. 
– Økonom og boligbyggelaget samarbeidet tett og områder som Saxemarka ble bygget ut med en helhetlig plan. Sånn sett har butikken og nærmiljøsenteret vært viktig for utviklingen av området, både med tanke på identitet og tilhørighet, sier han.

Saxemarka har fra starten vært et område med variert sosial sammensetning. Stavanger kommune eide andeler i boligbyggelaget og kunne derfor be om at et visst antall leiligheter ble tildelt vanskeligstilte boligsøkere.

Historiker og lyriker Gunnar M. Roalkvam er tildelt Rogaland fylkeskommunes kulturpris for 2012.

Gunnar Roalkvam.

I dag er det også et betydelig innslag av kommunale boliger i området.

– Sånn sett er det vemodig at butikken nå avvikles, spesielt for dem som bor i området og har en spesiell tilknytning både til butikk og dem som jobber der. Alle gode nærbutikker har relasjoner til menneskene som bor i nærheten og bruker butikkene, der de ansatte kjenner sine naboer og kunder og kan være litt ekstra rause og fleksible for dem som trenger det. I den sammenheng er det trist at det nå er slutt i Saxemarka, for det er et spesielt område, sier Roalkvam.

Tid og utvikling

Historikeren tror flere faktorer har vært avgjørende når Økonoms tidligere modellbutikk nå avvikles.

En av dem er E 39 motorveien. Da motorveien kom i 1974 og praktisk talt delte området i to endret det på situasjonen.

– Motorveien har nok spilt en betydelig rolle i at butikken ikke gikk like godt som i starten etter hvert. Da butikken ble etablert var beliggenheten «midt i smørøyet». Etter hvert som byen og bydelene har utviklet seg er beliggenheten ikke like sentral lenger, mener Roalkvam.

En annen er konkurransen. Da butikken kom var den bortimot alene i området. Nå er det konkurranse på flere hold, blant annet Kiwi på Auglendsveien og av Coop selv i Bekkefaret.

– Det handler om omsetning til slutt. Så lenge det ikke er lønnsomt i lengden, så er det slik det går. Og Coop har prøvd å få det til her. Butikken har vært forsøkt ombygget og omprofilert flere ganger, blant annet til Mega. Men det har ikke vært lønnsomt. Derfor er det forståelig at det nå er over, selv om det ikke er kjekt. Men det finnes alternativer nokså nært ved for dem som bor i Saxemarka. Men for mange blir det neppe det samme, sier han.

Mer fra Dagsavisen