Nyheter

«Jul»: Høytid, humor og humør fra Nordstoga

Odd Nordstoga har forsøkt å framstille seg selv som en noe motvillig julesanger. Det er vanskelig å tro ham lenger.

Bilde 1 av 2

5

Odd Nordstoga & Det Norske Kammerorkester

«Jul»

Universal

###

Odd Nordstoga må ha et genuint godt forhold til å lage julesanger. Etter 12 år er «Jul i Svingen» igjen et av landets mest strømmede album. «Strålende jul» sammen med Sissel Kyrkjebø ble en av de siste platene som solgte svært mange eksemplar her i landet, over 300.000 i 2009. Da Nordstoga kom med det akustiske albumet «Aleine heime» for to år siden hadde den et eget tillegg med fire julesanger til slutt, inkludert to fra «Jul i Svingen» som han der sang selv for første gang.

Nordstoga fortalte oss da at han har et litt anstrengt forhold til å være juleartist. Han skulle likevel gjøre NRKs tradisjonelle TV-konsert lillejulaften, sammen med Det Norske Kammerorkester. Han gir seg altså ikke. Det er dette siste samarbeidet som er blitt et helt nytt album, med påfølgende konserter.

Les også: Unge Ferrari har vrengt sjela si (DA+)

«Jul» begynner med «Eg synger jolekvad», Odd Nordstoga med gitar og strykere, før barnekoret fra Den Norske Opera setter inn. Allerede her er den gode stemningen sikret. «En kveld i Verona» er første nye sang, med gammel tekst av Tarjei Vesaas, og det høres så flott ut at det ikke kan være noen tvil om at Odd Nordstoga virkelig har et godt og nært forhold til disse juletradisjonene. Det føles også helt naturlig at han leker seg med arven fra Alf Prøysen i «Fire roser uti snøen».

Hele albumet har et fin fordeling av høytid, humor og humør, fra «Maria på veg» til «Nissens song». De som så julekonserten på NRK vil sette pris på at Frida Ånnevik er med for å synge duett i «Det hev ei rose sprunge». «Jul» er produsert av den alltid like pålitelige Kåre Vestrheim, som sørger for at alt låter som fint som mulig, uten å bli for søtt. Avslutningen med «I denne helga kveld» er både monumental og rørende. Noen faste lesere av disse sidene vil like å vite at arrangementene til tre av sangene er skrevet av Martin Hederos, som vi pleide å høre i litt andre sammenhenger, som i gruppa The Soundtrack Of Our Lives. De andre er av kammerorkesterets egen Øystein Sonstad. Orkesteret byr på noen fine mellomspill også, fra komponisten Peter Warlocks «Capriol Suite» fra 1926.

Mer fra Dagsavisen