Nyheter

NHO-direktør ut mot bomutspill

De fire Ap-toppene på Nord-Jæren går nå inn for å fjerne rushtidsavgiften og snu Hundvåg-bommen. Regiondirektør i NHO mener det er et uansvarlig forslag.

– Vi mener at politikerne må vise ansvarlighet og tenke langsiktig. Det har vært bred enighet om den vedtatte Bymiljøpakken, og da syns vi det er påfallende at slike utspill som dette kommer, i alle fall nå midt i valgkampen, sier regiondirektør for NHO, Tone Grindland.

I helgen sa de fire Ap-toppene på Nord-Jæren til Aftenbladet at de nå går inn for å fjerne rushtidsavgiften, i tillegg til at de ønsker å snu bommen på Bybrua i Stavanger.

– Dette er et uansvarlig forslag, sier Grindland til RA.

– Er det ikke lov å ombestemme seg, selv for politikere? 

– Det kommer an på hva det går på bekostning av. Er det for å få egenoppmerksomhet eller er det for å hjelpe en liten gruppe, når det er den store gruppen som vil bli rammet? Dette er et dårlig tidspunkt å gjøre forhandlingene enda vanskeligere. Vi må ha standhaftighet fra politikerne, sier Grindland.

Langsiktige løsninger

Grindland sier videre at næringslivet i regionen etterspør langsiktige løsninger, og at Ap-toppenes nei til rushtidsavgift og ja til å snu bommen på Hundvåg er alt annet enn dette.

###

– Å snu bommen er kortsiktig tenkning, for dette rammer de på Hundvåg kun fram til november når tunnelen åpner. Det er et ønsket grep i Bypakken at folk ikke skal kjøre til sentrum, og at de fra Hundvåg heller kjører tunnelen og kommer ut ved Kannik. Det er et dilemma at det rammer på den måten, men å gå ned på detaljnivå og dra fra hverandre det største klimatiltaket vi har er ikke bra, sier Grindland til RA.

– Vi lengter ikke etter avgifter, men etter bedre veier og bedre framkommelighet. Å sette de friske, statlige midlene på spill må vi slutte med. Jeg setter min lit til at fylkespolitikerne nå står samlet og gjennomfører det de har satt i gang, legger hun til.

Økt framkommelighet

NHO og Grindland mener Bypakken må forbli som den er for å sikre at de store utbyggingsprosjektene kommer på plass. 
– Det er en rekke eksempler på veier som ikke er framkommelige. Det er en kamel å svelge, men vi ønsker heller å betale for å sikre økt framkommelighet, enn at de store utbyggingsprosjektene ikke blir noe av. Det handler også om den regionale utviklingen i Rogaland. Å sette på spill et så stort utviklingstiltak, som denne pakken jo er, vil vi ikke ha noe av, sier Grindland.

– Hva er det dere frykter dersom rushtidsavgiften fjernes? 

– At vi graver oss ned i detaljer og ting tar lengre tid. Vi har ventet siden 2014 på at ting skal skje, og vi vil at de prosjektene som foreligger skal fullføres i sin helhet. Konsekvensene av dette kan jo bli at vi ikke får tilført statlige midler og at prosjekter ikke realiseres. Dette handler først og fremst om økt framkommelighet og bedre veier, sier Grindland.

Næringsforeningen: – Kutt ut rotet og slutt med omkamper

Næringsforeningen mener politikerne må droppe stemmekrigen og heller tenke på regionens beste.

– Store infrastrukturprosjekter er i spill i regionen. Det er i det siste skapt betydelig usikkerhet rundt både E39, byvekst/bymiljøavtalen og bomring på Jæren. Det opplever næringslivet som svært bekymringsfullt, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

###

Han mener god samferdsel er en av de viktigste rammebetingelsene for et konkurransekraftig næringsliv, og at usikkerhet rundt samferdselsprosjekt i verste fall kan utsette investeringer og nyetableringer.

– Spesielt i en valgkamp, som vi er inne i nå, kan noen partier falle for fristelsen til kortsiktig politisk gevinst gjennom å bryte ut av tidligere avtaler, som for eksempel når det gjelder byvekst/bymiljøavtaler. Bompenger og rushtidsavgift, som er det minst populære vi har, men som dessverre er en forutsetning for å bygge veier og kollektivsystemer i Norge, er det ingen som vil være for alene. Når Ap nå går mot rushtidsavgift, kan den politiske belastningen ved å være for, forståelig nok bli for stor for de andre partiene som inngikk avtalen. Mens politikere og kommuner er opptatt av å finte hverandre ut, settes dermed store og svært viktige infrastrukturprosjekter i spill, sier Minge.

Til RA sier Minge at han har følgende budskap til politikerne:

– Kutt ut rotet, slutt med omkamper, hjelp næringslivet med infrastruktur slik at vi kan skape flere arbeidsplasser, dropp stemmekrigen mellom kommunene og tenk på hele regionens beste.

Ap: – På stedet hvil for lenge

På spørsmål om hvorfor Stavanger Arbeiderparti nå har gått inn for å fjerne rushtidsavgiften, sier ordførerkandidat Kari Nessa Nortun følgende:

– Nå har forhandlingene stått på stedet hvil lenge. Partene blir ikke enige. Da kommer vi ikke videre. Imens betaler folk høye satser. Vi får ikke en bedre sosial profil, vi får ikke finansiert traseen til det nye sykehuset, og vi får ikke belønningsmidlene fra Staten som skal gå til å drifte kollektivtrafikken. Det vil vi ikke risikere og derfor er vi åpne for å vurdere å fjerne rushtidsavgiften. I hvert fall når vi ser at trafikken går ned også uten rushtidsavgift. Fagforbundet og Arbeidsmandsforbundet har også gitt sin tilslutning til dette, sier Nessa Nordtun til RA.

Gruppeleder i Ap Stavanger, Kari Nessa Nordtun

Arbeiderpartiet Ap politikere politiker

– Dette utspillet kommer ganske nært valgkampen – er det for å vinne velgere? 

– Nei. Mitt håp er at det kan bli enighet i styringsgruppen om dette nå, slik at vi kan fokusere på andre saker i valgkampen, sier ordførerkandidaten.

– Vi registrerer at NHO og Høyre sloss for rushtidsavgiften. Men for oss er totalbildet det viktigste, mens Høyre og NHO har en annen inngang til saken. Vi når ikke 80 prosentsmålet uten enighet og belønningsmidlene fra Staten. Dersom det skulle vise seg at vi ikke når nullvekstmålet, så har vi hele avtaleperioden, 15 år, å gjøre endringer på, legger hun til.

Mer fra Dagsavisen