Nyheter

– Målet er å bli best i verden

På halvannet år har det Stavanger-baserte kosmetikkselskapet Amberly Cosmetics økt fra tre til 12 ansatte, slått rot i Sverige – og nå venter resten av verden.

– De som jobber her brenner virkelig for det de gjør, og det hadde ikke gått uten den enorme lidenskapen og entusiasmen. Vi har jobbet 24/7 i halvannet år, og det er sånn vi har kommet hit vi er nå, sier Bjørn Erik Bjørnsen.

Han er gründer av det relativt nyoppstartede kosmetikkmerket Amberly Cosmetics, som både selger sminke og hudpleie.

Produktsjef Camilla Tran nikker, og sier at jobben i Amberly har blitt så mye mer enn en jobb.

– De fleste her synes dette er så kjekt at vi ikke engang ser på det som en jobb, sier hun.

– Dessuten er det noe helt spesielt ved å være med på å skape noe. Å være med fra start til mål, legger markedssjef Trine Fløtre-Gransmoe til.

Ga gass

Amberly er ikke Bjørnsens første møte med kosmetikk. Allerede for 30 år siden var han importør av Avon Cosmetics, men etter fem år trakk Avon seg ut av Norge, og Bjørnsen forflyttet seg til oljebransjen. Drømmen om et eget kosmetikkmerke har likevel ligget og ulmet.

Produktsjef Camilla Tran, gründer Bjørn Erik Bjørnsen, produktutvikler og kolorist Stephan Ulvund Øien og markedssjef Trine Fløtre-Gransmoe i lokalene i Kvitsøygata på Storhaug. Amberly Cosmetics så dagens lys seint i 2016, og har nå vokst til å romme 12 ansatte

– Jeg har tenkt mye på dette, men klarte ikke komme på et navn som ga meg den «gløden». Men 30. desember 2016 bare falt «Amberly Cosmetics» ned i hodet på meg mens jeg sto på kjøkkenet. Nå bare gir vi gass, tenkte jeg, men vi visste nok ikke helt hva vi gikk til, sier Bjørnsen og ler.

– Jeg har drevet med mye forskjellig før, men det er noe spesielt ved å ha og eie et helt eget merke. Å ikke være underlagt eller avhengig av noen andre, legger han til.

Ulike arketyper

Bjørnsen forteller at han elsker å designe, få ting til å se pent ut og å skape noe. Etter mye hard jobbing har Amberly nå en sminke- og hudpleieserie klar, hvor alle fargene som er brukt er blandet for hånd av produktutvikler og kolorist Stephan Ulvund Øien.

– Det unike med systemet er at vi ikke selger én look, men vi tilpasser til akkurat det mennesket vi snakker med, sier Øien, som forteller at de har delt sminken inn i ti ulike «arketyper», basert på temperatur på øyne, hud og lepper, som skal gjøre det enkelt å finne toner som passer til hver enkelt.

Best i verden

Kosmetikken produseres i Tyskland og Italia, men alt annet gjøres hjemme i lokalene på Storhaug. Amberly Cosmetics så dagens lys i januar 2017, og i løpet av halvannet år i drift har kundebasen økt, antall ansatte har vokst fra tre til 12, de åpnet nylig en pop up-butikk i Søregata og de har etablert seg i Sverige. Etter det står resten av Europa og verden for tur.

– Ja, vi vil være best på make up og hudpleie, og målet er jo å bli best i verden, sier Bjørnsen og ler.

Mer fra Dagsavisen