Statoil har i dag tildelt Aibel oppdraget med å rehabilitere og dermed øke levetiden på lagerskipet Njord Bravo, som del av Statoils «Njord Future Project».
Det er en fabrikasjonskontrakt med en verdi på rundt 1,3 milliard kroner.
– Dette er en betydelig kontrakt for Aibel som bekrefter vår ledende posisjon innen større modifikasjonsoppdrag på norsk sokkel, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen i en pressemelding.
LES OGSÅ: Fikk 5000 søkere til 60 stillinger
Ledes fra Haugesund
Aibel vil ha det overordnede ansvaret for fabrikasjon, installasjon, bygging, ingeniørarbeid og innkjøp som er nødvendig for mekanisk ferdigstilling av lagerskipet.
I tillegg vil Aibel assistere Statoil med øvrig ferdigstillelse og testing.
Kontrakten vil bli ledet fra Haugesund som en del av porteføljen til Modifikasjoner og verftstjenester.
– Vi har de siste årene drevet en omfattende forbedringsagenda og er kjent for å ha mange dyktige og erfarne fagfolk innen dette industrisegmentet. Prosjektet vil være en god referanse i ett marked med økt etterspørsel etter modifikasjonskompetanse for å forlenge levetiden på eksisterende installasjoner eller sikre tie-inn av nye felt, sier Aibel-sjef Andersen.
LES OGSÅ: Milliardkontrakter til Aibel, Aker og Kværner
Lignende erfaringer
Aibel kan vise til solid erfaring fra lignende oppdrag på andre produksjons- og lagringsfartøy som BPs Glen Lyon (2016) og Teekays Petrojarl 1 (2017).
Forberedende arbeid starter med en gang, og lagerskipet er ventet å ankomme verftet i Haugesund i begynnelsen av juli 2018.
LES OGSÅ: Milliardkontrakt for Draugen-plattformen
600 medarbeidere
På topp vil prosjektet engasjere rundt 600 medarbeidere.
Njord Bravo skal etter planen leveres ferdig våren 2020.
Kontrakten omfatter også en opsjon på offshore-arbeid om bord på Njord Bravo i forbindelse med oppkoblingen på feltet.
LES OGSÅ: Milliardkontrakt i Barentshavet til Aker