Nyheter

Nye trafikk-tall for Nord-Jæren: Biltrafikk ned, buss og sykkel opp

Nye tall viser en nedgang på biltrafikken på 7 prosent, og 19 prosent økning i antall busspassasjerer. Dessuten: Elbilene er svært dominerende i rushtrafikken.

De nyeste trafikktallene er basert på 10 utvalgte tellepunkter på Nord-Jæren, presentert for styringsgruppen for Bymiljøpakken torsdag. Trafikken går ned, kraftigst i morgenrushet, men også før 07.00, på ettermiddagen og døgnet totalt sett (se faktaboks).

Elbilinvasjonen viser igjen, både ved at elbilene er hyppig brukt i rushtrafikken, og naturlig nok på inntektene. Av den totale elbiltrafikken i bomstasjonene på Nord-Jæren i oktober, var hele 66 prosent av elbilpasseringene registrert i rushtiden.

Elbil til jobbreiser

– Dette forteller at veldig mange bruker elbilen sin på jobbreiser. Det er flere og flere som anskaffer seg elbil, påpeker daglig leder Stine Haave Åsland i Bymiljøpakken, overfor RA.

I beregningene i Stortingsproposisjonen, vedtatt i 2017, var forutsetningen at elbilandelen skulle være 27 prosent i rushtiden i ukedager. De reelle oktobertallene fra Ferde viser altså at 66 prosent.

Totaltallene er blodrøde sammenlignet med forutsetningene da Stortinget vedtok forutsetningene for bomringene. Inntektene svikter kraftig, spesielt for tunge kjøretøyer

(se faktaramme nederst i saken).
– Beregningene for tungtrafikken stammer helt fra 2013. I 2017 vedtok regjeringen helt nytt nasjonalt regelverk med andre rabattstrukturer for tunge biler, slik at en del private kjøretøy, blant annet bobiler, nå får lav takst. Den økte andelen av elbiler slår naturlig nok også ut på inntektssiden, sier Åsland.
Stortingsproposisjonen og vedtaket for Bypakke Nord-Jæren forutsatte en elbilandel på 5 prosent. I oktober 2018 ble elbilandelen 13 prosent, altså nær tre ganger så høyt som forutsatt.

Gir inntektssvik

Beregningene var at andelen av tunge kjøretøy var forventet å være 13,5 prosent, og gi 23 millioner i inntekt, mens de reelle tallene er 6 prosent og 9 millioner kroner.
Lederen for Bymiljøpakken peker også på andre faktorer.

–Elbiløkningen er det som slår ut aller mest. Dessuten ble det valgt å ikke justere takstene til 2018-tall i høst. Dessuten har vi hatt hærverk på noen bomstasjoner i oktober, og det slår jo ut på inntektene., sier Åsland.

Svinn/ukjent: 8 prosent

Bominnkrevingen sliter med at mange passeringer ganske enkelt ikke registreres. Postene «svinn» og «ukjent passering» er på til sammen hele 8 prosent.

– Det er ikke forutsatt så høyt svinn, og bomselskapet Ferde arbeider med dette nå, og som de må få en løsning på. Dette tallet må ned. Vi forventer at de redegjør dette for styringsgruppen, trolig på mandag, sier Åsland.

Kollektivbruken øker kraftig i oktober. Det er registrert 19 prosent flere busspassasjerer enn samme måned i fjor. Sykkelpasseringene på tellepunkter har økt med 42 prosent.

– Vi ser at stadig flere finner alternative transportmetoder. Vi har ikke nye tall for Jærbanen, men mest sannsynlig er det en økning også i togtrafikken, sier Åsland.

Fakta:

Nye trafikktall for Nord-Jæren, basert på 10 tellepunkter, hverdager i november 2018, sammenlignet med november 2017: Trafikken går opp med 4 prosent i timen i perioden kl. 06-07, i morgenrushet kl. 07–09 går trafikken ned med 11 prosent, i ettermiddagsrushet kl. 15–17 er trafikken redusert med 13 prosent.

Totalt gjennom et hverdagsdøgn går trafikken ned med 7 prosent i november, sammenlignet med året før.

Stortingsproposisjon 47 S forutsetter en andel tunge kjøretøy på 13,5 prosent, med 23 millioner kroner i inntekter. Tallene for oktober 2018 viser 6 prosent tungbilandel og 9 millioner i inntekten, en differanse på 55 prosent i andel og 60 prosent i inntekt.

Samme tall for lette kjøretøy/inntekt: Forutsetninger: 86,5 prosent/124 millioner, tall fra oktober 2018: 94 prosent/78 millioner, 9 prosent høyere andel av totaltrafikk enn kalkulert og 37 prosent mindre inntekter enn beregnet. Bare i oktober er foreløpig inntektssvikt på 34 millioner kroner.

Totaltrafikken i bomringene på Nord-Jæren, oktober 2018: Gjennomsnittlig 201.560 passeringer per dag. 223.560 passeringer i ukedager, 138.987 passeringer i helgene.
Andre forutsetninger fra proposisjonen målt mot reelle tall: Total trafikk per døgn, forutsetninger/oktober 2018: 218.000/210.000 (minus 4 prosent), inntekt per måned:

137 mill./87 mill. (minus 37 prosent), gjennomsnittlig inntekt per passering 21 kroner/13,4 kroner, trafikk i rushtid 27 prosent/29 prosent, elbilandel 5 prosent/13 prosent (differanse 8 prosent). Timeregel og passeringstak: 20 prosent/23,5 prosent.

Kilde: Bymiljøpakken

Mer fra Dagsavisen