Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal kan finslipe snorsaksen til 4. mai, da 800 nye meter på bussveistrekningen på Fylkesveg 44 mellom Stavanger og Sandnes, nærmere bestemt mellom Breidablikkveien og Vaulen, står klar.
Samtidig arbeides det hardt med framdriften i Statens vegvesen, for å få hele bussveisystemet på hjul i løpet av 2023.
– Det er kjempetøft, vi har det travelt, og dels tjuvstartes det med grunnerverv samtidig som kvalitetssikring pågår, sier avdelingsdirektør Astrid Eide i Statens vegvesen til RA.
LES OGSÅ: De hekkans bilkøene
Dyre grunnerverv
Bussveien spiser av hus og hager, og det koster.
– Bare for de 800 meterne bussvei berøres også 1600 meter kommunal vei, for å sikre nye atkomster. På denne strekningen er 115 eiendommer berørt, og grunnerverv utgjør 20 prosent av totalkostnadene på strekningen, opplyser Eide.
På neste delstrekning, fra Gausel til Forus, er det rundt 300 eiendomsbesittere som blir berørt av bussveiutbyggingen.
LES OGSÅ: Kan få unikt hus revet for Bussveien
Bomringer i rute
Nordbø Maskin fortsetter arbeidet med å bygge de nye bomringene rundt Sandnes, Forus, Stavanger, Risavika og Sola. Arbeidet er i rute til oktober 2018, uten at Eide vil fastsette nærmere dato ennå.
LES OGSÅ: Slik blir holdeplassene langs bussveien
Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) er opptatt av å få fram at bomringer og bussvei er helt nødvendig for å få trafikken til å flyte i framtiden.
– Målet er god framkommelighet for alle, økningen i trafikken må skje kollektivt eller ved sykkel og gange. Da får alle bedre framkommelighet, og det blir bedre å bo i bynære områder, sier Tengesdal, som peker på at staten krever lokale resultater for å øke kollektivstøtten.
– Fra 2016 til 2017 økte statens bidrag til fylkets kollektivsatsing fra 60 til 170 millioner. Bypakke Nord-Jæren byr ikke bare på rushtidsavgift, men også forenklet billettsystem og sonestruktur og hjem-jobb-hjem-ordningen, sier Tengesdal.
LES OGSÅ: Bussveien blir forsinket til 2023