Nyheter

Musikkfest for gutta

3 av 4 av de påmeldte til Musikkfest i år er mannlige artister eller rene «manneband». Nå oppfordrer arrangørene flere kvinnelige musikere til å melde seg på.

Bilde 1 av 2

– Vi kan åpenbart ikke sette noen på scenen for kjønnsbalansens skyld. Samtidig er det viktig at vi som arrangører er bevisst på det når vi booker, forteller Musikkfests booking–ansvarlig, Malene Kolnes.

Lørdag 3. juni spilles det 152 konserter på 11 forskjellige scener rundt omkring i Stavanger. Den internasjonale festivalen, som på norsk har fått navnet Musikkfest, har som mål å synliggjøre byens musikalske mangfold og gi band og artister mulighet for eksponering.

For publikum ligger gratisprinsippet til grunn og hvem som helst av artister og band kan melde seg på.

– Da jeg så på påmeldingene, stusset jeg litt over at det så veldig ubalansert ut. Jeg valgte derfor å gå gjennom alle band med kvinnelige medlemmer og artister, forteller Malene.

Av alle påmeldte på Musikkfest i år utgjorde rene kvinneband eller kvinnelige artister mindre enn 10 prosent. I 12 prosent av bandene spiller både kvinner og menn.

– Men denne kategorien inkluderer også band der menn spiller alle instrumenter, men har kvinnelige backup–sangere, forteller Malene.

77,4 prosent av de påmeldte på Musikkfest er band med utelukkende mannlige bandmedlemmer eller mannlige soloartister.

Oppfordrer kvinner til å søke

– Det er vanskelig å vite nettopp hvorfor det er slik, sier festivalsjef Daniel Engen.

Han beskriver Musikkfest som et arrangement der det er lav terskel for å delta. Alle kan melde seg på, en kjent arena for nye artister, og spilletiden på scenen er kort.

– Dette er i stor grad et sjangerspørsmål. Kvinner er underrepresentert i svært mange sjangre, noe som påvirker kjønnsbalansen, sier Engen.

Likevel forsøker festivalen å få et balansert program.

– Vi prøver å sørge for alder–, sjanger– og kjønnspredning på alle scenene for å synliggjøre variasjonene i musikkbransjen, forteller Kolnes – og innrømmer at dette kan være vanskelig når over tre fjerdedeler av de som spiller er menn.

– Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre kvinner til å søke. Og kanskje inspirere yngre kvinner til å velge mer ukonvensjonelt når det kommer til sjanger og instrument, sier hun.

LES OGSÅ: Kjørsvik og Engen er årets ildsjeler

Ikke overraskende 

– Det er alltid sånn at når en artist fra Stavanger lykkes og blir stor, uansett sjanger, så kommer det en bølge av nye artister bak. Etter Purified in Blood skulle alle spille metal. Etter Thomas Dybdahl var byen full av triste menn med gitar, smiler festivalsjefen.

– Så det vi trenger er et band med masse girlpower som går i front?

– Ja. Og det tror jeg langt på vei er i ferd med å skje, med band som Sløtface og Sassy Kraimspri, sier Engen.

Det er nok frontfigur i sistnevnte, Ida Collett Belle, glad for å høre. Punk–rock–vokalisten er i tillegg til å spille i Sassy Kraimspri leder for AKKS i Stavanger, som jobber for en bedre balanse i norsk musikkliv, med hovedfokus på jenter.

Tallene fra Musikkfest overrasker henne ikke.

– Musikkfest blir i veldig stor grad forbundet med rockemusikk. Jeg tror nok det trengs en ny rekrutteringsrunde blant ungdommer, som nå interesserer seg for andre sjangre, sier hun.

Hun trekker også frem kultur– og kjønnsnormer, og hvilke rollemodeller som finnes for unge jenter der ute.

– Representasjon er utrolig viktig. Det er vi dårlige på her i Norge. P3, for eksempel, snakker om kjønnsbalanse i musikkbransjen hver eneste festivalsesong, men gjør de noe med hva de spiller på radioen? Nei.

LES OGSÅ: The Great Plains satser alt på suksess

Mer handling

Det er ikke bare Musikkfest som sliter med en overvekt av menn i musikkbransjen.I 35 år har AKKS jobbet for å få flere kvinner inn i musikken.

Prosjektet Balansekunst jobber aktivt med det samme. Likevel er det fortsatt slik at kun 3 kvinner har vunnet Årets Spellemann siden prisen ble opprettet i 1985. Kun 23 av de 100 mest spilte norske utøverne på norsk radio var kvinner i 2015.

Nå er Sassy Kraimspri–vokalister lei tomme ord.

– Jeg tror vi kan jobbe litt hardere med å finne kvinnelige artister, i alle fall hvis man skal klage på det hele tiden, mener hun.

LES OGSÅ: Festivalregionens utfordringer

Mer fra Dagsavisen