Stavanger

– Nå må noe gjøres med hull i veiene

Kommunale veier forfaller, asfalthull gir skader på biler og fører til sykkelulykker. Nå mener Frp-politiker Leif Arne Moi Nilsen at nok er nok.

Bilde 1 av 3

Stavanger kommunes veier ser dels ut som lappetepper av asfalt. Du kjører ikke langt før du finner hull som kan skade biler eller sende syklister i bakken.

– Dette er ikke feilen til administrasjonen eller andre i kommunen. Dette er vi politikere selv skyld i. Vi har ikke har satt av nok penger, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp).

Han er naturligvis fullstendig klar over at han og Frp er en del av flertallspartiene som har utformet og vedtatt budsjettet i desember.

Kutter penger til asfalt

I 2013 var det satt av 7 millioner kroner til vedlikehold, det er nå kuttet til 5 millioner, mens administrasjonen har gitt beskjed om at bevilgningene må opp på 12 millioner kroner bare for å beholde dagens standard.

– I et totalbudsjett på 10 milliarder kroner må det være mulig å finne denne summen, så vi i alle fall ikke lar veiene forfalle ytterligere, sier Frp-politikeren.

Han mener asfalt må prioriteres høyere når handlings- og økonomiplanen for 2017–2020 behandles til høsten og vinteren.

– Nå går forholdene på sikkerheten løs, og handling må til, sier Moi Nilsen.

Han peker også på at Stavanger kommune bruker mye penger på å få folk til å sykle, og at syklister rammes.

– Stavanger har som mål å bli sykkelby nummer 1, og da må veiene som brukes av syklister være i orden, sier politikeren, som er nestleder i kommunalstyret for miljø og utbygging.

Han tar RA med til Avaldsnesgata på Storhaug, en gate som også er en del av sykkelveinettet. Flere hull og nivåforskjeller på asfalten gjør det ugreit både for bilister og syklende. På veien opp ser vi et stort hull i Bergelandsgata, det ville nok skapt problemer både for uheldige syklister og motorsyklister.

– Verre og verre

Marthon Johannessen bor i Avaldsnesgata.

– Asfalten har vært slik lenge. Jeg har bodd her i 40 år, asfalten er blitt verre og verre, og trafikken er blitt verre og verre, sier Johannessen.

Han er lei av å vente på miljøgate, lei av den store gjennomgangstrafikken, og lei av folk som kjører for fort i boligstrøket.

– Det er 30 km/t som grense på Storhaug, minner Johannessen om, og oppfordrer politiet til flere kontroller.

Løsning for private?

Moi Nilsen er også bekymret over situasjonen på en del private veier. De benyttes ofte av for eksempel søppelbiler, septikbiler og melketransport.

– Disse eierne betaler også skatter og avgifter. Det bør lages en plan der slike veier overtas av kommunen. Da må vi få en standard der veiene må oppgraderes av eierne før. Forfallet på private veier er nok like dårlig, om ikke verre, enn på kommunale veier, sier Moi Nilsen.

Pengene strekker ikke til for å vedlikeholde veiene i Stavanger.

– Budsjettene står ikke i samsvar med behovene, sier seksjonsleder vei Trygve Petter Nilsen i Stavanger kommune til RA.

Han bekrefter at det årlig nok trengs 12 millioner kroner for å holde veiene på dagens standard. Politikerne har for tiden bare satt av 5 millioner kroner.

– Vi har et etterslep på vedlikeholdet, og prøver å ta de verste veiene først, og sette dem på en reasfalteringsliste, sier Nilsen.

Den vanskelige økonomiske situasjonen i kommunen har tvunget fram kutt.

– Lapping av hull får høyest prioritet. Vi har vært gjennom flere runder med innsparinger, men prøver å skåne det meste. Etterslepet øker dessverre år for år, Vi prøver så godt vi kan å lappe hull, fastslår seksjonslederen. Han oppfordrer absolutt folk som vet om store huller eller andre kommunale forhold gjennom «Varsle om feil». Den ligger høyt på høyre side på inngangssiden til Stavanger kommunes nettsider. Du kan legge igjen beskjed skriftlig, og loves tilbakemelding.

– Ofte får vi beskjed i etterkant av skade, når hull for eksempel har ødelagt dekk eller felg, sier Nilsen.

Han opplyser at situasjonen i Avaldsnesgata dels skyldes at Lyse har planer om å legge fjernvarme i gaten, men planene er blitt utsatt.

– Når Lyse har planer om å grave opp i gaten, så ønsker ikke vi å bruke penger på asfaltering, sier Nilsen.

Nå skal det likevel noe arbeid i gang.

Mer fra Dagsavisen