Nyheter

Maggie er verdens beste lærer

– Det er feil å sette hjelmer på barn i barnehagen og nekte skoleelever å klatre i trær, mener Maggie MacDonell – kåret til verdens beste lærer.

Nærmere 900 personer fant veien til Mastrafjorden A på Stavanger Forum da verdens beste lærer, Maggie MacDonell, sto på scenen. MacDonell har vært i Norge noen dager, og fått se nærmere på den norske skolen.

– Jeg har vært på Buggeland skole i Sandnes. Jeg hadde to elever som guider, jeg tror de var ledere av elevrådet, de het i hvert fall Charlotte og Tobias. Jeg er imponert over hvor selvsikre de var. De guidet med rundt på engelsk og det var tydelig at de var stolte av skolen sin, sier MacDonnell til RA.

MacDonell var på scenen i Stavanger som en del av ICSEI- konferansen. ICSEI er en utdanningkonferanse som samler 800 deltakere fra 45 land. På de 32 årene konferansen har blitt arrangert er 2019 første gang den avholdes i Norge.

I løpet av besøket har MacDonnell latt seg imponere over ting vi gjerne tar for gitt.

– Bare det at man har et elevråd er stort. Det at Norge har hatt det siden 1919 er helt fenomenalt.

Det første elevrådet i Norge ble opprettet på Nissen Pikeskole i 1919.

LES OGSÅ: LEDER:Skolepolitikk og retorikk

Må fokusere på riktig risiko

I et panel på scenen ble det beskrevet en hverdag der man er stadig mer forsiktig med barna i skole og barnehage. MacDonnell synes det er viktig at man setter ting i perspektiv.

– Jeg fikk høre at det er steder der de ønsker at barna i barnehagen skal ha på hjelm når de er ute og leker. Det er absurd. Da teller man feil risiko, sier MacDonnell.

MacDonell ble kåret til årets lærer i en konkurranse hvor 20.000 lærere fra 179 land var nominert. Hun vant for jobben hun gjør i Naunuvik i Canada. Området sliter blant annet med et høyt antall selvmord og mange tenåringsgraviditeter.

– Det nytter ikke at administrasjoner og forsikringsselskaper sitter og teller på risiko. Man må se hva risikoen faktisk er, sier Macdonnell.

Hun mener det er viktig at elever får oppleve utfordringer.

– Man vokser og får selvtillit av å håndtere utfordringer. Det handler om å heller se den langsiktige risikoen, enn den kortsiktige ved å nekte barn å klatre i et tre, sier MacDonnell, og legger til:

– Vi må ikke bare tenke på barna som mottakere av kunnskap. Vi må se menneskene med alt det innebærer.

LES OGSÅ: Tidspress svekker skoleresultatene

Vil ha studievenner

Da MacDonell var på Buggeland noterte hun seg en ting hun gjerne kan tenke seg å ta med tilbake til Canada.

– Alle var koblet opp med en studievenn. Det var et fantastisk opplegg. Det kan jeg gjerne tenke meg å prøve hjemme.

Hun fokuserer i hovedsak på elever og lærere, men hun hadde også notert seg at foreldre hadde en god kanal for å si ifra om ting som ikke er greit.

– Jeg ble fortalt om en episode der noen barn ble mobbet fordi de ikke hadde rett merke på klærne sine. For meg virker det som Norge har veldig gode kanaler for foreldrene til å si ifra, lærere kan ikke vite alt, men her virker det som man fikk tatt tak i dette problemet fort, sier MacDonnell.

Mer fra Dagsavisen