Nyheter

NRK mistet markedsandeler i 2018

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen må innse at NRK var det eneste av de store TV-husene som mistet markedsandeler i 2018. – 2018 var et år uten OL, forklarer han.

– Vi skulle gjerne ligget en prosent eller to over dette resultatet, men en markedsandel på 37, 9 prosent viser at NRK med veldig stor margin fortsatt er landets største TV-kanal. Dette er egentlig gode tall for en allmennkringkaster, hevder kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen overfor Dagsavisen. Han er ikke spesielt overrasket over tallene fra Kantar Media, som viser at NRK med en nedgang på 2,4 prosentpoeng er det eneste av de norske TV-husene som mister markedsandeler i 2018. Både TV 2, og selskapene som eier TVNorge og TV3 har vekst.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen håper VM i Seefeld vil gi bedre seertall for 2019.                                                            FOTO: NTB SCANPIX

FOTO: NTB SCANPIX

– Jeg har jo fulgt med på disse tallene hver eneste uke, så dette komme ikke som en kjempestor overraskelse. Men jeg skulle gjerne sett av vi var mer stabile, medgir Eriksen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vintersport er stort

Eriksen mener NRKs nedgang til en viss grad skyldes at kanalen ikke fikk sende seermagneten OL i Pyeongchang. Vintersport er stort på lineær TV, særlig i Norge.

– Noe av forklaringen på nedgangen på 2,4 prosent er nok at TVNorge ble den kanalen som fikk sende OL i 2018. Hadde vi hatt OL, hadde tallene sett annerledes ut. Men i år er det vi som sender VM på ski i Seefeld. Er det noe som er populært og samler nordmenn foran TV-en, så er det sport, mener Eriksen, og legger til:

– Men TVNorge leverte et godt OL. Det kan også forklare kanalens vekst, sier kringkastingssjefen, som mener målinger av bruk av lineær TV-seeing ikke lenger forteller hele historien om nordmenns mediebruk.

– Å måle lineær TV-seeing blir mindre og mindre interessant og relevant, mener han.

– Målingene tar ikke med seg bruk av Netflix, HBO eller Sumo, eller strømmetjenestene. Ser vi på det store bildet, får NRK og TV 2 stadig mer og kraftigere global konkurranse. Den samlede andelen av bruk av norske medier er på vei ned, konstaterer han.

– Det viktigste for oss er at vi når fram med innholdet i de store satsingene våre. Jeg syns NRK fikk en sterk avslutning på året, med gode dramaserier, sjakk og Orderud. Og aldri i verden om jeg hadde trodd at så mange skulle følge feiringen av Dagsrevyens 60-årsdag like før jul, sier han.

Les også: Kan Netanyahu tape valget?

Mistet mest

Likevel, tallene fra Kantar Media setter ikke NRK i et godt lys. NRK mistet den største andelen av TV-markedet i 2018, mens de andre TV-husene alle hadde vekst. Den største veksten hadde TVNorge, med en andel på 7,9 prosent, en oppgang på 1,3 prosentpoeng. Discovery Networks Norge, som eier TVNorge, økte i 2018 totalt sett sin andel av TV-markedet fra 17,4 til 18,1 prosent, ifølge NTB. TV 2 Nyhetskanalen kan også notere seg en vekst fra 2,9 i 2017 til 3,7 prosent i 2018. Også hovedkanalen TV 2 økte, og sto i 2018 for 19,1 prosent av markedet.

– Investeringene vi har gjort i OL og Eliteserien har vært sentralt for oppturen til Discovery i 2018, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks Norway, moderkonsernet for TVNorge, Eurosport Norge, flere nisjekanaler og strømmetjenesten Dplay.

– Det viktige for oss er å etablere et stabilt nivå på lineær-TV og vokse digitalt, som er nødvendig for å overleve i framtida. Her ser vi at «Ex on the Beach» har vært viktig, sier Skoland.

Lineær TV står sterkt

– Vi måler oss mot et sterkt 2017. Å ha denne veksten i et år uten håndball-EM og OL er vi veldig tilfreds med, sier Trygve Rønningen, kanaldirektør og publisher i TV 2-gruppen.

– Så ser vi at TV 2 Nyhetskanalen vokser gjennom året. Nordmenn er nyhetssultne, å kunne levere nyheter kontinuerlig på ulike flater er en styrke for TV 2, sier Rønningen.

– Vi ser at tallene for seere på lineær-TV faller mindre for 2018 enn for 2017. Lineær-TV står fortsatt sterkt. Vi bruker 2019 for å utvikle publiseringsmetoder i samspillet mellom strømmetjenesten TV 2 Sumo og våre lineær-kanaler, sier Trygve Rønningen.

Les også: «Lindmo» på NRK nærmer seg tre ganger så mange seere som «Skavlan» på TV 2

Mer fra Dagsavisen