Kultur

Ny Kitty Kielland-utstilling på Kunstmuseet

Stavanger kunstmuseum vil forankre Kitty Kiellands kunstnerskap i vår tid.

Bilde 1 av 2

– Det er viktig for oss som regionalt kunstmuseum å løfte fram Kitty Kielland. Hun er jo kjent i norsk kunsthistorie, men det har ikke på langt nær blir gjort nok på henne, sier avdelingsdirektør for Stavanger kunstmuseum, Hanne Beate Ueland til RA.

Utstillingen Fri Luft, som offisielt åpnet fredag kveld på Kunstmuseet ved Mosvatnet, er den største utstillingen om kunstneren Kitty Kielland noensinne. Målet er å vise rogalendingene bredden og utviklingen i Kiellands kunstnerskap.

LES OGSÅ: Hyller statuer av norske kvinner – men hvorfor er det så få?

– Vi har inkludert bilder fra andre kunstnere som var viktige for Kitty. Det har vært viktig for oss å vise hennes rolle i norsk kunsthistorie. Hun har vært en pioner, sier Ueland.

Også for dem som allerede kjenner Kitty Kielland, kan utstillingen være en ny opplevelse, sier avdelingsdirektøren.

Virtuelle Kitty

– Kitty var veldig opptatt av at kunsten ikke skulle stagnere. Derfor er det viktig at vi også bruker de midlene vi har tilgjengelig i utstillingen, sier Ueland.

Kitty Kielland har nemlig blitt virtuell. Ved hjelp av såkalte HoloLens-briller kan publikum oppleve noen av hennes mest kjente malerier ved hjelp av hologrammer. Museet har også lagd to apper som kan gjøre opplevelsen en smule mer moderne.

– Det er viktig for oss å forankre utstillingen i vår tid. Det er en interessant parallell til hvordan Kitty var selv, nemlig nyskapende, sier avdelingsdirektøren.

Feministisk

Utstillingen består også av kunstverket «O», presentert av kunstner Marianne Heier og gruppen Kunstgress flere ganger under utstillingsperioden.

– Tiden gjør at selv de mest radikale uttrykk temmes, men Kitty Kielland var i sin tid en radikal kraft, sier Heier.

Ved å lage en hommage til Kiellands torvmyrmalerier ønsker Heier å vise hvordan disse er et uttrykk for Kiellands grunnleggende feministiske syn.

– De ble malt i tiden til Ibsens Nora, en tid der kvinner var viet til hus og hjem. Å da reise ut på Jæren for å male på svære lerret i det ville været som er der ute, det er dristig, sier Heier.

Fire ganger etter åpningen skal Heier selv framføre verket på kunstmuseet. Hun er ikke i tvil om at tematikken fremdeles er aktuell.

– Kvinners rettigheter er ikke hogget i stein. De er alltid opp til diskusjon.

LES OGSÅ: Vil bruke 400.000 på å gjøre Kitty Kielland digital

Mer fra Dagsavisen