Nyheter

3700 syklet i april

Siden 2014 har nesten 200 nye bysykler kommet i gatene, og i april ble det satt ny bruksrekord med 3700 sykkelturer.

– Vi startet forsiktig og ønsket å vokse fornuftig og organisk. Nå nærmer vi oss 4000 sykkelturer i måneden, og Stavanger har virkelig fått øynene opp for bysyklene, sier Randi Markvardsen, prosjektleder for Bysykkelen, som er en del av Forus Næringspark.

– I april satt vi ny bruksrekord med 3700 turer i løpet av måneden. Det var på tross av påskeuken, og vi er veldig fornøyde med veien dette går, sier hun til RA.

I 2014 tok Forus Næringspark initiativ til bysykkelordningen. Det var egentlig tenkt som et internt prosjekt for å forbedre infrastrukturen på Forus, men det ballet fort på seg. Kolumbus var fort på banen og et samarbeid (HjemJobbHjem) ble etablert. Samtidig var Stavanger kommune på utkikk etter å starte opp med bysykkeldrift.

– Det var perfekt timing. Stavanger kommune spyttet i to millioner kroner i prosjektet til Forus Næringspark, og på den måten kunne vi bidra til at det ble en realitet, og at bysyklene ble plassert både på Forus og i Stavanger, sier Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

– Det er flott at flere bruker bysyklene, og at det nå er ny bysykkelrekord, legger han til.

Fra 6 til 200

I prøveperioden i 2014 var det kun seks sykler i gatene. Nå er det 170, og ytterligere 30 sykler kommer på veien i løpet av våren, og antall sykkelturer i måneden øker stadig, ifølge Markvardsen. Hun tror det er flere grunner til det.

– Pris har selvfølgelig noe å si. Da vi senket prisene, gikk bruken opp. En annen grunn til økningen er nok at det tar tid å vende vaner. Å prøve noe nytt, og å komme seg over terskelen kan noen ganger ta litt tid, sier Markvardsen.

Foreløpig er Stavanger den eneste bysykkelkommunen på Nord-Jæren, men snart kommer syklene også til Sandnes, Sola og Randaberg.

– I Sandnes kommer det blant annet bysykler rundt Vågen og i sentrum, sier Markvardsen.

Snart på Ullandhaug

Studentene på Ullandhaug har foreløpig ikke ladestasjon og elsykler.

– Vi har funnet plassering på campus, så forhåpentligvis kommer disse på plass snart. Vi skulle nok ønske syklene dro bedre opp Ullandhaugsbakken, og jobber derfor mot en forbedret utgave, sier Markvardsen.

Bysyklene i Stavanger er elsykler, og Stavanger kommune er en av de første byene i Europa som har satt elektriske sykler ute i gatene.

– Vi jobber hele tiden med å utvikle tilbudet, og ønsker å legge til rette for at folk kan sette bilen hjemme. Det at en trenger bil i løpet av dagen på jobb er en terskel vi hører ofte. Kolumbus og HjemJobbHjem ser derfor nå på muligheten for å etablere en bilpark med elbiler, som skal fungere på samme måte som elbysyklene, sier Markvardsen.