Nyheter

Norsk eller engelsk i universitetundervisningen

Språkrådet møtte universitetsledere for å diskutere hvor stor plass engelsk skal ha i undervisningen på norske universiteter og høgskoler.

Av: Ingeborg F. Schriwer

Nå som utenlandske studenter strømmer til Universitetet i Stavanger, åpnes det for debatt om hvor mye av utdanningen som skal foregå på engelsk.

– Vi tror at hvis institusjonene tar strategiske valg og passer på at de blir gjennomført i praksis, gir det denne gode balansen mellom norsk undervisning og engelsk. Det er ikke snakk om enten eller. Det er snakk om både og. Det er også snakk om å rett og slett ta på alvor studentenes atferd. Mange har nok en forestilling om at dagens studenter er super-internasjonale og skal reise rundt i verden og bruke faget sitt. Det kan nok være intensjonen, men i praksis ser vi at det i veldig liten grad skjer. Det handler om å rette utdanningen etter det det er behov for, sier direktør i Språkrådet, Åse Wetås, til RA.

Språkrådet jobber først og fremst med å opprettholde det overordnede målet for den norske språkpolitikken som Stortinget har vedtatt. Målet er å sikre posisjonen til norsk språk som et fullverdig, samfunnsbærende språk i Norge. Det kan bli utfordrende når for eksempel universitetene stadig får inn flere internasjonale studenter. Mange norske studenter ønsker også å studere og jobbe i utlandet.

– Hvis mye av universitetsutdanningen skal foregå på norsk, blir det ikke vanskeligere for de studentene som ønsker å arbeide i utlandet?

– Nei, det tror vi i utgangspunktet ikke. Det er fordi studentene også skal få trening i engelsk. Vi vet også at over 90 prosent av studentene blir i Norge, eller kommer tilbake til Norge hvis de tar utdanningen i utlandet. Da er det viktig at de har god trening i å bruke norsk som en del av den faglige utøvelsen, sier Wetås.

– Tror du bachelorstudenter som ønsker å dra på utveksling vil møte på problemer når de blir nødt til å prate engelsk og det meste av fagbegrepene de har er på norsk?

– Nei, det tror jeg ikke, fordi denne parallellspråk-strategien som universitetene og høgskolene skal ha, legger opp til at studentene skal få utdanningen sin på norsk og få trening i å bruke engelsk fagspråk innenfor sitt fagområde. Så begge hensynene skal ivaretas, sier hun.

Mer fra Dagsavisen