Sandnes

Nye Sandnes skal satse tungt på reiseliv og turisme

Bobilcamping, hoteller nær Preikestolen, pakketurer, eller hva mener du? Nye Sandnes kommune skal satse tungt på reiseliv og turisme og er åpne for alt.

– Sandnes har ikke hatt de store turistmålene. Dalsnuten er flott, men ikke en turistattraksjon. Preikestolen, kanskje Norges største turistattraksjon, inngår i Nye Sandnes. Det må vi utnytte, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) til RA.

Dato, tid og sted er ikke fastsatt, men så fort det lar seg gjøre, ønsker Wirak å kalle inn til idédugnad.

LES OGSÅ: – Vil se nye logoer på flyhalene i 2017

– Vi er der at vi må se på hvem som skal inviteres, og hvordan opplegget blir. Uansett blir det med Stiftelsen Preikestolen og Lysefjorden Utvikling AS, som har gjort en fantastisk jobb i mange år. I tillegg blir det Sandnes og Forsand kommune, Region Stavanger, samt hotellnæringen og andre, forteller Wirak, som mer enn gjerne tar imot innspill fra den vanlige mann i gata.

Frir

– Ja, om noen leser dette og har en idé eller ser en mulighet, så er det bare å ta kontakt. Vi er åpne for det meste.

– Vi skal være ydmyke, og det skal ikke være slik at Nye Sandnes skal komme og fortelle folk som driver med dette hva de skal gjøre, sier Wirak.

Selv ser Wirak for seg flere ting som kan bygge turistnæringen videre.

– Vi trenger bobilcamping, overnattingssteder og hoteller, sier Wirak, som også er åpen for å bygge ut i nærområdene nær Preikestolen.

– Jeg håper det, men det er markedet som bestemmer.

Wirak trekker også fram ferjen mellom Lauvik og Oanes.

– Ferjen er uhyre viktig for satsingen. Vi må få fram for turistene at det er mer idyllisk med ferje enn å kjøre gjennom et hull under vann for å komme til Preikestolen. Kanskje er det campingplassmuligheter rundt ferjen? spør Wirak.

LES OGSÅ: Tror på kinesisk turistboom

Pakkeløsninger

Sandnes-ordføreren mener det er viktig å få turistene til å bli i regionen, og ser gjerne for seg ulike turistpakker med ingrediensene Preikestolen, Lysefjorden, Kjerag, Ryfylke, Jæren, resten av Sandnes og Domkirken i Stavanger.

Hvor mye penger Nye Sandnes skal putte i satsingen, er ikke avklart.

– Men vi må tørre å bruke penger. Vi har 20 millioner i Næringsfondet. Det er i hvert fall en begynnelse, sier Wirak.

Han er med på at reiselivssatsing er noe Sandnes ikke har mye erfaring med.

– Vi har ikke hatt ressursene, men nå – i tøffere tider – trenger vi flere bein å stå på. Preikestolen ligger i Nye Sandnes. Da må vi kjøre på. Samtidig er det viktig å spille på lag med resten av regionen for å løfte fram vår felles, unike natur, sier Wirak.

Tror på økning fra 1 til 2 milliarder

Preikestol-trafikken gir 1 milliard kroner i verdiskaping. Den kan dobles, tror Audun Rake – daglig leder i Stiftelsen Preikestolen og Lysefjorden Utvikling.

Ifølge Rake står Preikestol-trafikken i Rogaland for en verdiskaping på hele 1 milliard kroner.

– Det er mye, men det er også lite. Jeg mener den milliarden lett kan dobles, mener Rake, som legger til at nettoverdiskapingen i Norge under ett fra turistbransjen er 80 milliarder kroner.

Rake er spent på hva den nye storkommunen med Forsand og Sandnes vil bety for Preikestolen.

– Vi har drevet med utviklingen av Preikestolen-området i 25 år. Den nye storkommunen blir en tung politisk og økonomisk aktør. Sandnes har ikke vært så sentrale på reiseliv i vårt område tidligere, men nå kan vi få en ny giv og ny fart i arbeidet vi gjør. Det er kjempespennende hva Nye Sandnes kan bety for utviklingen av Preikestolen-området. De blir jo Preikestolens nye hjemkommune, sier Rake til RA.

Gode signaler

– Med de signalene jeg får, så oppfatter jeg det slik at her skal det gis gass. Den nye kommunen vil markere seg. Det er positivt. Jeg er optimist, legger han til.

Rake liker Wiraks ideer om enda mer tilrettelegging for næringsutvikling, med overnattingssteder tettere på Preikestolen. En hytte langs løypen opp til toppen er på gang.

Rake poengterer at Kjerag ikke må komme helt i skyggen av Preikestolen.

– Interessen for Kjerag vokser veldig fort. I dag er det behov for å doble parkeringsarealet. Det er også behov for nye toalettfasiliteter. Er vi heldige vil dette koste mellom fem og ti millioner kroner, men det kan fort bli mer, forteller Rake

Mer fra Dagsavisen