Nyheter

Ny strid om fysisk stenging av veier i bomringene i Stavanger

Tre veier som gir huller og sniking i bomringene skaper ny strid i Stavanger, og tre millioner årlig er også i spill.

Bilde 1 av 4

Spørsmålet om fysisk stenging eller ikke av de såkalte «bomsnikerveiene» Jåttåveien, Lindeveien og Eiganesveien kommer på ny til politisk behandling. Interessekonfliktene er mange. Administrasjonen i kommunen mener hensyn til trafikksikkerhet på skoleveier og inntjening i bomringene tilsier fysiske stengninger.

– En fysisk stenging vil føre til at mange velger bort for eksempel handel på gamle, ærverdige Brynes Planteskole. Det vil også skape problemer for bøndene langs Jåttåveien, sier lederen i Hinna kommunedelsutvalg, Geir Støle (Ap), til RA.

Testet ut

Stavanger bystyre vedtok enstemmig å avvise fysisk stenging av de tre veiene da de nye bomringene kom i 2018, og vedtok en prøveordning med gjennomkjøring forbudt i ett år, for så å foreta en ny vurdering basert på erfaringene. 
Støle opplyser at han har full oppbakking av Hinna Arbeiderlag og har overbrakt signalene derfra til Ap-ledelsen. Han er klar på at en bomstasjon for å hindre sniking heller ikke er ønskelig i Jåttåveien.

– Hvis det settes opp en bomstasjon, vil det bety at bilister lovlig kan bruke en vei som ikke er dimensjonert for stor trafikkøkning til gjennomkjøring, sier Støle.

Han peker også på at svært folkerike Hinna kommunedel splittet av bomstasjonen på RV 44.

– Vi har allerede en bom som deler Hinna i to, og som gjør at mange av bydelens beboere ikke fritt kan kjøre mange av kommunens kjøpesentre og andre tilbud. Da trenger vi ikke at Jåttåveien sperres fysisk i tillegg, sier Støle.
Fortsatt skilting i stedet for fysisk stenging gir anslagsvis 3 millioner kroner årlig i tapte bominntekter (se faktaramme på bildet) i en tiårsperiode.

FNB vil beholde dagens ordning

LES OGSÅ: Alle lokalpolitikerne vil ha nye bomstasjoner på Eiganes og Tasta (RA +)

Utvalg for by- og samfunnsutvikling behandler saken kommende torsdag.

– Vi i FNB ønsker å beholde skilting, sier lder Frode Myrhol.

Han mener bortfall av inntekter i millionklassen årlig ikke er et vektig nok argument.

– Jeg ønsker ikke å bruke fysiske sperrer, og i alle fall ikke bomstasjoner, bare for å få mest mulig inntekter, sier utvalgslederen.

At både administrasjon og politiet fraråder andre alternativer enn fysisk stenging av de tre veiene får ikke Myrhol til å endre mening.
– Det blir feil å stenge veier for å sluse bilister gjennom bomstasjoner, og det vi gi store omkjøringer og mer trafikk, sier Myrhol.

– Slipper omveier

Tasta-politikerne gikk også enstemmig (Ap, H, KrF, Frp, Pp og FNB) mot fysisk stengning av Lindeveien.

– Vi går for skiltstenging i stedet for fysisk stenging for å gjøre det lettere for dem som bor i området rundt Lindeveien. Når det ikke er fysisk stenging, slipper mange å kjøre store omveier, det gir mer trafikk og kan gi mer kø, sier leder Leif Høybakk (FNB).

Ap, FNB, H, Frp, Pp og KrFs representanter i Tasta-utvalget stemte alle for fortsatt åpen vei, med gjennomkjøring forbudt-skilt. SV, V, MDG og Rødt er ikke representert i dette kommunedelsutvalget.

LES OGSÅ: Smutthull-juksere får 5500 kroner i bot

Fakta:

19. mars 2018 avviste bystyret i Stavanger reguleringsplanene om fysisk stenging av Lindeveien, Jåttåveien og Eiganesveien. Bystyret gjorde derimot vedtak om skiltet gjennomkjøringsforbud, som skulle evalueres etter ett år med drift av bomringer.

Kommunedirektøren ber om fysisk stenging av de tre veiene, for å ha tette bomringer så flere bidrar til prioriterte tiltak. 
Anslagsvis 700 biler daglig kjører ulovlig og dermed ikke betaler bompenger, ifølge Stavanger-administrasjonen.
Kommunedelsutvalgene i Eiganes og Våland, Hinna og Tasta har hatt saken til uttalelse etter oversendelse fra utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS).

Eiganes og Våland kommunedelsutvalg ønsker ikke fysisk stenging av Eiganesveien, og ber om at bomstasjon etableres.

Kommunedelsutvalgene Tasta og Hinna avviser også fysisk stenging for veiene i egen kommunedel, og ønsker fortsatt regulering med skilt.

UBS behandler saken 28. mai. Kommunedirektøren har lagt opp til sluttbehandling i kommunalutvalget.

Direktør Gunn-Jorunn Aasland i Stavanger kommune har på anmodning fra RA  bedt en saksbehandler kalkulere anslagsvis årlig inntektstap når 700 bilister daglig kjører ulovlig gjennom de tre veiene.

– Trafikktellingen viser at trafikken har økt både i Eiganesveien og Jåttåveien. Det er om lag 400 kjøretøy daglig som kjører ulovlig gjennom Eiganesveien. Tilsvarende tall for Jåttåveien er om lag 130 kjøretøy. I Lindeveien er det registrert 200 ulovlige passeringer daglig. Totalt utgjør dette om lag 700 passeringer, noe som til sammen utgjør cirka 3 millioner kroner i tapte bompengeinntekter per år. Den reviderte byvekstavtalen vil gjelde for 2019-2029, og potensielt inntektstap vil være rundt 30 millioner kroner, skriver Aasland i en e-post.

Mer fra Dagsavisen