Nyheter

P**k og f***e i offentlig rom

LEDER: Helsedirektoratets kondomkampanje ser ut som en parodi på et reklamebyrå, der kule 40-åringer prøver seg på et språk ungdommen forstår.

Det er en naturlig refleks å dra snerpekortet når KrF Kvinner tar et oppgjør med kondomkampanjen til Helsedirektoratet. Anne Kristin Bruns, andre nestleder i KrF-kvinnenes sentralstyre og lokalpolitiker i Stavanger, mener kampanjen er en forsøpling av det offentlige rom. Fram til forrige uke var plakatene med oppfordringene «bruk kondom i din f***e» og «bruk kondom på din p**kk» klistret opp på reklameplass på busskur over hele regionen.


Formålet med kampanjen kunne ikke ha vært bedre, slik KrF-kvinnene også understreker. Helsedirektoratet prøver å få unge voksne mellom 18 og 30 år å bli flinkere til å bruke kondom for å bremse smitten av syfilis og gonoré – kjønnssykdommer der det begynner å bli vanskelig å sette inn god nok behandling. «Effektive stoppord» er Helsedirektoratets svar på språkbruken i det offentlige rom – som er områder der det ikke nytter å skru av visuelle inntrykk med fjernkontrollen eller skrolle videre. Kampanjen virker ekstra sterkt fordi Stavanger i motsetning til Bergen, har gitt et bevisstløst ja til reklamefinansierte busskur. https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/krf-kvinner-tar-oppgjor-med-kondomkampanje-1.1157533

Det er som kjent vanskelig å filtrere vekk alle inntrykk barn får innover seg, men for foreldre med lesekyndige unger byr kampanjer som Helsedirektoratets på utfordringer. For hvordan skal en mor eller far eller for den saks skyld trenerne på gutte- eller jentelaget forklare den folkelige språkbruken på reklameplakatene? En språkbruk som for øvrig er en del av ungdommers utskjellingsvokabular de færreste vil at barn skal kopiere. Var det ikke også slik at vi skulle være litt mer gjennomtenkte i språk og atferd etter #metoo?

Helsedirektoratets kondomkampanje ser ut som en reklamebyråparodi, der kule 40-åringer prøver seg på et språk ungdommen forstår. Den omtalte stoppeffekten har nok en del for seg, men i neste runde må vel Helsedirektoratet ty til enda sterkere virkemidler og fjerne de blyge *-tegnene?

Mer fra Dagsavisen