Nyheter

Nye sykkeltall: 3 av 4 mener sykling er en god løsning på køproblemer

For fjerde gang på rad viser en undersøkelse at hverdagssyklingen i Stavanger øker.

Undersøkelsen gjennomføres annet hvert år. Den er utført av Markedsføringshuset for Stavanger kommune, i slutten av oktober, med 800 respondenter.

Her er noen av tallene fra årets undersøkelse:

• 12% sykler hver dag om vinteren. I 2013, svarte 6% det samme. Vintersyklistene er altså doblet siden 2013.

– Dette er bare gledelig! Det viser at samarbeidet Stavanger kommune har med Statens vegvesen og Stavanger Natur- og idrettsservice om å holde sykkeltraseene frie for is og snø bærer frukter. Før klokka 6 om morgenen skal hovedrutene være klare til å ta imot syklistene, sier  sykkelgeneral i Stavanger kommune, Roar Børresen, i en pressemelding.

• Kun 38% bruker bil hver dag i vinterhalvåret. I 2017 var det 46 %.

– Satsingen på sykkel og kollektivtrafikk gir resultater. 78 % av oss kan velge bilen hvis vi vil, men stadig flere velger å la den stå. Det er flott, sier Børresen.

• 88% av de som sykler ofte mener at bilister tar hensyn til syklister.

– Vi er heldige i Stavanger, som unngår unødige konflikter mellom ulike grupper av trafikanter. At bilistene i Stavanger er syklist-vennlige øker sikkerheten og framkommeligheten, sier sykkelgeneralen.

LES OGSÅ: Jordmødre ved SUS vurderer å si opp jobben.

– Løser køproblemer

• 3 av 4 mener at sykling er en god løsning på køproblemene i regionen.

– Ja! Og en god løsning for folkehelsen. Vanskeligere å måle, men veldig viktig.

• 69 % mener at politikerne må satse mer på sykkel som transportmiddel.

– Politikerne i Stavanger har i flere år nå satset på sykkel, og har signalisert at innbyggerne kan regne med at dette er en langsiktig satsing. Vi har sykkelvennlige politikere i Stavanger.

LES OGSÅ: Ny lokallagsleder i Høyre.

Populært med elsykkel

• 17 % har elsykkel nå. I 2017 hadde 9 % elsykkel. (Blant kvinnene har 22% elsykkel.)

– I tillegg sier 9 posent av de spurte at de skal kjøpe elsykkel i løpet av 2020. Denne veksten i elsykling vil bare fortsette. Det stiller krav til både god atferd i trafikken og til kommunens innsats på å stadig utvide og forbedre sykkelnettet.

• Flere er fornøyde med sykkeltraseen hjemmefra til jobb og skole. 49 % sier meget bra, 21 % er mer eller mindre misfornøyde

– Kommunen har bygget flere sykkelmeter, vi laget løsninger som skiller gående og syklende og merket traseene bedre. Mange har oppdaget de gode sykkelmulighetene som allerede finnes, for eksempel gjennom kommunens kampanje «Finn din sykkelrute» de siste to årene, sier Børresen.

LES OGSÅ: Grammy-nominasjon til Stavanger Symfoniorkester.

Sykler for å trene

• I dag sier 36 % at de sykler daglig for å trene eller komme i form. I 2013 svarte halvparten av oss det samme. Viktigere i dag er at sykling er enkelt og bra for økonomien.

– Den typiske hverdagssyklist er ikke lenger nordsjøritt-syklisten, men en transport-syklist. Vi skal komme fram og tilbake på en grei og billig måte. Det er bra for tryggheten i trafikken dersom jobbsyklistene i større grad enn før legger treningen til andre tider og steder enn i rushtrafikken og langs skoleveiene, sier Børresen.

• Over 50% bor 7km eller nærmere fra skole/jobb.

– Potensialet er med andre ord veldig stort for å øke sykkelandelen.

• 35% som sykler sjeldent eller aldri, vil sykle oftere om de får bedre sykkeltraseer

– Det viktigste i Stavanger kommunes sykkelstrategi er å bygge ut og forbedre sykkelveiene, og gjøre dem tryggere.  Vi skal stå på, sier sykkelgeneralen.

• I 2017 sa 26 % at de ville sykle mer når bomringen kom. I dag svarer 16 % at de faktisk har syklet mer etter at bomringen kom.

Mer fra Dagsavisen