Nyheter

Gigantisk Rogfast-kontrakt ut på anbud i oktober

En av Norges største anleggskontrakter – Kvitsøy-entreprisen på Rogfast – skal ut i markedet i løpet av oktober.

Prosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.

– Dette er en av Vegvesenets største kontrakter noen gang, og en meget krevende oppgave å løse. Anslått verdi er i størrelsesorden 3 til 3,5 milliarder kroner, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet i en pressemelding.

Vegdirektøren hadde i forrige uke et møte med bransjeorganisasjonene om markedskapasitet og den valgte kontraktsstrategien for Rogfast.

Konklusjonen er at man holder fast ved den valgte strategien når det gjelder Kvitsøy-entreprisen.

Ytterligere to store tunnelkontrakter og elektroentreprisen skal ut i markedet. Tunnelkontraktene har en anslått verdi på hver 2 til 2,5 milliarder kroner.

– Vi skal gjøre en vurdering av kontraktstype for disse kontraktene før de går ut i markedet, sier Sandvin.

Totalt er Rogfast kostnadsberegnet til nesten 17 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Hele verden kjemper om Rogfast-kontrakter

Utsatt

Gigantprosjektet sto en stund i fare for å stoppe opp på grunn av usikkerhet rundt kapasiteten i markedet og fare for høy pris. Kvitsøy-entreprisen var opprinnelig planlagt utlyst 1. mai.

På en konferanse 27. august ba Vegvesenet entreprenørbedriftene om innspill.

– Vår samlede vurdering er at både organisering og markedssituasjonen tilsier at Kvitsøy-kontrakten går ut som en utførselsentreprise. Bransjen ligger i startgropa for å konkurrere om kontrakten. Alle er ivrige etter å komme i gang, sier Sandvin.

Har startet

Arbeidet med tilførselstunneler i Arsvågen på Bokn og Mekjarvik i Randaberg er allerede i gang.

– Tunnelen i Mekjarvik skal være ferdig til jul, mens den i Arsvågen blir ferdig sommeren 2019. Så går vi i gang på Kvitsøy rett over sommeren, sier prosjektleder Tor Geir Espedal til Aftenbladet.

Regjeringen la fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget 5. april 2017. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.

– Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om gigantprosjektet.

Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter.
Illustrasjon: Statens vegvesen

Lengst og dypest

Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Finansieringsplanen for prosjektet legger til grunn anleggsstart ved årsskiftet 2017–2018 eventuelt tidlig i 2018 og trafikkåpning i 2025 eller 2026. Prosjektet er anslått å koste rundt 16,8 milliarder kroner.

Det skal bygges rundt 60 kilometer med veier og tunneler. Den lengste blir Boknafjordtunnelen som får to løp – hver på 26,7 kilometer.

Tunnelen dypeste punkt ligger 392 meter under havet.

Per 2017 beregnes bomtaksten for en personbil til 360 kroner uten rabatt, og 288 kroner med rabatt.

Statens andel innebærer statlig finansiering på totalt cirka 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,3 milliarder mer dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unngå økte bomtakster.

Mer fra Dagsavisen