Nyheter

NSB til Bane Nor etter oppgraderingen: – Håpet på bedre leveranse

Mandag morgen sto togene igjen. Katie Rishton irriterer seg ikke, men det gjør NSB.

Bilde 1 av 3

To uavhengige feil på sporvekslere på Jærbanen førte til innstilte tog og forsinkelser mandag morgen og formiddag.

LES OGSÅ: Flere tog innstilt mandag morgen

Ved Gausel stasjon observerte RA flere reisende som ristet på hodet og løp mot bussholdeplassen da stemmen på høyttaleranlegget informerte om situasjonen.

Irriterer seg ikke

Katie Rishton løp ikke. Hun bryr seg lite om lengre ventetid. Rishton tar toget til jobb fra Skeiane til Stavanger hver morgen.

– Det har vært en del togkrøll, men ikke kjempemye, synes jeg. Selv om jeg blir fem-seks minutter forsinket, irriterer jeg meg ikke, sier Rishton til RA.

I sommer gikk Jærbanen igjennom en omfattende oppgradering. Mellom 18. juni og 12. august var det buss for tog da infrastrukturen nok en sommer skulle forbedres.

I juli sa områdedirektør for Jærbanen og Sørlandsbanen, Bane Nors Stian Wesøy, at «når arbeidet er ferdig i august, vil man få en mer ordinær vedlikeholdsdrift». Likevel har det vært forsinkelser og innstillinger av tog flere ganger i høst.

LES OGSÅ: Ikke buss for tog neste sommer

NSB: – For ofte

Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby innrømmer at NSB mener det er for mange feil som stanser trafikken. Han tenker spesielt da på signalanlegget.

– Ja, dette skjer for ofte. Når det bygges og gjøres så omfattende arbeid, så hadde vi håpet på en bedre leveranse, sier Lundeby.

Mens NSB har passasjeransvaret på Jærbanen, er det Bane Nor som har driftsansvaret. Kommunikasjonssjefen i NSB vil likevel ikke slakte Bane Nor.

– Vi er utålmodige. NSB har den samme frustrasjonen som passasjerene våre, men vi har også forståelse for at et nytt anlegg skal innkjøres. Man trenger tid for å stabilisere et nytt anlegg. Dessuten er Jærbanen utsatt for vær og vind, sier Lundeby.

NSB får også jevne klager fra reisende.

– Jeg vil ikke kalle antall tilbakemeldinger for massiv, men de kommer. NSB deler frustrasjonen til de reisende, sier Lundeby.

Jobber døgnet rundt

Bane Nors Torgald Sørli, fungerende kommunikasjonsleder for Jærbanen, forstår frustrasjonen.

– Vi er ikke fornøyd. Vi synes heller ikke at alt fungerer som det skal. Det har vært flere problemer enn vi så for oss, sier Sørli.

Bane Nor jobber døgnet rundt med å stadig forbedre systemene.

– Feil oppstår uavhengig av hverandre. Derfor har vi i høst innført overvåking av systemene 24 timer i døgnet, for å løse eventuelle problemer fortest mulig.

LES OGSÅ: Skifter stasjonsnavn for å unngå forvirring

94 prosent punktlighet

Målet til Bane Nor er å ha en punktlighet på 90 prosent. Den siste måneden har togene, som har gått, hatt en punktlighet på 94 prosent. Tog som er innstilt er ikke medregnet i statistikken.

– Dette viser at vi er på riktig vei, sier Sørli.

– Når blir det bedre?

– Jeg kan ikke si en dato, men det vil bli bedre og bedre. Likevel kan man aldri garantere for at det ikke vil oppstå feil, svarer Sørli.

LES OGSÅ: Tog er dobbelt så dyrt som å fly

Mer fra Dagsavisen