Nyheter

Mye søppel havner i do

For å redusere mengden søppel i renseanleggene startet IVAR kampanjen «Don’t DO it» i 2014. Nå ser de effekten.

I mai 2016 omtalte RA kampanjen og mobilspillet «Don't DO it» fra IVAR. Kampanjen ble til i 2014 for å redusere mengden søppel i renseanleggene, og målet var at folk skal slutte å bruke toalettet som en søppelbøtte.

I 2016 fortalte markedskonsulent i IVAR, Marie Kulander Kvitrud, at folk kaster alt fra bleier til hår, og kluter i toalettet.

– Med spillet ønsker vi å informere om et alvorlig tema på en morsom måte. Utgangspunktet for kampanjen var at dette er et stort problem som fører til at pumpestasjonene stopper opp, noe som er både dyrt og tidkrevende, sa Kvitrud til RA i 2016.

Nå, halvannet år senere, forteller IVAR at det har vært en effekt av kampanjen.

– Vi ser en liten effekt av kampanjen mot «uønskede» ting. Men effekten er liten, og det kommer fortsatt inn altfor mye til avløpsrenseanleggene, sier markedsansvarlig i IVAR, John Prestegård, til RA.

LES OGSÅ: Vil fjerne kulturøya på Sølyst

20 prosent flere

I 2014, før kampanjen ble satt i gang, gjennomførte IVAR en undersøkelse blant innbyggerne hvor de blant annet ble spurt om «Utover det som har vært gjennom kroppen og toalettpapir – hva mener du det er greit å kaste i toalettet?». Da svarte 33 prosent «ingenting».

I 2016 gjennomførte de en ny undersøkelse for å se om holdningene hadde endret seg.

Don't DO it, IVAR, bæsjespill

– Tilbakemeldingen på undersøkelsen var positiv, da det blant annet nå er 20 prosent flere som er bevisste på at det ikke er greit å kaste noe i do som ikke hører hjemme der, sier Prestegård, og forklarer at det kommer til å bli gjennomført en ny undersøkelse i løpet av første halvår 2019. 

Prestegård forteller at da IVAR gjorde en inspeksjon av et avløpsrør på Forus i slutten av 2017, fant de både filler, engangsservietter, q-tips og bind (se bilde øverst i saken).

– De kveiler seg sammen og tetter rørene. Dette skaper store problemer for rensemaskiner og pumper både hos kommunene og oss. Det er store kostnader på vedlikehold på grunn av dette. Kostnader som til slutt innbyggerne må være med å dekke, sier Prestegård.

LES OGSÅ: – Jeg ser fryktelig mye søppel i sentrum. Jeg synes det ser motbydelig ut

381.000 omganger

Han forteller at spillet «Don’t DO it», hvor målet er å hindre uønskede ting fra å havne i toalettskålen, har blitt lastet ned 13.973 ganger siden lansering i 2014, og det er blitt spilt 381.000 omganger.

– Utfordringen med at «uønskede» ting blir kastet i do er et stort problem andre plasser i verden også. Blant annet har vi blitt kontaktet av avløpsbedrifter fra Danmark som ønsker å kjøpe rettighetene til spillet.

Mer fra Dagsavisen