Helgens kanselleringer vil trolig koste Norwegian flere millioner kroner, men flyselskapet vil ikke love at alle får erstatning. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge/NTB SCANPIX

Norwegian vil ikke love erstatning til alle

Helgens kanselleringer vil trolig koste Norwegian flere millioner kroner, men flyselskapet vil ikke love at alle får erstatning.

Basert på EUs satser for erstatning ved forsinkelse eller kansellering, har Aftenposten beregnet at Norwegian må ut med minst 17 millioner kroner etter flykaoset i helgen. Det er i tillegg til utgifter for å dekke mat og overnatting og eventuelle erstatninger til passasjerer som ikke fikk benyttet seg av hotell, leiebiler og lignende.

Mellom 4000 og 5000 passasjerer ble rammet da 18 Norwegian-flyginger, blant annet fra Stavanger, ble kansellert på kort varsel lørdag. Tirsdag morgen er morgenavgangen fra Oslo til Gatwick innstilt. Ellers lover flyselskapet at trafikken skal gå som normalt.

Norwegian ønsker ikke å kommentere avisens kostnadsoverslag, men sier de i utgangspunktet tar ansvar for at passasjerene ikke kom fram og at de følger EU-satsene.

Uvær og streik

– Men hva som dekkes og ikke dekkes er avhengig av forhold rundt den enkelte flyving, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i flyselskapet. Hun sier selskapet vil komme med egne tall i løpet av et par dager.

– Vi skal komme tilbake til relevante tall i forbindelse med at selskapet legger fram regnskap for andre kvartal neste torsdag, opplyser hun til avisen.

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier passasjerene har krav på erstatning hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet har ansvar for. Bortsett fra uvær og streik skal det mye til for at flyselskapet ikke har dette ansvaret, forklarer hun.

– For få piloter

Kanselleringene skyldes i stor grad at flyselskapene ikke har fått mange nok piloter til å jobbe ekstra denne sommeren. Norwegian er i høysesongen avhengig av at pilotene selger fridager for dobbel lønn for å ha tilstrekkelig bemanning.

I fjor solgte pilotene til sammen 3500 fridager fra omtrent 680 piloter, skriver VG.

Pilotforeningen sa opp den såkalte fridagsavtalen med utløp fredag 1. juli. De mener det store antallet fridagskjøp i fjor viser at Norwegian legger opp til en drift og bemanning som er i strid med grunnprinsippet i avtalen.

Foreningen hevder i et internt skriv at avtalen har blitt brutt ved at det har blitt kjøpt og solgt for mange fridager.

– Innenfor regelverket

– Det har vært enighet om at det har vært kjøpt 41 dager for mye i henhold til avtalen med pilotene, men antallet ligger innenfor regelverket som gjelder tidsbruk for pilotene, sier Skånvik.

Norwegian registrert at mange piloter har vegret seg for å selge fridager etter at avtalen utløp 1. juli, poengterer hun.
– I år har denne avtalen ikke fungert. Så lenge vi ikke får kjøpt fridager, noe som har vært vanlig hver sommer, rammer det produksjonen. Dette har kommet på toppen av at vi har hatt for dårlig planlegging av behovet for sommeren, sier hun.