Nyheter

Norsk kunstmylder i Venezia

Over 15 norske kunstnere er representert i Venezia under verdens største og viktigste utstilling. Bare tre av dem er med i det offisielle programmet under biennalen. Akkurat det har liten betydning.

VENEZIA (Dagsavisen): Lørdag for en uke siden åpnet Venezia-biennalen. Da fikk den amerikanske kunstneren Arthur Jafa gulløven i Venezia. Det sender positive bølger inn i norsk kunstliv. Han stilte nylig ut på Kunstnernes Hus i Oslo, sammen med og invitert av den unge kunstneren Frida Orupabo.

Norsk-nigerianeren har fått en kometkarriere som på kort tid har brakt henne ut i verden. I Venezia deltar Orupabo både i biennalens hovedpaviljong i Giardini, der de fleste nasjonale paviljongene er samlet, og i Arsenale, det langstrakte tidligere marineverftet med monumentale og røffe søylehaller.

I tillegg til Ane Graff i den nordiske paviljongen er Frida Orupabo og Heidi Fosli de eneste norske kunstnerne som deltar i det offisielle programmet under Venezia-biennalen. Orupabo er invitert inn i hovedutstillingen «May You Live in Interesting Times» av biennalens hovedkurator Ralph Rugoff. Det er et foreløpig høydepunkt i en kort men eksepsjonell karriere.

Hun ble oppdaget på Instagram, og har nytt godt av at Arthur Jafa har invitert henne med i ulike sammenhenger. Like før biennalen åpnet ble det kjent at hun er signert hos det hippe New York-galleriet Gavin Brown. Der blir hun kollega med Jafa, Joan Jonas, Alex Katz og Bjarne Melgaard, for bare å nevne noen fra den stjernespekkede stallen.

Den italienske medkuratoren på Bangladesh sin paviljong, som har satset på en blanding av bangladeshiske og europeiske kunstnere, har invitert Heidi Fosli, som får være med under hele biennalen som offisiell deltaker.

– Det å bli invitert med i denne sammenhengen er et stort sprang for meg, sier Heidi Fosli til Dagsavisen.

Les også: Tang og tare, krystaller og kloning av organer: Nordiske kunstnere viser oss framtida (DA+)

Over 15 kunstnere

Men de tre kunstnerne i det offisielle programmet er langt fra de eneste norske kunstnerne som stiller ut i Venezia under biennalen. Byen er full av kunstutstillinger, og en uoffisiell opptelling viser at det var over 15 kunstnere med norsk tilknytning i Venezia.

Én som kun er kort til stede er Kari Elisabeth Haug. Hun stiller ut kommende uke, også hun i forbindelse med Bangladesh sin paviljong. Både hun og Heidi Fosli må kunne kalles outsiderkunstnere i Norge. Begge opererer i et miljø av kommersielle kunstmesser der priser og utmerkelser tilsynelatende sitter løst.

Det er flere som har skjønt at verdens største og viktigste kunstbegivenhet er et flott sted å vise seg frem. Selv om konkurransen er stor er det flere norske kunstnere som utmerker seg. Pia Myrvold har allerede fått stor oppmerksomhet. Ut måneden er hun til stede som en sentral aktør i det nyetablerte «Giudecca Art District».

Les også: Afrikanerne er på full fart inn i internasjonal samtidskunst. Nå er de i Vestfossen (DA+)

Midt på den langstrakte øya har hun overtatt koret i en avvigslet kirke med en imponerende installasjon kalt «Time Machine #11». Videoprojeksjoner, dataanimasjoner, skrapmetall og paraplyer er bare noen av elementene i en kompleks og fascinerende installasjon som forholder seg aktivt til det vakre kirkerommet og til publikum.

Pia Myrvold forteller Dagsavisen at hun har finansiert alle sine utstillinger i Venezia uten nevneverdig støtte fra Norge.

– «Giudecca Art District» har valgt min installasjon som senteret i markeringen av det nye kunstmøtepunktet. Jeg har allerede hatt flere tusen besøkende, og jeg får masse positive tilbakemeldinger, sier hun.

Saken fortsetter under bildet

Pia Myrvold har finansiert alle sine utstillinger i Venezia på egen hånd, her er hun på årets Biennale hvor hun er en sentral aktør i nye «Giudecca Art District». FOTO: THIAGO PEDROSO

Pia Myrvold har finansiert alle sine utstillinger i Venezia på egen hånd, her er hun på årets Biennale hvor hun er en sentral aktør i nye «Giudecca Art District». FOTO: THIAGO PEDROSO

Kongsbreen på Svalbard

En annen etablert kunstner som stiller ut parallelt med Venezia-biennalen for n’te gang er Anne-Karin Furunes. Hun har et galleri i Venezia, og har hatt flere flotte utstillinger i byen det siste tiåret. Hennes installasjon er plassert hos Spazio Thetis, litt utenfor allfarvei nord for Arsenale. Men den er høyst relevant ved å synliggjøre global oppvarming.

– Jeg har valgt å vise tre store, perforerte og malte PVC-duker som gjengir 15 år gamle fotografier av kalvingen fra Kongsbreen på Svalbard. Det er en akselererende prosess som snart kanskje tilhører fortiden? sier hun til Dagsavisen.

Hva som regnes som kommersielle utstillinger er et vanskelig definisjonsspørsmål. Fire norske kunstnere er med i «Personal Structures – Identities», en internasjonal kollektivutstilling som vises i to palasser langs Canal Grande og i en hage på havnepromenaden mellom biennalens to viktigste visningssteder, Giardini og Arsenale. Det er en stor mønstring med et mylder av små og større visningsrom.

Kunstnerne betaler for å være med, men det er gratis inngang og stiftelsen som organiserer utstillingene har et aktivt formidlingsprogram. Ingen av de norske kunstnerne har fått støtte fra OCA, som har ansvaret for formidling av norsk kunst i utlandet. Det viktigste OCA gjør i Venezia er å støtte Ane Graffs deltakelse i den nordiske paviljongen. Blant de fire i «Personal Structures» utmerker Eva Schjølberg seg med en utsøkt vakker, tekstil installasjon, mens Barbro Raen Thomassen har en flott skulptur i hagen.

Nødvendig

– Jeg stiller ut i Venezia fordi det er helt nødvendig for meg som kunstner, sier Eva Schjølberg.

– I Norge får jeg sjelden tilbakemeldinger som kan utvikle meg som kunstner. I utlandet møter jeg et større miljø og kunstnere fra andre land. Jeg er veldig glad for at utstillingen jeg er med på har et så godt formidlingsopplegg. Venezia er en begivenhet. Jeg føler at jeg er med på noe som handler om at kunst er viktig, det er mye energi og veldig inspirerende!

Det å delta i slike sammenhenger kan by på store utgifter for kunstnerne. Én som har sikret finansene for en periode er Emilija Škarnulyte, som vant 100.000 dollar i konkurransen «Future Generation Art Prize» som er finansiert fra Ukraina. Litauiske Škarnulyte er utdannet og bor i Tromsø, men hun driver en «global» praksis noe vinnerfilmen hennes viser. En tidlig versjon av filmen gjorde at hun vant DnBs kunstpris 2017.

Norske Eli Lundgaard (som står oppført som svensk fordi hun er utdannet og fortsatt bor i Malmø) er også med i utstillingen. Hun fikk ingen pris for sine keramiske skulpturer og finstemte film, men hun markerer seg i utstillingen i ett av Venezias mange vakre palasser.

– Som nyutdannet kunstner er dette en flott mulighet for meg, sier hun til Dagsavisen.

Les også: Disse kunstnerne bør du få med deg (DA+)

En annen prisvinner er den norsk-islandske glasskunstneren Æsa Björk fra Bergen. Hun vant første pris på en utstilling i Japan, og ble invitert med til Venezia av en stiftelse med tilknytning til Karuizawa kunstmuseum. Installasjonen hun har laget sammen med komponisten Tinna Thorsteinsdóttir skiller seg sterkt ut i utstillingen «Diversity for Peace!», på selveste Markusplassen.

Det mest sjarmerende innslaget var det imidlertid Liv Reidun Brakstad som sto for. Sammen med Anneli B. Madsen vandret den godt voksne performancekunstneren rundt i Venezia med et Memento Mori-skilt. Ved å minne folk på at de skal dø satte de to i gang mange gode samtaler.

– Det har vært helt overveldende. Vi er blitt møtt med både stor respekt og mye takknemlighet. Vi er blitt kontaktet av mange fotografer, gallerister og magasiner, blant andre New York Times. Men det viktigste har vært møtet med folk i gatene, fra Venezia og hele verden. Det er vel det hele biennalen handler om – å sette i gang samtaler som kan bringe oss videre i vår erkjennelse av verden? sier Liv Reidun Brakstad til Dagsavisen.

Liv Reidun Brakstad og Anneli B. Madsen (til venstre) vandret rundt i Venezia og minnet folk på livets skjørhet.FOTO: LARS ELTON

Liv Reidun Brakstad og Anneli B. Madsen (til venstre) vandret rundt i Venezia og minnet folk på livets skjørhet.FOTO: LARS ELTON

Mer fra Dagsavisen