Stavanger

- Nær smertegrensen for bompenger

Næringslivet er skuffet over Transportkorridor Vest og bompengebelastningen, mens fylkesordføreren er skuffet over mangel på friske penger.

Politikere og representanter fra næringslivet samlet seg fredag klokken 14.00 i lokalene til Næringsforeningen i Stavanger-regionen for en gjennomgang av Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023.

- Det er ingen friske penger til regionen vår i NTP, sier fylkesordfører Janne Johnsen.

- Jeg er litt skuffet, fordi det ikke kom signaler eller penger som jeg hadde forventet, sa fylkesordføreren.

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H) sier at mange av ønskene er oppfylt.

- I utgangspunktet gir NTP mange nye muligheter når regionen bindes sammen med Rogfast, firefelt E 39 og dobbeltspor til Varhaug, sier Sagen Helgø.

Hun er bekymret fordi befolkningstallet i regionen skal vokse med 40 prosent mot 2040.

- Det bekymrer meg at vi skal innføre bymiljøpakker. Alt kan ikke legges inn i pakker. Oslo alene har signalisert et behov for en totalsum som tilsvarer hele pakken i NTP, sier ordføreren.

Hun innrømmet at hun var fryktelig skuffet over bussveibeslutningen i NTP, og at det blir "fryktelig vanskelig" å gå tilbake til Stavanger bystyre med restriktive tiltak som trengs for å realisere en bussvei som flertallet i bystyret ikke vil ha.

Kommunikasjonssjef Egil Hollund i Næringsforeningen sa på vegne av næringslivet at han skulle ønske at bymiljømillionene var prioritert og definert til fordel for Stavanger-regionen.

Mest skuffet er Hollund over Transportkorridor Vest, flere med ham.

- Vi nærmer oss også smertegrensen for det totale bompengetrykket. Vi må passe oss nå for at vi ikke går for langt, sier Hollund, som vet at Rogfast skal bompengefinansieres 90 prosent

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) omtalte NTP som en svært offensiv og god plan. Han oppsummerte NTP på følgende måte: Halvere antall drepte i trafikken, å ruste opp E 39 innen 20 år, Rogfast, bymiljøpakker, sykkelsatsing, rassikring og statens mulighet til å satse på riksveier i byene og til å ta jernbaneinvesteringer.

- Jeg mener vi har satset så offensivt som mulig i denne runden om Jærbanen, sier Pollestad.

- Transportkorridor Vest er mange opptatt av. Vi har videreført det mange av det etatene har lagt til grunn om strekningen, og dette skal også ses i sammenheng med bymiljøpakkene, fortsetter han.

- Det handler ikke bare om å bruke mer penger, men å gjøre ting mest effektivt. Planleggingstiden skal ned, og målet er at planleggingstiden skal halveres, sier statssekretæren.

Han avviser å ta i bruk modellen offentlig privat samarbeid (OPS).

Pollestad lanserer i stedet SPP: Særskilt prioriterte prosjekt.

- Særskilt prioriterte prosjekt. Ferjefri E 39 kan være aktuelt. E 10 kan være aktuell.

- Ferjefri E 39 kan være aktuell for en sånn modell, E 10 likeså.

Dette skal bidra til at Stortinget fatter rammer som strekker seg over flere år. Slik blir budsjettet gjennomført uten plunder, heft og årlige budsjettvedtak, sier Pollestad.

Enorm skuffelse i Sola kommune

På vegne av næringslivet på Nord-Jæren uttrykte David Ottesen i Risavika Havn sin enorme skuffelse over Transportkorridor Vest.

- Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre med Vegvesenets ferske planer om strekningen fra Sømmevågen i Sola til E 39 i Randaberg. Skal vi rive den i stykker? Dette er en gedigen skuffelse, sier Ottesen.

Han fikk også støtte om Transportkorridor Vest fra blant andre lufthavnsjef Leif A. Lorentzen i Avinor og Sola-ordfører Ole Ueland (H).

- Det blir nok svidd av en milliard på flyplassen i neste tiårsperiode. Nå er det kapasitetsøkende tiltak som har vært prioritert. Det er ingen grunn til bekymring for lufthavnen, kommenterer Geir Pollestad (Sp).

Jan Soppeland i Greater Stavanger sier NTP er utvilsomt et løft som gir regionen helt nye muligheter.

- Dette betyr at Rogaland er i ferd med å fungere som en god bo- og arbeidsregion.

Ole Ueland (H) sier at regjeringen totalt sett har levert på størrelsen på rammene.

- Og det er vi fornøyde med. Men som ordfører i Sola er jeg enormt skuffet i dag. Det er to viktige knutepunkt i Sola i dag for næringslivet: Flyplassen og Risavika havn. Det er besluttet et kollektivsystem som ikke har tilknytning til flyplassen. Det går ikke an. Det går bare ikke an, sier Ueland.

- Transportkorridor Vest er et gigantisk mageplass. Her hadde bedriftene selv bidratt med 15 millioner kroner. Selv når vi ikke er med og betaler selv, så får vi ikke lov til å gå i gang. Dette håper jeg statssekretæren får med seg, og finner ut om planene til Vegvesenet stoppes.

Wirak foreslår Forus-bomring

Sandnes-ordfører (Ap) sier seg veldig fornøyd totalt sett.

- Dette må være tidenes satsing på samferdsel. Aldri har noen regjering levert på den måten som den leverer nå. Rogaland har fått utrolig mye, men vi har ikke fått alt, sier bybanetilhenger Wirak.

- Nå er det opp til oss å få tilgang til bymiljøpakken, belønningsmidler og få på plass Jærenpakke 2, sier Wirak, som foreslår følgende finansieringsløsning for Transportkorridor Vest.

- Kanskje vi må tørre å få på plass en bomring rundt Forus. Kanskje er det dette trikset som skal til for å realisere Transportkorridor Vest. I dag er det mange som kjører til Forus uten å betale for det. Skal vi tørre å gjøre noe med det nå, eller skal vi gjemme oss bak at vi må vente til 2016 til en ny bompengepakke.

Saken oppdateres.

Mer fra Dagsavisen