Sport

– Målet er å bli størst i landet allerede i år

Viking passerte denne uken 200 samarbeidspartnere. Nå ønsker Børge Moi Nilsen og Viking å gå forbi sine gode venner i Oilers og bli Norges største samarbeidsnettverk i løpet av den inneværende sesongen.

Følg RA Sporten på Facebook!

I flere år var Børge Moi Nilsen med på å bygge opp Norges største samarbeidsnettverk i Oilers, men nå er han tilbake i Viking og puster sine gamle venner i nakken.

– Viking og Oilers har alltid vært gode venner, og skal fortsatt være det. Men det er klart at vi nå konkurrerer mer om oppmerksomhet og sponsorkroner etter opprykket, men jeg tror det bare er sunt. Det gjør bare at den ene gjør den andre bedre, da Oilers må forbedre sitt produkt som igjen gjør at vi må forbedre vårt produkt, sier salgssjef Børge Moi Nilsen i Viking til RA.

LES OGSÅ: Oilers hilser konkurransen velkommen

Vil bli topp 5-lag i omsetning

Oilers har 216 partnere i sitt nettverk. Viking passerte 200 denne uken. Målet er å gå forbi i år.

– Målet vårt foran forrige sesong var å nå 180 samarbeidspartnere, og det klarte vi. Målet i løpet av tre år var å bli størst i Norge igjen, og sånn det ser ut nå kommer vi til å klare det i løpet av årets sesong. Hvis verden er lik som den var i fjor, og ingen lag der ute gjør noe vi ikke har oversikten over, kommer Viking i løpet av 2019-sesongen til å bli Norges største samarbeidsnettverk igjen, sier Moi Nilsen.

Men det stopper ikke der.

– Det neste målet nå er å bli blant Norges største også når det kommer til omsetning igjen. Målet er å bli et topp fem-lag uansett idrett eller veldedig forening, men det klarer vi ikke i 2019. Med gode resultater og tid til å bygge videre på det gode som har skjedd, kan vi få det til i 2020 eller 2021, sier Moi Nilsen, og legger til at de ikke ligger veldig langt bak.

LES OGSÅ: Disse er mest salgbare i Viking

Oljetanker bekymrer

En av grunnene til at Viking har hatt den kraftige økningen, er den relativt lave inngangsprisen på 60.000 kroner.

– Vi har truffet godt på inngangsprisen, og har aldri vært i nærheten av å ha så mange partnere før. Det gjør at vi ikke er like sårbare med tanke på økonomiske svingninger eller avhengige av noen få store firmaer. Det har vært en myte at Viking har drevet eksklusivt, men sponsorklubben skal være for alle, selv om SR-Bank selvsagt har ekstra synlighet på stadion og Lyse fordi de er en hovedsponsor, sier Moi Nilsen.

Selv om Viking aldri har hatt flere bein å stå på, er det fortsatt én ting som bekymrer.

– Østlandets tanker om oljeindustrien bekymrer meg. Jeg er livredd hvis oljen skal fases ut, da vi i Viking også er avhengig av oljen, slik hele landet og regionen for øvrig er, sier Moi Nilsen som forteller at oljeprisen også er uhyre interessant for Viking.

– Vi merker når vi er rundt og snakker med alle mulige bransjer at det er mer positivitet rundt forbi. Vi er heldigvis forbi stadiet der vi diskuterer alle tingene som er vonde; økonomien som går dårlig og kollegene som mister jobben. Viking kan også takke oljen for oppturen. Går det bra for næringslivet, drypper det også på oss, sier Moi Nilsen.

LES OGSÅ: Strategiske forvirringer i Viking?

Budsjettet nesten i boks

Årets budsjettet ligger på 44 millioner kroner, og Moi Nilsen opplyser at Viking snart har nådd budsjettet allerede.

– Vi er bare i januar, så vi kommer til å klare budsjettet. Spørsmålet er bare hvor mye mer vi klarer å hente inn. Vi har aldri kommet så langt så tidlig på året, og det er hyggelig. Vi har brukt momentet etter den kjekke oppturen da vi rykket opp, og har jobbet godt siden. Nå er vi kule til vi begynner å tape igjen, sier han og ler.

Moi Nilsen sier at de klarte å mobilisere i OBOS-ligaen, og få oppholdet til å bli noe positivt.

– I stedet for at folk i byen og firmaer kjeftet på Viking fordi alt var gale, mobiliserte de for å hjelpe oss. Når laget til slutt responderte med å rykke opp ble det hele en positiv greie, avslutter Moi Nilsen.

LES OGSÅ: Slik går det med Vikings utflytterprofiler

Mer fra Dagsavisen