Stavanger

Millionsmell for restaurantbransjen

Bullock er blant restaurantene som opplevde fremgang i 2015, i en bransje der røde tall de senere årene nærmest har blitt en sedvane.

Bilde 1 av 3

Årsregnskapene for mange av Stavangers restauranter er nå klare, og viser at 2015 har vært et svært utfordrende år for restaurantbransjen. Bullock er en av restaurantene som kan vise til et bedret resultat fra 2014, men går fortsatt i minus.

– Vi merker helt klart at det er vanskelige tider, som alle andre i vår bransje gjør. Men vi er kanskje ikke like avhengige av firmakundene, da vi har veldig mange privatpersoner hos oss i både restauranten og baren i helgene. Det gjør at vi har klart å få en økning fra året før, noe som også beviser at vi må gjøre noe rett, sier daglig leder Ole Henrik Ueland i Bullock til RA.

LES OGSÅ: Superkokkenes råd til restaurantbransjen: – Ikke få panikk

– Holder hodet over vannet

712.000 kroner har hans restaurant økt årsresultatet med, og mye av grunnen til det er kostnadskutt og en profilering av nye tilbud.

– For vår del er det bare å prøve så godt vi kan å holde hodet over vannet, og fortsette med det vi er gode på. Vi har måtte kutte noen stillinger, og har ikke like mange på kjøkkenet blant annet, men i baren fungerer det egentlig bedre og bedre med livemusikk på fredag og lørdag, forteller Ueland.

Gladmaten som nettopp er avsluttet ga restauranten en god start på høstsesongen.

– Februar til mai i år var veldig tøffe måneder, men vi er veldig fornøyd med Gladmaten. Det var masse folk, både inne i restauranten, på uteserveringen og i teltet. Det hjalp godt på med de fire dagene der, så får vi håpe værgudene kan hjelpe oss litt mer i sommer, sier han.

LES OGSÅ: Ikke redd for å satse i krisebyen

Bedriftsmarkedet svikter

Det håper også Tommy Raanti på Tango, som på dager som i går er nødt til å stenge takterrassen for å spare penger.

–Vi kan ikke styre været, og går glipp av litt omsetning der, men samtidig ser vi at de som ønsker å gå ut for å spise sjelden lar seg stoppe av været, sier han.

Raanti er daglig leder både på Fish & Cow, og på Tango, og merker nedgangen begge steder.

– Utfordringen ligger i bedriftsmarkedet, og da spesielt fra mandag til torsdag. Vi har stort sett fortsatt fullt i helgene, men vi merker en nedgang både i omsetning og besøkstall begge steder og gjør vårt for ikke å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser, sier Raanti.

Med litt over tre millioner kroner i dårligere resultat samlet sett, har det vært nødvendig med en grundig gjennomgang av kostnadsnivået.

– Vi har gjort en del endringer i innkjøpsavtalene, og renholdsavtalene våre der vi har spart betydelige beløp på å skifte leverandør, opplyser Raanti.

LES OGSÅ: Burgerbølge i Stavanger

– Firer ikke på kvaliteten

Det samme har Lavrans Gjønnes og Hall Toll gjort. Med nesten fire millioner kroner i dårligere årsresultat er de blant de største taperne fra året før.

– Bedriftsmarkedet har blitt mindre, samtidig som det også har blitt færre store arrangementer. Derfor er det den oljerelaterte nedgangen som i stor grad har påvirket oss, men så langt i 2016 ser det ut til å stabilisere seg noe, sier Gjønnes.

Restauranten kommer ikke til å endre på produktet, selv om de har endret litt på konseptet.

– Vi firer ikke på kvaliteten, og har fortsatt to kjøkken, og det koster penger. Vi har gått gjennom det aller meste i bedriften for å sko oss for andre tider, men vi gjør ingen panikkartede handlinger som følge av det dårlige resultatet, sier Gjønnes som selvsagt medgir at det er surt å tape penger.

LES OGSÅ: – Slutt på hummer, gåselever, champagne og tøyservietter

Merker positiv Gladmat-effekt

Strålende vær, masse folk og mye god mat ser ut til å ha gjort både for restaurantene og for folk flest.

– Normalt sett har uken etter Gladmatfestivalen vært en vakuumuke, men denne gangen har det vært tvert imot. Faktisk har det vært svært travelt både på Tango og Fish & Cow etter Gladmaten, sier daglig leder Tommy Raanti.

Han forteller at de nå tar sats foran høstsesongen, og sier at dagene etter Gladmaten har vært over all forventning.

– Både under Gladmaten og etter har vi fått bekreftelser på at konseptet vårt fungerer, så for oss er det bare å gi gass og satse på det vi kan. Holder vi det gående og leverer på det nivået vi gjør nå resten av året, vil resultatet bli bra til slutt, forteller den daglige lederen på både Fish & Cow og Tango.

LES OGSÅ: Utelivet i Stavanger har blitt milliardbusiness

Sabi Sushi kutter grunnet nedgang

Nærmere 1,5 million i dårligere årsresultat for 2015 gjør at Sabi Sushi må nedbemanne. Daglig leder i Sabi Sushi i Pedersgata, Roger Joya, sier at de har mistet mange internasjonale kunder som følge av oljenedturen i regionen.

– I tillegg har vi åpnet en takeaway-restaurant som spiser litt av resultatet, men vi jobber med å omstille oss. 2016 blir ikke et godt år det heller, så vi er nødt til å redusere antallet ansatte for å få kontroll på den økonomiske situasjonen, forteller Joya til RA.

De vil nå prøve å forsterke merkevaren, og gjøre seg mer synlige for folk flest.

– Vi har mange gode kunder, men det er fortsatt mange som ikke har hørt om oss. Så vi prøver å gjøre oss mer synlige og markedsføre oss overfor studenter, eldre og andre segmenter, sier Joya.

LES OGSÅ: Sabi Sushi vokser ut av Rogaland

Mer fra Dagsavisen