Nyheter

Mener korsvandring kan sees på som et innlegg i asyldebatten

Langfredag gikk om lag 50 mennesker fra ulike kirkesamfunn på korsvandring i Stavanger. Utenfor bystyresalen ble myndighetenes ansvar for flyktninger tatt opp i bønn.

Bilde 1 av 6

– Korsvandringen er en tradisjon som strekker seg tilbake til de aller første kristne for å minnes Jesu lidelse og korsvandring. Den er også en påminnelse om at vi har et ansvar for mennesker som lider og er på flukt, sier bymisjonsprest Per Arne Tengesdal i Kirkens Bymisjon Rogaland.

Bymisjonen er initiativtaker bak korsvandringen som de siste 20 årene er blitt arrangert hver langfredag i Stavanger sentrum. Også denne fredagen ble et digert trekors båret gjennom Stavanger sentrum. Bak korset gikk et alvorstungt følge på om lag 50 mennesker fra ulike kirkesamfunn i byen. De vekslet mellom å synge og å være stille.

Aktualiseres hvert år

Ruten startet opp fra St. Svithun katolske kirke ved Løkkeveien. Deretter stanset følget opp ved ni ulike sentrale plasser i sentrum. Stoppene markerer begivenhetene fra da Jesus ble dødsdømt, til han ble korsfestet og gravlagt.

– Slik har formen på korsvandringen vært i alle år, men tekstene som blir lest, bønnene som blir bedt og stedene som det stanses ved, fornyes og aktualiseres hvert år, ifølge Tengesdal.

Stanset utenfor bystyresalen

Kroppspress var derfor tema da følget stanset opp uten Elixia i St. Olavs gate. Ved Arkaden kjøpesenter ble grådighet og kjøpepress tatt opp. Også den norske asyldebatten ble løftet fram. Det skjedde utenfor bystyresalen.

– Du Guds Ånd, gi oss kraft og mot til å kjempe mot urett og handle der mennesker er i nød. Gi våre myndigheter visdom og vilje til å kjempe mot fremmedfrykt og at vi tar vår del av ansvaret for mennesker som er på flukt fra krig og fattigdom, ba bymisjonspresten foran de frammøtte utenfor bystyresalen.

Mange på flukt

Frp-politikere og andre på den politiske høyresiden har de siste årene kritisert ledere i Den norske kirke for å drive politikk og være «venstrevridde», blant annet som følge av deres uttalelser om asylpolitikk.

– Kan korsvandringen sees på som et innlegg i asyldebatten, Tengesdal?

– Ja. Flyktningsituasjonen i Europa har aktualisert dette temaet. Mange er i dag på flukt. Samtidig ser vi hvor lite vilje det er til å ta vår del av ansvaret. Gjennom korsvandringen minnes vi om at vi har et ansvar, sier bymisjonspresten til RA.

– Det er ikke uheldig å blande asylpolitikk inn i kirkelig sammenheng?

– Nei. er det noe Jesus lærte oss, så er det nettopp at vårt hovedansvar er å ta oss av mennesker som lider. Det er en kristen plikt å hjelpe. Det blir det gjerne politikk av, men først og fremst handler dette om kristen nestekjærlighet som ikke setter skiller om hvor folk kommer fra eller om hvor berettiget de er hjelp fra velferdsstaten, sier han.

Tverrkirkelig arrangement

Flere forbipasserende stanset opp eller sendte korsvandrer-følget lange blikk denne langfredagen. «Jesus døde på et kors», måtte en pappa som stod på sidelinjen like ved Torget forklare sin undrende datter.

Til stede under korsvandringen var representanter fra Den norske kirke, Den katolske kirke, Metodistkirken, Døvekirken, samt Kirkelig Dialogsenter.

Både i Oslo, Bergen, Trondheim, Haugesund, Fredrikstad og Kristiansand var det tradisjonen tro korsvandring langfredag, ifølge NTB.

Se flere bilder fra korsvandringen i Stavanger i bildekarusellen øverst i saken.

Mer fra Dagsavisen