Nyheter

Når NRK bygger om

LEDER: VG og andre store mediehus kan prøve så mye de vil, men ingen andre enn NRK kan med større tyngde kalle seg riksdekkende. Og når regionavisene har trukket seg tilbake til de store byene, er det bare NRK som med rette kan kalle seg fylkesdekkende, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Uten NRK Rogalands journalistikk er det knapt noen i Stavanger som ville ha visst om levende liv i Haugesund. Rollen som breddemedium er et samfunnsoppdrag NRK Rogalands distriktskontor fyller med entusiasme.

Vi i konkurrerende medier nyter godt av rausheten på Ullandhaug, som når NRK Rogaland lar avisene strømme kanalens cupkamper i fotball, eller inviterer til ryddedugnad. Samtidig som vårt lokale NRK framstår offensivt, kommer nyheten om vingeklipping av sendingene.

Dagens to TV-sendinger klokken 18.45 og 20.55 skal erstattes med tre kortere sendinger, eller en «styrking av tilbudet» som det gjerne heter fra NRK-ledelsen når øksen hentes fram.

Når tradisjonelle nyhetsmedier som papiraviser og lineært TV sliter i den digitale konkurransen, går det først ut over bredden. Færre journalister betyr færre til å rapportere om hverdagshendelsene, loppemarkedene og kaninutstillingene.

For avisene har det skjedd en intern arbeidsdeling, der hendelsesnyhetene går først på nett, mens tidligere trykketider gjør at papiravisen i større grad blir et dybdemedium. Og det er her NRK marsjerer framover i flere retninger på én gang.

Ingen er bedre enn NRK på radio og TV – likevel bygges NRKs styrker ned til fordel for nettutgaver som konkurrerer direkte med annonse- og leserfinansierte nettmedier og altså flere kjappnyheter.

Samtidig skal distriktskontorene ta nasjonalt nyhetsansvar for viktige fagområder, melder NRK-ledelsen. I klartekst betyr dette forhåpentligvis at forsømte områder som olje, gass og marine næringer blir behandlet som mer enn Dagsrevyens kuriosa fra distriktene.

Mer fra: Nyheter