Nyheter

Nå velger flere siddiser bort bilen

Færre biler per husstand og flere elbiler og elsykler er blant de store endringene i Stavanger-folks reisevaner.

En ny trafikkrapport fra Vegvesenet viser hvordan Stavangers reisevaner utvikler seg i et samfunn preget av miljøpress, bomring og rushtidsavgift.

Fra 2014 til 2018 har andel husstander uten bil økt fra 12 prosent til 16, som er en oppgang på toppen av listen sammen med Oslo.

Andel elbiler har steget fra 2 til 12 prosent i samme periode, og selv om like mange har tilgang til sykkel, har antall elsyklister økt fra 4 til 12 prosent.

Reisende med kollektivtransport har økt fra 9 til elleve prosent.

Dette er tall miljøbloggeren Tone Njølstad Slotsvik ønsker velkomne.

– Vurder å velge bort bilen

– Dette er kjempepositivt, spesielt om folk velger bort bilen fordi de ser at de ikke trenger den, sier Slotsvik.

– Hvis folk ikke må ha bil i det daglige, men bare av og til, så kan en vurdere å velge den bort, legger hun til.

RA skrev i fjor høst om hvordan hun, sammen med familien, gikk ett år uten egen bil, som fortsatt er tilfellet.

– En annen positiv konsekvens er jo at det blir færre biler i gatene, at de tar mindre plass. Arealbruket vårt er et stort poeng, som ikke blir snakket om noe særlig, sier Slotsvik.

Færre biler, som langs veiene og på parkeringsplasser, gir rom for andre prosjekter til å blomstre fram, forteller hun.

LES OGSÅ: Droppet egen bil i ett år - slik gikk det

Hernes (H): – Folk er villige

– Tallene viser at mange er villige til å endre vanene sine, og finner ut at det fungerer godt og er bra økonomisk, sier ordførerkandidat John Peter Hernes (H), som også minner om Stavangers ferske miljøplan om å redusere blant annet klimagassutslippene med 80 prosent innen 2030.

– Transport er den største utslippskilden i Stavanger, så utviklingen er nødvendig for å nå miljømålene vi har satt oss, sier Hernes, og legger til:

– Dette tror jeg bare vil forsterkes framover.

Frode Myrhol (FNB) er ikke forundret over elbilens popularitet.

– At elbilandelen har gått veldig opp er ikke overraskende. Bedre teknologi, bedre rekkevidde og bypakken har nok bidratt til det, sier han.

Rapporten viser at nybilsalget i 2018 besto 31 prosent av elbiler, og ved utgangen av fjoråret hadde Norge 195,000 elbiler registret - 7% av den totale bilparken.

Bomringen hjelper på

Både Hernes og Myrhol peker på bomringen som medhjelper.

– Den har helt klart innvirket her, sammen med billigere og mer helhetlig tilbud i forhold til kollektivt hvor en kan kombinere buss, tog, bysykkel og båt, og at vi har fått flere boliger i sentrumsnære områder, sier Myrhol.

Hernes er enig, og legger til:

– Bomringen har fått mange til å tenke gjennom både reisevaner og den totale pengebruken på transport. Når man tar med verdifall, forsikringer og så videre, så koster en bil, som i innkjøp koster 400.000 kroner, ikke så langt fra 400 kroner per dag.

LES OGSÅ: For en av tre har bompenger stor betydning for kommunevalget

Bildeling mer populært

En annen gruppe trafikanter som vokser er de som deler på bil, gjennom ordninger som Bilkollektivet.

– Et godt alternativ, sier Slotsvik, som hun mener er en viktig del av trafikkutviklingen framover.

Disse type leieordninger har sett antall unike leietakere øke fra 11,000 i 2016 til 25,600 i 2018, bilersom ble leid ut fra 2900 i 2016 til 5200 i fjor, og antall bookinger mer enn doblet seg fra 20,000 i 2016 til 46,000 i 2018 i hele Norge.

– Vi er avhengige av at relativt mange er med på dette, da blir tilbudet bedre og det blir enklere for andre å ta dette valget også, sier Slotsvik. En ordning Hernes nevner han er selv med i.

---

Stavangers reisevaner 2018:

  • 48% bilførere
  • 23% til fots
  • 11% kollektiv
  • 9% sykkel
  • 9% bilpassasjer
  • 1% annet

---

Mer fra Dagsavisen