Eirik Bergjord, daglig leder i Forus Parkering, håper charterturistene vil få øynene opp for flyplassparkering på Forus. Anlegget til Forus Parkering har 1550 parkeringsplasser totalt. 1200 av dem er innendørs, fordelt på syv etasjer. – Størst i regionen, sier han. Foto: Arne Birkemo

Nå er det flyplassparkering på Forus

Nedgang i oljeaktiviteten gjorde at Forus Parkering nærmest har stått tomt. Nå satser de permanent på flyplassparkering. Første buss gikk allerede tirsdag.

– Ideen oppsto da jeg kom innover til Sola med fly fra Frankfurt. Fra flyvinduet så jeg rett ned på taket på Forus Parkering. Da tenkte jeg at her må vi få til noe. Parkeringshuset har nærmest vært tomt siden vi tok over i fjor. Man må tenke nytt når det er mindre oljeaktivitet, forteller Eirik Bergjord, daglig leder i Forus Parkering, samt Malling & Co som drifter parkeringsselskapet.

Det få år gamle parkeringshuset på syv etasjer og 40.000 kvadratmeter har totalt 1550 parkeringsplasser, hvor 1200 er innendørs og 250 utendørs.

Konseptet

Opplegget er at reisende parkerer i parkeringshuset og tar en shuttlebuss til Stavanger lufthavn Sola.

Shuttlebussen går per i dag hver time.

Fra 12. juni til 20. august vil shuttlebussen gå hele døgnet. Fordi charterturister og andre langtidsreisende er den kundegruppen Forus Parkering håper å kapre.

– Jeg tror ikke vårt tilbud vil bli brukt av dem som skal til Oslo og hjem samme dag med en dokumentmappe. Dette er først og fremst et tilbud for folk som skal på ferie, charterturistene, forklarer Bergjord overfor RA.

Syv minutters busstur

– Rogaland er et langstrakt fylke med begrenset kollektivtilbud til flyplassen. Forus ligger midt i hjertet av regionen, sier Bergjord. 

Shuttlebussen tar syv minutter fra Kanalsletta til Sola.

– Bussen går syv over hel hver time, som betyr at man må planlegge når man ankommer parkeringsanlegget.

Det er Q-park som skal stå for driften, mens ABC Turbusser står for shuttletransporten.

– I dag har vi en 19-seter, men det er også mulig å utvide. Først må vi se hvordan dette tilbudet blir mottatt. Første buss kjørte tirsdag, men allerede har jeg fått ett inntrykk av at dette er noe flypassasjerer ønsker, sier Bergjord.

– Øker kollektivandelen

Han får støtte av Stein Racin Grødem, direktør i Forus Næringspark og talsperson for Forus-samarbeidet.

– Dette er flott nytenkning og utnyttelse av regionens største parkeringshus. Tiltaket vil øke kollektivandelen til flyplassen og knytte den enda tettere til Forus, sier Grødem.

Byr opp til priskamp

Forus Parkering tar opp kampen med Avinor og Europark, som drifter parkeringen ved flyplassen på vegne av Avinor.

– Vi skal være billigere. Vi skal ha lave priser. Prisen det koster å parkere inkluderer shuttlebuss, og det er samme pris om det er én eller fire personer i bilen, sier Bergjord.

Han forteller at Forus Parkering også har planer om å utvide servicetilbudet.

– Vi skal få opp et venterom. Det er jo surt å stå her klokken 04.00 på natten og vente på bussen utendørs. Vi ønsker også å tilby bilvask etter hvert, sier Bergjord.

– Ekstremt konkurransedyktige

Forus Parkering og Q-park stuper inn i kampen om parkeringskundene på Sola.

– Vi har en klar målsetting om å være ekstremt konkurransedyktige på pris, sier Kjetil Bratseth, markedsdirektør i Q-park, til RA. Det koster 199 kroner for tre-seks dagers parkering. Prisen inkluderer shuttletransport for bilfører og passasjerer. Avinor og

Europarks priser ved Stavanger lufthavn varierer, avhengig av hvor langt man ønsker å parkere fra terminalen. På P4-området er døgnprisen 255 kroner, mens det på P10 koster 50 kroner døgnet.

– Vi ønsker å være et rimeligere. Målet er å ligge under det man betaler for å parkere på flyplassen, sier Bratseth.

– Vi vil kontinuerlig evaluere bussavgangene for å treffe best mulig for folk flest. Vi er også svært lydhøre for forslag, legger han til.

– Tilbud viktigere enn p-inntekter

Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen frykter ikke tapte parkeringsinntekter.

– Om dette gir noen av våre passasjerer et bedre tilbud, så applauderer vi dette, sier Lorentzen til RA.

Han har gitt sin nye konkurrent, Forus Parkering, tillatelse til å kjøre shuttlebussen helt fram til terminalen. 

Avinor eier parkeringsplassene ved flyplassen. Europark er engasjert for å drifte. Lorentzen mener et godt tilbud til passasjerene er viktigere enn parkeringsinntekter.

– Det viktigste er å tilby et godt tilbud. Dessuten er det svært positivt at flere kan kjøre kollektivt til flyplassen.

Avinor har også planer om et nytt parkeringshus på flyplassområdet.

– Vi får se når det er behov for det. Foreløpig har vi ledig kapasitet, sier Lorentzen.